Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Vandaag ben ik naar de sloop geweest om een nette rechter veerschotel op te scharrelen. Deze bleek namelijk, zoals ik al verwachtte, ook niet meer zo fris te zijn. De linker veerschotel heb ik vervangen voor een identiek exemplaar (< ORGA 7244), maar vanmiddag bleek er geen nette rechter schotel beschikbaar in de diverse sloop-Xantia’s van voor ORGA 7244. Dus ik heb de gok genomen met een t2 veerschotel, die hebben een ander onderdeelnummer. Deze blijken zonder meer uitwisselbaar te zijn, alleen wat niet-relevante details zijn afwijkend.
Nog even wat plaatjes van de oude rechter veerschotel:
De rubberring voor de hoes was al flink afgescheurd, maar vooral wat op de laatste foto te zien is maakte me opgelucht dat ik ze nu heb gewisseld… Voor alle duidelijkheid, die foto is van het bolle gedeelte tussen de bevestigingsplaat en de kap, aan spatschermzijde.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Wendela heeft weleens plaatjes gepost van een veerschotel die het begeven had. Dan heb je opeens een extra koelopening bij de motorkap.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Ik heb ze gezien, en ook andere gevallen. Lijkt me geen lolletje als dat gebeurd, helemaal niet met bijvoorbeeld 120 per uur op de A-nogwat.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
japv schreef:Dus ik heb de gok genomen met een t2 veerschotel, die hebben een ander onderdeelnummer. Deze blijken zonder meer uitwisselbaar te zijn, alleen wat niet-relevante details zijn afwijkend.
Vaak zijn het kleine wijzigingen, waardoor je al een ander artikelnr. krijgt, maar het onderdeel toch nog bruikbaar is voor je eigen auto. Het loont de moeite om het goed te vergelijken, soms kun je het al opmaken als de omliggende onderdelen wel hetzelfde nr. hebben.
Met T2 schotels, begint het steeds meer op een T2 te lijken
Is het al gelukt Jochem?
APK er weer op, of nog steeds problemen met die rechter fusee. Want ik bedacht mijzelf dat als je die veerpootschotel rechts wisselt en je wipt je stuurkogel los dan kan je de fusee naar beneden kantelen en je as eruit drukken, moet lukken volgens mij. Helaas woon ik net niet om de hoek, anders had je mijn fuseekogeltrekker (duwer) kunnen gebruiken. Overigens zijn de hoesjes ook universeel te koop bij de automaterialenzaak, kosten bijna niets.
Succes maar weer.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Goeie timing, ik ben namelijk vanmiddag bij Citrotech langsgeweest waar ze de aandrijfashoes voor me hebben vervangen en de laatste veerpootretour hebben gewisseld i.v.m. die kloteklemmen. Dit alles voor een prettig prijsje en met gebruikmaking van de onderdelen die ik zelf eerder al had aangeschaft. Alle APK-afkeurpunten zijn nu verholpen, a.s. woensdag gaat-ie weer voor de APK.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
OK. mooi dat het al gebeurt is.
Ik heb toendertijd mijn linkerfuseekogel willen vervangen…, alles ging los en hing los maar ik kreeg ondanks de speciale Facom dop die ik gebruikte de fuseekogel niet uit de fusee, grrrrrrrrrerrr!!!
Van ellende maar weggebracht met speciaalgereedschap en onderdelen erbij, voor 7 tientjes zat ie er toen in. Ik was uiterst gedesillusioneert na 3 middagen ploeteren, vloeken en zweten, klein putje in mijn ego
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Herkenbaar
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
japv schreef:Liefst wel, al zijn dit wel goede educatieve foto’s voor andere Xantiarijders natuurlijk.
Heb inmiddels je hele topic doorgespit: mooi hoor!
Ik heb zojuist zitten kijken naar een filmpje op youtube van jou xant (mooi rood is niet lelijk)
nou viel mij de herrie uit de motor op heb jij toevallig last van de kantelende zuigers met dat blokje?
Geen kritiek maar aangezien ik weet dat het een probleem is bij de oude 1.8 vroeg ik het me af,maar het kan ook het geluid van het filmpje zijn
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Klopt, bij koudloop heeft het motortje idd de kenmerkende geluiden daarvan. Er is in 1993/1994 een melding geweest vanuit Citroën’s InfoRapid, met als oplossing het wisselen van de zuigers e.d. Kennelijk heeft de mijne dat toentertijd niet gekregen. Hij loopt er niet minder om, en zodra de olie een beetje door het blok is gepompt hoor je het niet meer. Olieverbruik is er wel, maar niet problematisch. In dat opzicht een typische t1a 1.8 8-klepper
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
joh kerel ik heb een 1.8 SX op gas gehad die ging weg met 320000 en liep nog prima ondanks een beetje minder compressie
Was ook een non metalic 93er maar die had et beige int met een doorzchtig fabrieks schuif kantel dak
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Beige interieur, gaaf! En ach, ik maak me ook niet druk, die XU-blokken zijn bijna overwoestbaar. Ik heb sinds aankoop al ruim 50k km erbij gereden, de teller staat nu op ruim 240k. Misschien dat ik op termijn een keer een ander cilinderkopje op de kop tik en rustig ga reviseren, dan kan-ie er sowieso nog lang tegenaan verder. Als het goed is komende woensdag weer een verse APK, dan rest alleen ergens het komend pak’m beet half jaar nog een (vooralsnog preventieve) koppelingswissel. Ik ben een tevreden man met m’n rooie kar
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Ik kan niet wachten om de activa op te halen dan hebt ik ook een rooie
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91