Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Net eventjes gemeten: het Xantia-carter is ongeveer 13 respectievelijk 8 cm hoog, het BX-carter is zonder opvulring ongeveer 12 resp. 7 cm hoog.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Ik las zojuist het stukje over de zelfdimmende binnenspiegel die je in je Xantia gebouwd hebt en vroeg me daarna af of het een makkelijk te maken toevoeging is, aangezien ik geen verlichting heb in de zonneklep van de bijrijder, en ik heb ook geen haynes (die staat wel op mijn kerstverlanglijstje ).
Mazda 323f 1.5i GLX 1994 -verkocht-
Citroen Xantia 1.8i Collection 1998 -verkocht-
Citroen ZX 1.6i Avioraz 1996 -verkocht-
Renault Twingo 1.5 DCI ECO2 Dynamique (bedrijfsauto)
Citroen BX 1.9i GTI 1994
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Je kunt de bedrading ook aftakken van/aansluiten op de plus en min van het kaartleeslampje van de bijrijder. Even meten met een multimeter wat de plus en de min is en van de spiegel identificeren welke draad de plus en welke de min is en je weet welke draad waarop moet worden aangesloten, bij voorkeur d.m.v. solderen en afwerken met krimpkous natuurlijk. Zie verder ook de link naar het Xantiaclub forum die ik noemde.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Noudje, kijk je wel uit met het aftakken van de interrieur verlichting.
Bij een type-2 word dit door de BSI aangestuurd, nu trekt zo een spiegel niet veel stroom, maar of de BSI dit fijn vind ????
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Interieurverlichting is wat anders dan een kaartleeslampje Maar goed, in de Haynes staat ongetwijfeld wel een schema van de kaartleeslampjes voor t2.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Alle binnenverlichting, incl. het kaartleeslampje loopt via de BSI.
Opzoeken in het schema is niet nodig, je kan het ook gewoon aannemen van iemand die het al eens getest heeft met een Lexia.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Terug naar het oliecarter-verhaal. Na wat verder zoek- en meetwerk ben ik vanmiddag bij sloperij GAOS op pannetjesjacht gegaan, en met succes! Na ook daar nog wat gezocht en gemeten te hebben heb ik uiteindelijk de carterpan van een Peugeot 306 1.9D geschroefd. Identiek qua vorm en afmetingen, maar aan de achterzijde een afgedopt gat voor een olietemperatuursensor. Het vreemde is alleen dat volgens de Peugeot database een 306 diesel zo’n carter met extra gat helemaal niet hoort te hebben, wat ook te zien was aan andere 306 diesels, die geen sensorgat hadden. Vreemd, maar niet erg. Demonteren ging vrij makkelijk, de auto stond bovenop een andere en het hele front was al weg, scheelde weer
De sensor heb ik uit een Xantia 2.0 8v gehaald; er stonden een aantal 2.0’s, en allemaal hadden ze een olietemperatuursensor voorin de carterpan zitten, echter zonder stekker en zonder meter in het dashboard. Typisch… De contrastekker heb ik ergens uit een sloper geknipt, paste precies! Thuisgekomen het spul allemaal eens goed schoongemaakt en ontdaan van allerlei oliedrab, en de aftapplug en sensor van een nieuw ringetje voorzien. Binnenkort verder onder de auto
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Vandaag ben ik maar eens aan de slag gegaan met het vervangen van de carterpan, maar natuurlijk niet voordat er een nieuw oliefilter en een vaatje nieuwe olie waren gehaald. En natuurlijk een nieuwe carterpanpakking bij de dealer.
Om het carter te kunnen demonteren moest er het één en ander worden uitgebouwd om toegang tot alle bevestigingsbouten te krijgen. De multiriem moest eraf, net als de spanner ervan; de dynamo moest eruit, de HD-pomp moest los, net als de houder waarmee zowel dynamo als pomp aan het motorblok vast zitten. Al met al een leuk klusje.
En vervolgens was het een kwestie van alle bevestigingsboutjes van de carterpan lossen en eruit draaien. Wel (op advies van de Haynes) netjes alle bouten op hun plek in een stuk karton geprikt.
En als uiteindelijk de carterpan er af is is er de gelegenheid om ze eens naast elkaar te leggen. Boven het ‘nieuwe’ carter van de Peugeot 306 diesel, beneden de oude, waar al sinds ik de Xantia kocht een deuk in zat. Beide carters bleken daadwerkelijk qua afmetingen en maatvoering identiek te zijn.
En ach, nu de boel toch los ligt ook gelijk maar eens een foto geschoten van de krukas, drijfstangen en wat er allemaal nog meer normaal aan het zicht ontrokken is.
Daarna kon het nieuwe carter eronder, natuurlijk met de nieuwe pakking. Vervolgens het oliefilter gewisseld en pomp, dynamo en multiriem weer ingebouwd. Verse olie erin en klaar; een ongedeukt carter met temperatuursensor siert nu het motorblok van mijn Xantia!
Helaas had ik vandaag geen tijd meer om ook de bedrading naar de temperatuurmeter in het dashboard te trekken, dat tweede deel volgt spoedig.
Prettige feestdagen allemaal!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Mooi werk Jochem, jij blijft ook altijd bezig he
De info over de wat oudere Citroen/Peugeot’s klopt niet altijd, later is dat beter geworden.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Ach ja, het houdt me lekker van de straat En die info klopt idd wel vaker niet helemaal, of ze hebben bij die 306 wellicht simpelweg een ander carter gebruikt bij gebrek aan de juiste? Of een gevalletje maandagmorgen wellicht?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 5487
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Mmm misschien had ik dat ook moeten doen met de boutjes, zo neerliggen..
Verder goed bezig!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gisteravond heb ik de bedrading voor de olietemperatuursensor getrokken en aangesloten. De bedrading kon ik bij de bijrijderskant naar binnen trekken zoals beschreven staat in deze FAQ op het Xantiaclub forum. Van onder het carter heb ik de bedrading netjes naar boven weten te leiden zonder daarbij te dicht in de buurt van bewegende delen te komen. En natuurlijk heb ik de draad netjes beschermd met een stuk plastic kabelbuis wat ik uit een sloper had gehaald, deze bleek precies op lengte te zijn.
Vervolgens heb ik de eerdergenoemde FAQ erbij gepakt om de bedrading aan de bijrijderskant naar binnen te krijgen.
Terwijl ik bezig was schoot me te binnen dat een vorige eigenaar ooit een versterker in de kofferbak heeft gehad, wat ook bleek uit het feit dat er vanaf die rubber afdekdop al een gat naar binnen in de isolatie zat. En ook de dop zelf had al twee gaten. Dus dat scheelde weer allerlei gaten prikken en een boel ander gedoe. Ook wel een fijne gedachte mocht ik in de toekomst voor andere opties nog eens bedrading naar binnen moeten trekken Vervolgens heb ik een ijzeren spaak naar binnen gestoken en die kwam netjes onder het dashboardkastje vandaan.
Bedrading eraan bevestigd met isolatietape, van binnenuit de spaak naar binnen trekken, en voila, de boel is binnen! Onder de kap netjes de bedrading op een paar punten bevestigd met tiewraps, met het volgende resultaat:
Terug naar het interieur, want daar moest ook nog één en ander gebeuren natuurlijk. De beide draden moesten nog achter het dashboard lang worden getrokken, om vervolgens bij de tellerbak op de juiste plaatsen in de juiste stekkers te worden gezet, lang leve schema’s! En diende het olietemperatuurlampje weer terug te worden geplaatst in de tellerbak. Zo gezegd, zo gedaan, en dat leverde na vanmiddag nog een uurtje of twee knutselen dit resultaat op:
Een werkende olietemperatuurmeter! De stand op de foto was enkele minuten nadat ik van de snelweg af was gekomen na een 25 km proefritje. In stadsverkeer komt-ie al na enkele minuten in beweging, maar echt royaal over de 50 graden heen duurde toch wel wat langer. Pas na een tijdje op de snelweg kwam de wijzer in de buurt van de 90 graden.
Al met al weer een leuke extra erbij
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Na 25 km snelweg komt mijn 2.1td de afrit af met temp van rond de 70 graden: thermostaat niet goed, dan?
Heb de (water)temp nog nooit boven de 85 gezien, trouwens…
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Im Gründ worden diesel minder warm dan benzinevoertuigen, dus het lijkt me niet gek. Ik kan alleen niet beoordelen of de 70 graden te weinig is…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
70 graden de snelweg af is wel erg weinig. Start je motor eens koud en voel aan de radiator of die gelijk warm wordt. Zo ja, dan blijft je thermostaat open staan en moet je die vervangen. Als-ie pas rond de 80 graden (op je meter) warm begint te worden dan is het niet je thermostaat.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91