Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Ik ben bezig met het aanschaffen van een Xant.
Nu heb ik er diverse op het oog. mijn eerste keuze heeft echter een kilometerstand van bijna 350.000 km. Hij is wel van nov. ‘98, dus ik ga er vanuit dat er weinig kleine stukjes mee gereden zijn, en dat hij voornamelijk als echte reiswagen is gebruikt. (waar ze ook perfect geschikt voor zijn IMHO)
Hebben mensen ervarin met dit soort hogere km-standen? Kan een gemiddelde Xant dit makkelijk hebben (mits goed onderhoud aan db-riem, olievervangen etc. natuurlijk) of kan ik deze auto beter laten staan?
Het gaat om een 1.8 I 16V op benzine.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Mijn vader rijd al dik 3 jaar in een Xantia 1.8 16v van 96 op LPG. En daar staat de klok momenteel op 434000! En het torretje is nog in een prima conditie! Met goed onderhoud kan een Xantia dus zeker zulke hoge kilometerstanden aan. Dat is mijn ervaring in ieder geval.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
De 1.9D redt dat soort kilometerstanden vaak niet.
(op XCNL gingen er meerdere grote motorische problemen vertonen bij 350.000 km)
Hetzelfde zou kunnen gelden voor de 1.6. Die houdt namelijk ook niet over.
Van de 1.6i weet ik het niet, maar bij een 1.9D valt het wel mee, ik rij zelf een 1.9D, het is wat Prutsy zegt, alles valt of staat met goed onderhoud en het rijgedrag.
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004
- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Ik onderschrijf de ervaring dat een Xantia met goed onderhoud en dito chauffeur hoge km-standen kan hebben. Intussen staat de mijne op 385.000 km, heb een paar maanden geleden nog een compressietest laten doen, motortje verkeert voor de kilometers nog in prima staat.
Let wel dat het exemplaar van TS kort voor een DB-riemwissel+aanverwante zaken staat (360k)
C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Kom ik aan met 190.000 km 1.8 8-klepper uit 1993
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
ZX1.4i schreef:Van de 1.6i weet ik het niet, maar bij een 1.9D valt het wel mee, ik rij zelf een 1.9D, het is wat Prutsy zegt, alles valt of staat met goed onderhoud en het rijgedrag.
Jouw 1.9D is natuurlijk een apart verhaal.
Maar met name de Xantia 1.9D X zat onder een lease-prijs-grens.
Daardoor zijn er veel toch in hun jonge jaren mishandeld.
Leasebakken worden standaard mishandeld ops:
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Daar ben ik het niet mee eens. Bij ons op kantoor wordt er door de wagenparkbeheerder heel goed opgelet wie er korter dan gemiddeld met banden en remmen doet, wie er boven het norm-brandstofverbruik zit en wiens auto er als een hondehok uitziet. Sloop je de boel, dan kun je zelf dokken. En dat systeem werkt prima. Onze leaseauto’s zien er strak en schoon uit en afraggen is er niet bij
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
er zijn ook Xantia’s mety de bekende 8 pitter op LPG die het zeker 4 ton hebben uitgehouden. Wel elke 10.000 km kleppen stellen.
Kortom: onderhoud bekend, rijstijl bekend? dat zijn zaken waar je achter moet komen. Een goed onderhouden Xantia geeft nauwelijks problemen.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Hier in Hengelo rijdt een donkerblauwe 1.8i X (8-kleppert) uit ‘93 (en nee: niet mijn ouwe Xant, die is naar Gorinchem gegaan..) met 470K op het alsmaar-doorgaande klokje….
Het kan dus wèl….
ook benzinemotoren schuwen hoge kilometrages niet; onderhoud en rijgedrag zeggen meer
Wauw…zie nèt dat deze post ook ergens anders moet…
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=173806
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
waterman771 schreef:Daar ben ik het niet mee eens. Bij ons op kantoor wordt er door de wagenparkbeheerder heel goed opgelet wie er korter dan gemiddeld met banden en remmen doet, wie er boven het norm-brandstofverbruik zit en wiens auto er als een hondehok uitziet. Sloop je de boel, dan kun je zelf dokken. En dat systeem werkt prima. Onze leaseauto’s zien er strak en schoon uit en afraggen is er niet bij
Hoeveel kleinere bedrijven hebben ‘zo`n wagenparkbeheerder’?
Wij hebben zo`n 15 leaseautos rondrijden, maar niemand die ook maar enige aandacht aan dit soort dingen besteed…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Mijn 2.0HDI zit op zo’n 270d km en still going strong.
Ford Focus 1.6 16v Trend 2007 205dkm
Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic 2011 81dkm
Ex.
1x Renault Clio 1.4 16v Ludo 2001
2x Xantia 1.8 16v G3
1x Xantia 2.0HDI 110 pk
1x C3 1.4 16v X-TR 2004
XM V6 Ambiance Aut.+Leer
Citroën Xantia 2.0 16v berline 2000 148dkm
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Het komt er dus vooral op neer dat onderhoud bekend moet zijn.
Ik heb uitgerekend dat als desbetreffende auto echt íedere dag gebruikt is, hij minstens 100 km per dag heeft gereden. Hij is dus i.i.g. niet voor veel korte stukjes gebruikt (en dus niet goed warm geworden).
Allemaal dank voor de reacties, morgen ga ik naar een eerste Xant Break kijken Zaterdag volgen meer bezoekjes, of die eerste van morgen moet meteen heel goed bevallen….
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Mijn CX25 TRD TURBO2 heeft er pas 496.000 km opzitten, dus ik ben geen ervaringsdeskundige…
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
@CDPF…..niet heel ver van hier, maar wel een zeer goede Citroën garage is Enting in Zwartsluis. Ik weet niet waar je budget begint en ophoudt maar daar kun je goed slagen…..
http://www.entingbv.nl/occasions/
Vaak wisselende voorraad en…...je moet er gewoon eens een belletje aan wagen of eens langs gaan. Ik kan ze je echt aanbevelen.
Voor mijn volgende C5 zijn er maar 2 Citroën specialisten die ik in de gaten houd: Garage Bonhof in Epe, mijn huisadres en ook TOP en de mannen in Zwartsluis…...
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991