1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Vrije val?
Niels12345
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 10-12-2008

Gepost: 01 februari 2009 03:00 PM

Hallo,

Ik heb een citroen xantia 1994 1.9TD.

De wagen zakt niet volledig op de grond als ik heb stilzet.

Echter als ik de dag erop wil starten dan zakt hij ineens met een kleine vrije val waarna hij daarna weer terug oppompt.

Wat kan dit probleem zijn?

groetjes

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 01 februari 2009 03:18 PM
  [ # 1 ]

Ik zou zeggen begin met een rondje veerbollen. Dat lost het probleem hoogst waarschijnlijk op.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5010
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 01 februari 2009 03:24 PM
  [ # 2 ]

Waarschijnlijk antizinkbol achter plat.

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 01 februari 2009 03:25 PM
  [ # 3 ]

Dat de auto niet op de grond zakt hoort zo. (tenzij je hem handmatig in de laagste stand zet, dan moet hij wel naar beneden gaan. Doet hij dit ook niet, heb je waarsch. een vervuilde hoogteregelaar/vieze lhm)

Dat hij inzakt achter als je hem start hebben wel meer xantia’s. Volgens mij heeft dat iets te maken met je anti sink bol. (veerbol achter, in het midden van de auto)

Techneuten?

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
GertXM
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 218
Geregistreerd: 13-06-2006

- Xsara 16i 16v
Gepost: 01 februari 2009 03:32 PM
  [ # 4 ]

Hallo.
Mijn xantia had het zelfde probleem bij aanschaf.
Bij mij was de voorraadbol achter plat. (in het midden van de achter as.)
Volgens mij heb jij nog geen antizink bol trouwens,
en hoort ze nog gewoon te gaan liggen .
Gert.

sleepy      
           

                    shout

Profiel  
 
hendrik69
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007

- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Gepost: 01 februari 2009 05:15 PM
  [ # 5 ]

Een T1b uit 1994 heeft wel degelijk anti-zink. Gaat dus niet op het buikje slapen. Meen dat zelfs de laatste T1a’s dit ook al hadden.

Inzakken direct na het starten komt door een platte anti-zink bol midden achter. Zoals hier al vaker gezegd.

“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5010
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 01 februari 2009 05:21 PM
  [ # 6 ]
hendrik69 schreef:

Een T1b uit 1994 heeft wel degelijk anti-zink. Gaat dus niet op het buikje slapen. Meen dat zelfs de laatste T1a’s dit ook al hadden.

Check! Mijn 1a had het ook al.

Profiel  
 
Niels12345
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 10-12-2008

Gepost: 01 februari 2009 10:09 PM
  [ # 7 ]

Maar als de antizinkbol plat zou zijn dan zou de wagen smorgens toch op de grond moeten liggen?

Nu als ik hem opstart blijft hij even op hoogte en valt dan een stuk naar beneden.

Ik moet wel zeggen dit is niet altijd maar komt regelmatig voor.

Het is ook precies of altijd de voorkant vrij valt. Misschien omdat deze zwaarder is?

Bij het omhoog gaan gaat dit ook in schokken en niet in een vloeiende beweging.

mvg

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5010
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 01 februari 2009 10:25 PM
  [ # 8 ]

Nee. Antizink betekent dat er een paar kleppen dicht vallen. Bij het starten gaan deze weer open en als de antizinkbol plat is dondert ie dan naar beneden.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 02 februari 2009 12:30 AM
  [ # 9 ]

Mijn Xantia doet dit ook sind een tijdje, volgens de garage is de Anti-zinkbol nog goed op druk.
Ik vraag me af of een nieuwe bol dit kan verhelpen, de bol die er nu onderzit is volgens mij de bol die er af fabriek op gezet is.

Profiel  
 
Niels12345
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 10-12-2008

Gepost: 02 februari 2009 08:20 PM
  [ # 10 ]
EW schreef:

Nee. Antizink betekent dat er een paar kleppen dicht vallen. Bij het starten gaan deze weer open en als de antizinkbol plat is dondert ie dan naar beneden.

Maar hij doet het niet elke keer dat is net het gekke…..??

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 02 februari 2009 08:37 PM
  [ # 11 ]

Is dat wellicht niet afhankelijk van hoe lang-ie stil heeft gestaan?

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Niels12345
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 10-12-2008

Gepost: 02 februari 2009 09:36 PM
  [ # 12 ]
japv schreef:

Is dat wellicht niet afhankelijk van hoe lang-ie stil heeft gestaan?

Daar moet ik eens op letten.

Dus lang stilgestaan en zakken -> antizinkbol stuk
Kort stilgestaan en niet zakken -> antizinkbol stuk

Lang of kort stilgestaan en zakken->???

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 03 februari 2009 01:43 AM
  [ # 13 ]

Nou, niet helemaal. Als je Xantia (of welke Citroën met hydropneumatiek) maar kort stilstaat na een tijd rijden dan is het systeem nog redelijk op druk en blijft de auto redelijk omhoog staan. Heeft-ie meerdere dagen of langer stilgestaan dan is het systeem inmiddels zo drukloos geworden dat-ie dus op z’n buik gaat liggen. Bij het starten heeft de pomp meer tijd nodig om de boel weer op druk te brengen.

Lange stilstand -> minder druk in t systeem -> meer tijd nodig voor opstijgen

Korte stilstand -> meer druk in t systeem -> minder tijd nodig voor opstijgen

Met antizink heb ik zelf geen ervaring, so correct me if I’m wrong.
Mocht je antizinkbol plat zijn of een klep defect zijn dan zal het vrije val verhaal (als ik het een beetje logisch beredeneer) zich vooral voordoen na een langere periode van stilstand. Er is dan een groter drukverschil aan weerszijden van die klep, waardoor bij het openen van die klep dat eerst gecompenseert moet worden door de pomp. En voilá, vrije val.

Maar er zitten hier ongetwijfeld mensen met diepere kennis van het antizinkverhaal die hier uitgebreid over kunnen schrijven.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 03 februari 2009 01:45 AM
  [ # 14 ]

Waar ergens zit die klep onder de auto en is deze makkelijk te vervangen of te repareren?

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 03 februari 2009 01:52 AM
  [ # 15 ]

Dat soort details moet ik je helaas schuldig blijven, vanwege het eerder genoemde gebrek aan gedetailleerde kennis van het antizinkbolverhaal. Mijn Xant heeft geen antizink namelijk Wink

Maar gezien het feit dat het een onderdeel van het complexe hydraulisch systeem is ben ik bang dat het ongetwijfeld voor de gemiddelde amateursleutelaar geen makkie zijn dat zelf te repareren.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook