4 van de 6
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende > 
   
Ploffies BX Chic
plofkop
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 169
Geregistreerd: 29-06-2005

Gepost: 31 januari 2009 07:37 PM
  [ # 46 ]

Inmiddels heb ik alle draadjes bekeken. Alles zo’n beetje doorgemeten en alles lijkt te kloppen.

Ik heb de bougies schoon gemaakt en daarna wou de BX wel starten. Maar hij loopt niet mooi rond. Het klinkt een beetje alsof er 1 pit niet mee komt. Ik heb ergens het vermoeden dat die pit een beetje water binnen haalt Sad

Zolang ik wielen heb, rij ik!

Profiel  
 
Strijkeizer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 23-01-2009

Gepost: 31 januari 2009 08:05 PM
  [ # 47 ]

ploffies bx

als de bdp sensor niet goed werkt,kan je hem niet omzeilen door de mab sensor te ontkoppelen.ik denk dat je in de buurt van de mab sensor moet zoeken,slang lek,meestal net onder de sensor,of net voor het inlaatspruitstuk.controleer ook even de luchttemp.sensor.deze gaan ook wel eens stuk.valt de ecu op noodloop.op het inlaatspruitstuk zit ook nog een stop.controleer of deze heel is.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 01 februari 2009 02:42 AM
  [ # 48 ]

Een lekkend inlaatspruitstuk is ook een bekende kwaal bij deze motoren. Er zit ergens een waterkanaal in.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
plofkop
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 169
Geregistreerd: 29-06-2005

Gepost: 01 februari 2009 02:48 PM
  [ # 49 ]

Okay de update…

Gisteren heb ik dus alle draadjes en sensoren nagekeken en besloten dat dat nu wel in orde is. Alle bougies heb ik schoongemaakt en daarna startte het blok vlotjes, maar het liep niet mooi rond. Het vruttelde en kwam niet goed mee. Maar beter dan eerst.

Bij het schoonmaken van de bougies en het uitkloppen van al de opgebouwde koolaanslag viel er uit de bougie van de tweede cylinder aan de dynamo kant een druppel water. Dat water hoort daar niet.

Vanmorgen heb ik na een stukje rijden eens goed gekeken naar de bougies die allemaal weer gitzwart waren en heb ik alles nog eens nagelopen. Tot mijn conclusie zat er geen koelwater meer in het vaatje. Ik raak dus ergens sap kwijt. Nu voelen alle slangen wel erg sponsig en is het thermostaathuis volgesmeerd met blauwe smurrie tussen de raakvlakken. En Karel zei hier al die spruitstukken nog wel eens lekken…

Bij nadere inspectie zag ik ook dat het gashuis met rode smurrie op het spruitstuk is geschroefd. Nu is mijn ervaring met vloeibare pakking en benzine dampen dat die combinatie geheel niet zo werkbaar is.

Tijdens het rijden had ik geen dikke witte wolken uit mijn auto en toen ik vanuit kampen reed en mijn vader in mijn XM achter mij reed zag hij ook niets dat leek op een stoomboot. Hij zag wel dikke blauwe wolken, maar dat was ook niet zo vreemd met een injector die de hele tank in één keer in mijn spruitstuk probeert te dumpen.

Morgen bestel ik een setje pakkingen voor het thermostaathuis, het gashuis en het spruitstuk. In de hoop dat er dan wat meer te vinden is. Ik was vanplan om de operatie bij een doe het zelf garage hier te doen in Amsterdam, dus dan kijk ik ook gelijk wel even naar de timing van de distributie. Dan hebben we dat ook gelijk gehad.

Als er hier nog mensen zijn met ideëen dan hoor ik ze graag.

Zolang ik wielen heb, rij ik!

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 02 februari 2009 03:18 AM
  [ # 50 ]

Het injectiehuis zit voor zover ik weet droog op het inlaatspruitstuk.
Het inlaatspruitstuk zit denk ik wel met een pakking op de kop.

Is er niet een slangetje lek wat heel geniepig een bougiegat staat vol te pissen? Heb ik wel eens gehad met een 14TU, dat reed ook niet echt subliem toen, maar niet zo erg als dit geval.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 02 februari 2009 08:25 PM
  [ # 51 ]
karel schreef:

Het injectiehuis zit voor zover ik weet droog op het inlaatspruitstuk.

Nee, daar zit wel degelijk een pakking. We hebben het toentertijd losgehad en daarbij kwam de pakking in stukjes eraf, vandaar de bruinrode vloeibare pakking.

karel schreef:

Het inlaatspruitstuk zit denk ik wel met een pakking op de kop.

Klopt.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 791
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 02 februari 2009 11:12 PM
  [ # 52 ]

De blauwe rook die je vader zag was kvs , te veel benzine geeft zwarte rook.
Na inbouwen van een andere motor zelf eens grote hoeveelheden van geproduceerd.
De schade motor had zijn vloeistof in de uitlaat laten lopen en nu de boel heet werd gaf dat alarmerende hoeveelheden blauwe rook
Inlaatspruitstuk lek , of erger scheur in je kop ( kvs > inlaatkanaal )

Profiel  
 
plofkop
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 169
Geregistreerd: 29-06-2005

Gepost: 02 februari 2009 11:34 PM
  [ # 53 ]

Naar mijn weten is die rook wit en zoet… deze rook ruikt gewoon naar vieze peut lucht. Peut-rook is naar mijn weten blauw tot zwart…

Zolang ik wielen heb, rij ik!

Profiel  
 
plofkop
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 169
Geregistreerd: 29-06-2005

Gepost: 07 februari 2009 10:37 PM
  [ # 54 ]

Inmiddels zijn we weer een heel stuk verder.

Het spruitstuk en het gasklephuis zijn er vanaf geweest, schoon gemaakt, gevlakt waar nodig en van nieuwe pakkingen voorzien.

Er zijn vier nieuwe bougies ingekomen en nieuwe bougiekabels.

De thermostaat is vervangen en alles is netjes afgedicht met nieuwe pakkingen ipv blauwe en rode smurrie.

En toch liep de bx nog voor geen meter. Ik ben er dus samen met stoterstangen90 nog maar eens ingedoken en we vonden beiden dat er gewoon nog steeds veels te veel benzine ingespoten wordt. Als je er naar kijkt zie je gewoon een plasje peut op de gasklep liggen, en dat bij stationair toerental.

Bij nadere inspectie en rondkijken kwam ik tot de conclusie dat de lambda-sonde niet goed aangesloten is geweest. Ik had hier nog niet echt zo naar gekeken. De sensor zat aan de gloeispanning en de gloeispoel aan de sensorinput van de ECU. Zonde van die sonde, want ik denk dat het ding al sinds de vorige eigenaar hem gekocht heeft zo zit en dus helemaal dood is.

Toch blijft het een beetje raar, want bij koude motor kijkt de ecu nog niet naar de lambda-sonde aangezien deze dan ook nog niet op temperatuur is. De hoeveelheid benzine wordt dan bepaalt aan de hand van het programma dat loopt zolang de temperatuursensor zegt dat de motor nog koud is. Deze sensor zou ook nog wel eens kapot kunnen zijn bij mij. Maar die heb ik nog wel liggen, dus die kan ik vervangen.

De lambda-sensor is echter een beetje duur en daarom wel jammer dat hij kapot is. Ik denk dat ik op de sloop maar eens ga kijken wat het ding kost.

Zolang ik wielen heb, rij ik!

Profiel  
 
rob marklin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 201
Geregistreerd: 06-12-2006

Gepost: 07 februari 2009 11:08 PM
  [ # 55 ]

verkeerd aangesloten??? daar heb ik even niet opgelet. Sorry!

Toen de BX hier was hebben we er een goed werkende sonde ingezet. (en wél goed aangesloten). Dat leek heel even te helpen, toen was hetzelfde euvel er weer. Omdat het kennelijk toch geen verschil maakte hebben we de oude sonde weer ingezet.
Bij demonteren bleek dat de sonde helemaal gitzwart beroet was. Logisch dat dat ding dan niet werkt. is het niet zo dat de sonde onjuist gaat werken doordat de motor slecht loopt?

Ik betwijfel of de fout veroorzaakt wordt door de sonde. Deze werkt immers bij 300 graden en regelt alleen bij hoge snelheid het mengsel bij. In mijn eigen bx-je was ie stuk, en dat gaf de volgende storing: vana ca 110 km/u op de snelweg valt het vermogen steeds even weg, houdt in, schokkerig rijden. Ga je dan 90 rijden dan is het over.

maar goed, wij hebben de fout niet gevonden dus het is iets wat we over het hoofd hebben gezien. Of wat we verkeerd beredeneerd hebben.

Ik blijf wel benieuwd wat het nu uiteindelijk is.

Groeten, Rob

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 08 februari 2009 12:33 AM
  [ # 56 ]

Wat het al dan niet verkeerd aangesloten zitten van de lambda betreft sluit ik me bij Rob aan.

plofkop schreef:

De lambda-sensor is echter een beetje duur en daarom wel jammer dat hij kapot is. Ik denk dat ik op de sloop maar eens ga kijken wat het ding kost.

Ik heb er op de sloop iets in de orde van grootte van twee tientjes voor betaald.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 08 februari 2009 02:59 AM
  [ # 57 ]

Mmm, kan er zoveel kapot aan een lambdasonde dan? Gewoon omstekkeren en proberen?

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 08 februari 2009 03:01 AM
  [ # 58 ]

Dat plasje op de gasklep zie je wel vaker bij die monopoints; mijn Chic reed als de brandweer (ok, maar lustte wel een slokje) en daar stonden ook plassen op de gasklep.
Ik heb het bij andere vergelijkbare autoos ook zo gezien.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
plofkop
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 169
Geregistreerd: 29-06-2005

Gepost: 08 februari 2009 12:15 PM
  [ # 59 ]

De gloeispoel in de sonde blijft wel heel, maar constant 12 volt op het de sensor uitgang lijkt me niet bevordelijk voor de sonde.

Het plasje op de klep is echt veel te veel. De motor verzuipt, alle bougies hebben en dikke zwarte aanslag die precies overeenkomt met het plaatje uit de manual van de te rijk afgestelde motor. Er komen duidelijk peutwolken uit de pijp. Het koelwater blijft nu op peil.

Om de één of andere reden vind de ECU, het nodig dat deze motor zo veel benzine nodig heeft.

Zolang ik wielen heb, rij ik!

Profiel  
 
rob marklin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 201
Geregistreerd: 06-12-2006

Gepost: 08 februari 2009 12:22 PM
  [ # 60 ]
plofkop schreef:

De gloeispoel in de sonde blijft wel heel, maar constant 12 volt op het de sensor uitgang lijkt me niet bevordelijk voor de sonde.

als je die de draden van de uitgnag ohms meet, is de weerstand oneindig. Als je er 12 V op zet, loopt er geen stroom. Ik ben niet overtuigd dat je sonde direct stuk is. Maar weet het niet zeker.

En dat ie te veel benzine krijgt: helemaal mee eens. maar waarom…..

Groeten,Rob

Profiel  
 
 
4 van de 6
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook