2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
BX loop niet meer stationair.
nielsevert
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 16-11-2007

Gepost: 13 augustus 2008 02:57 PM
  [ # 16 ]

Oke hier kan ik wel even mee aan de slag. Hoewel hij vanochtend prima reed… Ga het er toch op wagen er mee naar Belgie te rijden, ook al steekt dat probleem weer de kop op is er mee te rijden, het vergt alleen een beetje extra concentratie. Zondag kom ik terug, maandag introductie op school, dus dinsdag ga ik aan de slag. Ik zal jullie op de hoogte houden, en alvast bedankt!

Niels

BX

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 13 augustus 2008 08:20 PM
  [ # 17 ]
Assitch schreef:

gezien de km stand (115000) sluit ik een bobine en/of transistormodule niet uit
je auto heeft nl relatief weinig km gereden en vroeger gaven die dingen weleens de geest rond de anderhalve ton.

De type 1 bx 1.4 kan van de transistormodule last hebben, maar kunnen die injectie 1.4tjes daar ook last van hebben dan? Dat ze na zoveel tijd kapot gaan?

Hier informatie over de gaskleppotentiometer:
http://www.autohelpdesk.nl/component/004.htm

Bij de weg: een heerlijke website joh!

Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 13 augustus 2008 09:00 PM
  [ # 18 ]

ik zelf zou het zoeken in de gasklep schakelaartje wat contact maakt bij gas los. foutcode uitlezen geeft waarschijnlijk het antwoord. Uitlezen kan je het beste als eerst doen voordat je zo maar onderdelen gaat vervangen.

Profiel  
 
Assitch
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 413
Geregistreerd: 11-08-2007

Gepost: 14 augustus 2008 12:20 AM
  [ # 19 ]

De type 1 bx 1.4 kan van de transistormodule last hebben, maar kunnen die injectie 1.4tjes daar ook last van hebben dan? Dat ze na zoveel tijd kapot gaan?


Bij de weg: een heerlijke website joh!

ja dat gebeurde nogal eens. itt tot de oudere modellen vechten die 2 op elkaar dus als de een kapot is is het sterk aan te bevelen de ander ook te doen vervangen door nieuw

maar gezien het managmentlampje wat brandt denk ik toch eerder aan de gasklep oid
desalniettemin, een dealer moet je auto met de kast uit kunnnen lezen!

de citroen-liefhebber

Profiel  
 
Assitch
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 413
Geregistreerd: 11-08-2007

Gepost: 14 augustus 2008 12:20 AM
  [ # 20 ]

De type 1 bx 1.4 kan van de transistormodule last hebben, maar kunnen die injectie 1.4tjes daar ook last van hebben dan? Dat ze na zoveel tijd kapot gaan?


Bij de weg: een heerlijke website joh!

ja dat gebeurde nogal eens. itt tot de oudere modellen vechten die 2 op elkaar dus als de een kapot is is het sterk aan te bevelen de ander ook te doen vervangen door nieuw

maar gezien het managmentlampje wat brandt denk ik toch eerder aan de gasklep oid
desalniettemin, een dealer moet je auto met de kast uit kunnnen lezen!

de citroen-liefhebber

Profiel  
 
Mighel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 13-04-2006

Gepost: 14 augustus 2008 02:04 AM
  [ # 21 ]

De gaskleppotentiometer is ook niet uit te sluiten.
Ik heb zelf al een paar keer meegemaakt dat als die versleten is in het lage toerengebied, de motor nog maar moeilijk stationair wil lopen.
Je kunt deze volgens mij alleen visueel goed inspecteren. De gaskleppotentiometer zit aan de versnellingsbak kant van het gasklephuis. Een “zeshoekig” zwart plastic plaatje met in het midden een stekker.
Hij zit met vier schroeven vast (soms met plastic doppen over de koppen). Voordat je hem loshaalt goed markeren hoe hij zit (omtrek aftekenen), want bij terugplaatsen is het belangrijk dat hij perfect komt te zitten.

Als je hem er af hebt kun je zien of de grijze koolstofbanen versleten zijn (diepe krassen er in).

De stappenmotor is bij de 1400 moeilijk schoon te maken. Wel kun je hem vervangen, je kunt hem ook controleren door de auto (met hulp) stationair te laten lopen. Als je onder kap kijkt, moet, als je hulp het gas los laat, de stationair motor meteen reageren door gas bij te geven.


Verder als de onstekingsmodule kapot is, wil hij toch helemaal niet meer lopen en/of starten? dus dat zou hem dan niet zijn.

Je kunt ook op de sloop een compleet gasklephuis halen, en deze helemaal vervangen. Dan heb je alles (behalve de onstekingsmodule) vervangen.

Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)

Profiel  
 
nielsevert
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 16-11-2007

Gepost: 19 augustus 2008 03:10 AM
  [ # 22 ]

Jongens,

In pricipe wilde ik morgen aan de slag maar dat zal ik uit moeten stellen ivm introductieweek in Amsterdam. Wel bedankt voor de snelle reacties/hulp, ik zal jullie in de loop van volgende week laten weten hoe het met de bix gaat.

Niels

BX

Profiel  
 
nielsevert
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 16-11-2007

Gepost: 26 augustus 2008 03:42 PM
  [ # 23 ]

Zo. Gisteren geprobeert uit te lezen maar wilde niet lukken! Meerdere malen geprobeerd volgens de beschrijving maar er gebeurde niks. Als ik het contact in A had staan kon het managementlampje wel laten branden door contact te maken met de 2 draden. Wat zal ik nu als eerste ondernemen?

Niels

BX

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 26 augustus 2008 05:34 PM
  [ # 24 ]

Ik vermoed het gasklephuis. Hierin zit de stappenmotor ondergebracht die direct op de gasklep het stationaire toerental regelt. Ook zit er een positiesensor die de stand van de gasklep meet.

Let wel dat je ervoor zorgt dat de overige randcondities goed zijn (bougies,verdelerkap, rotor,bougiekabels) en geen lekkages van vacuumslangetjes.

Overigens vind ik het alleen willen starten met iets gas bijgeven en zo wel dermate kenmerkend dat ik toch vooral denk aan een slecht gasklephuis.

De waarden en de procedure om de ECU en alle aanhangsels uit te lezen staan in de nieuwste vraagbaak (t/m 1993) beschreven. In een ZX vraagbaak kun je het trouwens ook terugvinden. Kijk naar de KDY motor (met stroomverdeler) of KDZ motor (zonder stroomverdeler).

Profiel  
 
Mighel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 13-04-2006

Gepost: 27 augustus 2008 05:48 PM
  [ # 25 ]

@ niels;
heb je wel het goede stekkertje van de diagnosestekker gebruikt?

Je moet beide contacten uit de diagnosestekker even proberen.

Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)

Profiel  
 
Assitch
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 413
Geregistreerd: 11-08-2007

Gepost: 27 augustus 2008 11:52 PM
  [ # 26 ]

kan de dealer deze auto niet uitlezen?>

de citroen-liefhebber

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 28 augustus 2008 03:30 AM
  [ # 27 ]

Vast wel, maar waarom tijd en geld besteden als je het ook zelf kunt doen? Wink

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
nielsevert
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 16-11-2007

Gepost: 28 augustus 2008 04:35 PM
  [ # 28 ]

Mighel, ik zal het nog eens proberen. In de handleiding stond wel dat het stekkertje aan 1 kant ‘loos’ is, daarom had ik dat niet geprobeerd… In ieder geval bedankt voor je suggestie, ik ga weer aan de slag.

En daarna naar het gasklephuis zoals mpostma voorstelde.

Ik doe het liever allemaal zelf want ik vind het gewoon interessant en het bespaart geld Smile

Niels

BX

Profiel  
 
Mighel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 13-04-2006

Gepost: 28 augustus 2008 06:50 PM
  [ # 29 ]

Als het eenmaal gelukt is om uit te lezen is het makkelijk, en je zult het nog vaker nodig hebben (het blijft een bx). Verder sluit ik mij aan bij de conclusie van mpostma, dat het euvel ergens in het gasklephuis zit. En dan in de gaskleppotentiometer of in de stappenmotor. De stappenmotor is te te testen, door als de auto op contact staat, door aan de gaskabel/gasklep te trekken. Als je hem dan weer los laat, zou de stappenmotor moeten reageren (dalijk even testen hier voor de zekerheid).

Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 15 september 2008 12:26 AM
  [ # 30 ]
Visa Ventje schreef:

bekijk dit maar es: http://home.wanadoo.nl/neilllvanderhorn/index1.htm

Heb ik een keer met een 1.4 bx gedaan. Je moet wel even de betekenis van de codes opzoeken. Een vraag aan de forummers: Waar staan die eigenlijk in? In de bx vraagbaak?

succes!

Geldt dit alleen voor een BX 14, of ook voor andere types?

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook