Tijdje niet gebeurd zo te zien Ik zou eerst maar wat spoelolie door de aderen laten stromen.
Groeten uit de Wormer
Xantia 2.0 16V. Vert Vega. Orga 8192. Dorpelstrips. Chyparse bollen. KPH. Frisse Airco. Kofferbakspoiler. H.I.D. Xenon. Gepoedercoate Venise-2 velgen . Hoedenplank met rolgordijn. We gaan er weer wat van maken.
mooi geworden jochem! respect!
ik zou nog wel graag cruise control dr in willen bouwen, en een lederen interieur!
wie weet…komt t er ooit nog van! groet Rob.
Totaal aantal Berichten: 3167
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Zou idd ook leuk zijn, wellicht ooit…
Vandeweek heb ik de stuurbedieningsbekabeling binnengekregen, maar helaas, die past niet. Op de sleepring zit deze stekker:
...en op de kabelspullen die ik van eBay heb zit rechtsonder een hele andere:
Ook verdere research op internet bij Xantia/XM-adapters (sleepringen zijn namelijk identiek op Xantia 1b en XM 2) bracht geen duidelijkheid op, allemaal niet passende stekkers of onduidelijke afbeeldingen. De verkoper op eBay is ook ingelicht en zou kijken wat hij voor me kon doen. Voor de duidelijkheid: het betreft hier dus niet de aansluiting op de radio, maar de aansluiting op de sleepring.
Iemand ervaringen hiermee? Of mis ik een kabelgedeelte? Of…? Iemand?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Je mist de originele bekabeling die van het stuur naar je radio gaat. De kabels die je achterin je radio moet doen dus. Dat kastje van ebay is om een andere radio op je stuurbediening aan te sluiten. De gebruikelijke situatie is, je hebt een originele (cassette) radio, die vervang je voor iets moderners. Je haalt de drie stekkers uit je originele radio, die klik je vast in het ene eind van het kastje, twee stekkers, die twee links op het plaatje die aan elkaar vast zitten, gaan in je nieuwe radio, de stekker van de stuurbediening gaat in het kastje, aan de andere kant van het kastje zit je merk specifieke kabel die in je nieuwe radio gaat.
Dus originele stekkers—> kastje—> nieuwe radio.
Ik vul de post nog aan met een plaatje van mijn situatie, maar ik moet eerst even zoeken
okee, het is niet het meest duidelijke plaatje. Linksboven zie je de stekker met gele bedrading. Dat is de originele aansluitstekker van de radiobediening. Bij mijn twee vingers zie je de stekkers van de speakers en de stroom. Dat zijn die twee stekkers die aan elkaar zitten. Onderaan zie je de stekker die geschikt is voor mijn blaupunkt radio.
Hier heb ik mijn spul gevonden.
http://www.audio-concept.nl/
Zoek naar xantia, en je komt vanzelf de 71534 Stuurwielafstandsbediening - voertuigadapter CITROEN Xantia 1993>2000 tegen
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Het tweede plaatje in mijn vorige post is van exact die voertuigadapter met bijbehorend kastje, die heb ik hier dus al liggen, samen met een adapter voor tussen de voertuigadapter en mijn JVC radio. Maar die voertuigadapter past dus niet op de sleepring. Begrijp ik het dan goed dat ik tussen die voertuigadapter en de sleepring nog een kabel mis?
Je lijkt de kabel te missen die van dat stekkertje dat je laat zien naar het “gat waar de radio ingaat” gaat. Moet je dus nog ergens uit een sloop xantia vissen of zo…
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Hmm, oké. Tijd voor een zoektocht naar een Xantia 1b of XM 2 met radiobediening aan het stuur… Bedankt Martijn, wordt vervolgd!
succes!
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Nou heb ik echt even jullie hulp nodig.
Ik heb op de sloop uit een Xantia de twee stekkers van de stuurbedieningskabel geknipt en die thuis netjes weer aan elkaar gesoldeerd. Alles aangesloten, maar geen enkel commando, zelfs geen verlichting van de knoppen. Ja, als ik er op druk… Nu heb ik ontdekt dat de 10-polige ISO stekker naar het stuur 5 polen gebruikt. De adapterkabels ook, maar die zitten niet op de goede plaats in de stekker. Ik heb me helemaal sufgegoogled op zoek naar schema’s, maar alleen t2-schema’s in omloop. De Haynes biedt ook geen uitkomst, want uit dat schema blijkt niet welk snoertje wat doet.
Mijn vraag is nu: kan iemand me helpen aan een gedetailleerd schema van de stuurbediening voor een Xantia t1?
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Ik ben er inmiddels denk ik achter wat het probleem is. Gisteren alles eens wezen doormeten op de werkbank aan een 12V voeding, en alles werkt naar behoren, alle knoppen sturen verschillende Ohm-waardes richting het centrale kastje. Alleen gebeurt er niets op de radio bij sommige knoppen, en andere knoppen doen wat anders als waarvoor ze zijn bedoeld. Mijn stuur + bediening is afkomstig uit een XM t2 en aangezien ook de onderdeelnummers van de stuurbediening anders zijn dan die van de Xantia vermoed ik dat de XM-stuurbediening andere commando’s gebruikt dan de Xantia-stuurbediening. Dus heb ik maar een XM-kastje besteld. Ik dacht aanvankelijk dat de 10-polige ISO-stekker de dader was, maar dat klopte niet, die bleek toch gewoon goed te zijn. Al doende leert men zullen we maar zeggen
In de tussentijd ook nog wat kleine extraatjes ingebouwd:
Een extra lampje rechts in de kofferbak; ik vond dat ene lampje links een beetje schameltjes.
Dashboardpanelen met dummyknoppen, gewoon omdat ik het leuk vond.
En uit een type 2 sloper een onderpaneel met voetruimteverlichting, natuurlijk ook werkend gemaakt.
Alleen is nu sinds gisteren de verlichting van het klokje kapot, even een ander lampje regelen dus!
Totaal aantal Berichten: 9070
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Ideaal, die lampjes, Vooral bij de voetenruime is staat erg chic!
Je hebt de vloermatten ook liggen zie ik?
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Yep, die liggen er inmiddels in
Netjes Jochem . Heb ook nog een setje liggen wat op inbouw wacht. Eentje extra in de koffer en bij voetjes. Waar heb jij de draad voor de voetverlichting afgetakt? Ik hoor het graag van je.
Groeten uit de Wormer
Xantia 2.0 16V. Vert Vega. Orga 8192. Dorpelstrips. Chyparse bollen. KPH. Frisse Airco. Kofferbakspoiler. H.I.D. Xenon. Gepoedercoate Venise-2 velgen . Hoedenplank met rolgordijn. We gaan er weer wat van maken.
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Dankje! De voeding voor de voetruimteverlichting heb ik van de constante plus van de radio afgetakt, de massadraad van de verklikkerschakelaar in de deurpost.
Beste Jochem. Bedankt voor de post. Alleen ben ik bang dat het bij mijn Xant ff anders zal moeten gaan werken. Ik heb AB met een dimmende binnenverlichting. Ik meot de lampjes dus ergens van de binnenverlichting zien af te takken. Ga het Hynes schema er maar eens bijpakken.
Groeten uit de Wormer