Sinds vanmiddag draait mijn BX niet meer stationair en start hij alleen als ik gas geef. Als ik moet remmen -en dus gas loslaten- valt de motor gewoon uit. Morgen staat 4 dagen Belgie op de planning dus heeft m’n bixje niet lekker gepland. Nu heb ik al het 1 en ander gelezen over vacuumvervroegers, bougies, bougiekabels, verdelerkappen en rotors. Vervanging van veel van die onderdelen moet de oplossing zijn? Morgenmiddag vertrekken, is het haalbaar om dit (proberen) te fixen voor die tijd? En zijn er veel kosten aan verbonden? Hoop dat jullie me weer aan een soepele rit kunnen helpen
Niels
BX
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Hoi Niels,
Wat voor BX heb je eigenlijk? motortype is namelijk wel handig om te weten.
Verder, als ze rijdt, loopt ze dan verder goed? of stottert ze of inhouden, dat soort zaken.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Mechuccio,
Het gaat hier om een 1.4 TGE injectie U9. Gisteren had ik al last moeilijk op gang komen, en bij lage snelheden hevig stotteren. Op de snelweg daarentegen ging hij als een trein. Bedankt voor je reactie!
BX
welke letters komenm er in je chassisnummer voor? bv HC ?
is van belang om het motormanagmenttijpe te bepalen
en hoe loopt de motor verder? branden er lampjes?? wanneer is het laatste onderhoud?
de citroen-liefhebber
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Als je rijdt en je laat het gas los en trapt de koppeling in om terug te schakelen voor een stoplicht/rotonde o.i.d., valt het toerental dan wel terug naar stationair? Of slaat-ie dan ook af?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Letters van chassisnummer weet ik zo gauw niet, ben nu niet thuis namelijk. Hij valt sowieso uit bij het loslaten van het gas, maakt niet uit of ik koppeling gebruik. Laatste onderhoud aan ontsteking weet ik niet, heb hem sinds november, nadat hij apk was gekeurd. Verder alleen kleine reparaties uitgevoerd. Staat nu nog geen 115.000 op de teller.
BX
Je zou kunnen kijken of er benzine aangevoerd wordt. Pak de slang van de brandstofpomp naar het injectiehuis en haal hem los. Even een opvang bakje pakken en proberen te starten. Komt er dan benzine uit de slang?
Draai de bovenkant van het injectiehuis er es af. Is ie van binnen erg smerig?
Het kan ook zijn dat er een elektrische component is uit gevallen, je zou in dit geval de auto uit kunnen lezen. Dit is zelf ook wel goed te doen.
Als er een benzinefilter aanwezig is kun je dan ook zien of ie erg smerig is?
ik weet niets van de 1.4 injectie, heeft een 1,4 een stappenmotor die vies kan zijn?
Bedankt voor de reacties. Als ik morgenvroeg weer thuis ben zal ik de voorgestelde dingen ondernemen. Dan volgen de resultaten
BX
als er het lampje van de ECU brandt heeft hij een foutcode opgeslagen,
dit is bij een 1,4 toch het ‘hete katalysator lampje’ wat het ECU lampje is?
Maarten,
dit lampje brandt nu inderdaad zo’n beetje permanent. Wat heeft dit precies te maken met het gedrag van m’n BX?
BX
dat betekent dat er iets stuk is en de ECU ook een foutcode heeft opgeslagen.
Met een knopje en een paar meter snoer is het uit te lezen, met een tabel kan je dan opzoeken welk onderdeel zit te zeuren. (een dealer die de spullen er nog voor heeft zou het binnen een paar minuten moeten kunnen, (teminste, ik zou het bij mijn gti in een paar minuten kunnen) .
of je moet even googelen naar een beschrijving voor het uitlezen van een 1.4.
bekijk dit maar es: http://home.wanadoo.nl/neilllvanderhorn/index1.htm
Heb ik een keer met een 1.4 bx gedaan. Je moet wel even de betekenis van de codes opzoeken. Een vraag aan de forummers: Waar staan die eigenlijk in? In de bx vraagbaak?
succes!
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Een TU motor heeft een stationair stappenmotor, het is heel goed mogelijk dat die de geest heeft gegeven. Je kan het ding aan het werk zien, echter heb je wat hulp nodig om de motor aan de praat te houden vanachter het stuur terwijl je onder de kap kijkt. Het is een stappenmotortje die de gasklep open of dicht schroeft. Schroef de kap van het monopointhuis zodat je direct op de injector en gasklep kijkt. Als iemand gas geeft op een toerental die net boven afslaan zit, en dat motortje draait wel (en de gasklep beweegt) maar de motor neigt toch stil te vallen, dan kun je wellicht de stappenmotor uitsluiten. Ik heb ff geen vraagbaak bij de hand, maar de stappenmotor is te meten met een multimeter. Later wellicht meer, ik ga nu naar bedje toe.
Eerst die foutcode maar uitlezen, das het beste.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
gezien de km stand (115000) sluit ik een bobine en/of transistormodule niet uit
je auto heeft nl relatief weinig km gereden en vroeger gaven die dingen weleens de geest rond de anderhalve ton.
zitten er wel een JUIST TIJPE BOUGIES in bij voorkeur bosch?
en vervuiling in het brandstofsijsteem is ook niet uitgesloten.
succes ermee
laat je even weten wat de oorzaak van het euvel was??
de citroen-liefhebber
omdat het managmentlampje permanent brandt zou ook de potentiometer op het gasklephuis kapot kunnen zijn
wie van de techneuten kan beschrijven hoe hij dit kan controleren??
vroeger moesten de complete gasklephuizen vervangen worden later kwamen er losse gaskleppotmeters, kan me herinneren dat dit aan de zijkant van dat huis zat.
de citroen-liefhebber