34 van de 68
« Eerste  < Vorige 32 33 34 35 36 Volgende >  Laatste »
   
Jochem’s rode Xantia 1.8i X (‘93)
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 12 mei 2011 03:03 PM
  [ # 496 ]

82/83 graden is inderdaad standaard (geworden) op XU motoren.

Radiator schoonmaken wil ook helpen om de temperatuur onder controle te houden, in een wasbox effe de spuit er op van uit de motorruimte. Hiermee spuit je de rommel tussen de lamellen weg, dan kan de lucht beter tussen de lamellen stromen.

Andere optie wat goed werkt, is een nieuwe radiateur, zeker als het zo een zwarte (koperen) radiateur is. Mijn TD werd ook aardig warm in de zomer bij temperaturen boven de 30 graden, en dan zit er nog een condensor en intercooler voor. Aangezien deze toch een kleine lekkage had, vervangen door een nieuwe, ik kan nu gewoon 140km/uur rijden, airco aan en de motor blijft prima op temperatuur. Die dingen slibben toch dicht van binnen.

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 12 mei 2011 03:18 PM
  [ # 497 ]

Zal ik dat binnenkort eens proberen. Hogedrukspuit vereist of kan ik het ook proberen met tuinslang voorzien van deugdelijke spuit? Nieuwe radiator kan altijd nog. Er staat op het forum eentje te koop, maar er is een wijziging opgetreden per ORGA 6715, en ik vermoed dat die van na de wijziging is. De mijne is van ervoor.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 458
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 13 mei 2011 11:06 PM
  [ # 498 ]

Als ik het goed lees blijft op snelweg de temperatuur op 90 graden met de nieuwe thermostaat, maar bij stilstand of langzaam rijden gaat t ie weer richting 100 graden. Ik neem aan dat je de fans al gecontroleerd hebt ?

Ik heb dit ooit ook gehad met een Nissan en daar bleek dat alle tussenlamellen in de radiator aan het vergaan waren. Zat overigens vol met vuil van insecten. Dus de koelcapaciteit was ernstig afgenomen, radiator vervangen en probleem was opgelost. Dit was eenvoudig te controleren aan de radiator. Als je er met een borstel overheen veegde nam je materiaal mee. Kan dat het probleem zijn ?

Als ik me niet vergis had je de waterpomp recent met de distributie al vervangen, dus kun je die uitsluiten.

Blijft de radiateur toch het meest verdacht. Misschien met waterspuit eerst alle lamellen een keer goed schoonblazen, als dat niet helpt dan vervangen ?

Succes, Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Een half miljoen km.

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 13 mei 2011 11:22 PM
  [ # 499 ]

De fan doet het probleemloos, gelukkig. Waterpomp is inderdaad onlangs vervangen. En vergeet niet dat ik geen airco in de Xant heb, en dus ook maar 1 fan die alleen op standje storm kan. Xantia’s met airco hebben 2 fans, die (als ik het goed heb) allebei zachtjes of harder draaien wanneer de airco in werking is. Daardoor blijven die blokken ook koeler.
Hoe dan ook, morgen ga ik de radiator eens schoonspoelen en eens zien wat er uit komt en of het gaat helpen. Gaat dat niet helpen dan komt er een nieuwe in idd, wat ZX1.4i ook al suggereerde.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 458
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 13 mei 2011 11:49 PM
  [ # 500 ]

Klopt, met airco aan draaien twee fans electrisch in serie met elkaar, dus elk op halve kracht. Ook als de motor nog niet op temperatuur is.
Als buitentemperauur boven 35 graden komt (met airco aan) worden ze parallel geschakeld en krijgen ze elk 12Volt, ze draaien dan beiden op vol vermogen, zelfs als de motor nog koud is. Zelfde als motor boven de 100 graden komt.

Maar is bij jouw Xant dus niet van toepassing.
Ik hoor/lees de resultaten wel weer, succes.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Een half miljoen km.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 14 mei 2011 02:25 AM
  [ # 501 ]

Zal wel niet veel zooi inzitten als er altijd netjes is afgevuld met koelvloeistof.
Die dingen zijn op een gegeven moment gewoon op en dan is vervangen de beste oplossing.
Schoonmaken met schoonmaakazijn kan lekkage opleveren, gaatjes die nu dicht gehouden worden door vuil/aanslag kunnen dan voor problemen zorgen. Uiteindelijk kan het je een lekke koppakking opleveren, ook niet erg, dan kan het klusteam de Wok in Kampen eens uitproberen Wink

Profiel  
 
Marcules
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 382
Geregistreerd: 31-01-2009

Gepost: 15 mei 2011 10:29 AM
  [ # 502 ]

Ik heb nog familie in Kampen en weet waar Jochem woont dus daar is het klusteam ook inzetbaar idd Mr. Green

Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 15 mei 2011 11:45 AM
  [ # 503 ]

Je weet waar m’n ouders wonen Wink Ik woon zelf in Zwolle, maar groot kluswerk gebeurt idd bij m’n ouders in Kampen Razz

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 23 mei 2011 03:19 PM
  [ # 504 ]

Afgelopen weekend merkte ik dat rechtsvoor wat geknoerp/gebonk te horen is, met name bij het insturen in de langzame bochten naar links, bijvoorbeeld op rotondes. Ook op klinkerstraten is er wat te horen. De reactiestang van de stabistang heb ik vorig jaar nog vervangen, dus die sluit ik gemakshalve uit. Homokineet? Fuseekogel? Stuurkogel? Aandrijfashoes rechtsvoor is niet kapot volgens mij, en om alles uit te sluiten zal ik vanavond nog even de wielbouten nalopen.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Marcules
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 382
Geregistreerd: 31-01-2009

Gepost: 23 mei 2011 03:34 PM
  [ # 505 ]

Als je in een bocht naar links, rechtvoor gebonk hoor dan is het je aandrijfas. Rechts dus.
Het geluid is een regelmatig toktoktoktok?

Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 23 mei 2011 03:42 PM
  [ # 506 ]

Nee, het is niet specifiek snelheids- of toeren afhankelijk, en klinkt meer als een vermoeid geknoerp tijdens de stuurbeweging. Alleen in scherpe linkerbochten (wanneer het gewicht vol op de rechtervoorkant komt) of af en toe bij rijden op klinkerstraten

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Marcules
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 382
Geregistreerd: 31-01-2009

Gepost: 23 mei 2011 04:14 PM
  [ # 507 ]

Dan neem ik mijn stelling terug. (en weet ook niet wat het wel is).

Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 23 mei 2011 04:48 PM
  [ # 508 ]

Het kan heel goed de stabi-stokje zijn, die dingen sneuvelen regelmatig bij een Xantia, even controleren kan geen kwaad. Jij maakt wat meer stadsritjes en dan kan het harder gaan dan wanneer je voornamelijk snelweg rijd.

Stuurkogel of fusee is ook heel goed mogelijk, even het wiel eraf en kijken/voelen.
Draagarm rubbers voor zijn toch al een keer vervangen?

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 23 mei 2011 09:04 PM
  [ # 509 ]

Draagarmrubbers voor zijn bij mij nooit vervangen. Vanmiddag nog wat rondgereden om het wat uitgebreider te checken en te proberen te reconstrueren. Dat is niet echt gelukt, maar het lijkt af en toe te gebeuren bij plots in- of uitveren. Bij het gymnastieken deed-ie het een paar keer, maar even later weer niet, ondanks dat de voorwielen in dezelfde positie stonden. Ook als ik plots een toefje gas geef terwijl ik heel langzaam rijd in de eerste versnelling, en daardoor de neus plots wat omhoog komt doet-ie het soms.

Fusee:

Stuurkogel:

Wielmoeren zaten netjes vast, aandrijfashoezen zijn heel en droog. Ik durfde het niet aan om op m’n schaarkrikje (met bokje als backup) te gaan sjorren aan de wielophanging, dan zal ik een keer naar m’n ouders moeten om daar in de schuur de voorkant van de auto degelijk omhoog te zetten.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
harryh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 10-04-2006

- Xantia xantia 1.9SD
- Xantia 2.0 HDI break
Gepost: 23 mei 2011 09:30 PM
  [ # 510 ]

zou het ook niet een motorsteun kunnen zijn die je hoort?

nu Xantia HDI break 10-2000 (117PK)orga 8705 KLH
voorheen Xantia 1.9D, ZX 1.9D, Visa 1.7RD, 205 1.8D, 306 1.9D break

Profiel  
 
 
34 van de 68
« Eerste  < Vorige 32 33 34 35 36 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook