1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Archi’s Xantia 1.8i SX heeft APK!!
Archi
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007

- C5 2.0 Break Exclusive
Gepost: 17 februari 2009 09:59 PM

Een goede avond gewenst..

Bloed kruipt waar het niet gaan kan..

Loop al een tijdje rond op het forum van BX en XM en heb hedenavond een bod gedaan op een groene Xantia 1.8i, automaat uit 1996 met 118110Km op de teller.. wezen kijken, gereden, getest en gekocht! zaterdag ga ik ze halen..

Na 2 x BX en 1 XM, was ik er wel even weer aan toe (met bijna 9 maanden ‘Citroën-vrij’)


Geen bijzonderheid verder, maar ik ben er blij mee:-)

Se concentrer sur l’essentiel

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 18 februari 2009 01:14 AM
  [ # 1 ]

Da’s een heel nette km-stand voor die leeftijd, gemiddeld 10.000 km per jaar, netjes! very good En er gaat natuurlijk niets boven een hydropneumaat Cool

Foto’s volgen nog?

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Archi
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007

- C5 2.0 Break Exclusive
Gepost: 18 februari 2009 01:42 AM
  [ # 2 ]

Da’s wel de bedoeling.. zal wel enig poetswerk in zitten, maar heb dit weekend niets gepland, dus..

Voilà, mijn eerste foto.

Als het wat beter weer is, zal ik haar eens in het zonlicht zetten:-)

Bij de achterbumper, links, zijn nog stickerresten te zien van een lelijke reflector die ik eraf heb gehaald. Als je goed kijkt zie je dat hij een kras heeft willen camoufleren. Als iemand een tip heeft om de sticker eraf te krijgen, graag!

Stickers zijn eraf.. met LHM(!) geweldig spul Cool

Se concentrer sur l’essentiel

Profiel  
 
Archi
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007

- C5 2.0 Break Exclusive
Gepost: 21 februari 2009 07:22 PM
  [ # 3 ]

Ik ga binnenkort mijn remschijven en -blokken voor vervangen. Het vernieuwen van de blokken zijn netjes op foto op xantiaclub.nl gezet. Ik zal mij ondertussen gedulden totdat de Haynes is ontvangen.

Iemand nog tips voor de remschijven? Zijn deze makkelijk los te krijgen? En kan ik ze ook later vervangen (eerst de remblokken?).

Se concentrer sur l’essentiel

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 22 februari 2009 06:51 PM
  [ # 4 ]

Blokken zijn nog prima te verkrijgen, zowel bij de dealers als bij de Brezan e.d. Schijven zouden dan denk ik ook geen al te groot probleem moeten zijn.

Blokken en schijven apart vervangen kan prima, zij het dat je dan wel 2x je schijven mag afstellen Wink Wel altijd zowel links als rechts tegelijk de blokken/schijven vervangen natuurlijk.

Merken e.d. ben ik verder niet zo bekend mee.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Archi
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007

- C5 2.0 Break Exclusive
Gepost: 22 februari 2009 06:53 PM
  [ # 5 ]
japv schreef:

Wel altijd zowel links als rechts tegelijk de blokken/schijven vervangen natuurlijk.

Afstellen? Bij blokken is het toch gewoon vervangen?

Se concentrer sur l’essentiel

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 23 februari 2009 08:43 PM
  [ # 6 ]

Sorry, ik zwam, ben in de war met heel wat anders Surprisedops:

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Archi
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007

- C5 2.0 Break Exclusive
Gepost: 26 februari 2009 05:52 PM
  [ # 7 ]

Even kort samenvatten: vanochtend APK keuring gehad: niet goedgekeurd, op een paar punten, waaronder:

Lekkage in uitlaat. Ik vroeg waar? ‘Geen id, zei hij’ , ‘Ik mag alleen constateren’, zei hij.. dus maw: bekijk het maar.. Er zit dus vermoedelijk een lek in de uitlaat, voor en wellicht dat de pakking van het spruitstuk het heeft begeven.

Is dit goed zelf te vervangen? (garage schat ongeveer 1 tot 2 uur werk). Kostprijs dealer en Brezan gelijk: €35,80 En waar moet ik op letten?

BTW: even info voor de topic-lezers: tevens afkeur voor banden, daar ik geen adapter heb voor het loshalen van de wieldopjes.. Dus ik ben ook op zoek naar een adapter voor het Citroën-logo los te halen van de velgen..

Se concentrer sur l’essentiel

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 26 februari 2009 06:21 PM
  [ # 8 ]

Bij de meeste automaterialenhandelaars kun je een emergency-set halen waarmee je de wielbouten los kunt krijgen, deze verpesten wel je slotbout dus het is aan te raden om 4 extra wielbouten te kopen voor je ze los sloopt.

Wat de pakking betreft, de pakking die tussen je cilinderkop en het uitlaatspruitstuk zit is (meestal) een metalen plaat en die gaat zo snel niet stuk. Maar tussen het uitlaatspruitstuk en de uitlaat zelf zit een soort gevlochten ring, die kan op een gegeven moment vergaan. Vervangen daarvan is niet supermoeilijk. je moet de 2 boutjes loshalen van de uitlaat en hem van het spruitstuk loshalen, de ring er van af pakken en een nieuwe er op zetten (de nieuwe gaan er vaak wat stram op, maar met een klein hamertje kun je ze voorzichtig vast tikken) gezien de bereikbaarheid is het wel wat geklooi allemaal, maar als je zorgt dat je goed onder de auto kunt komen en er boven kunt hangen dan gaat dat wel lukken.

Als je wilt achterhalen waar het lek precies zit, laat dan iemand zijn hand tegen de uitlaat houden met draaiende motor (wel koud uiteraard, niet nadat je 200 kilometer gereden hebt Laughing) dan hoor je de lucht ontsnappen op de plek van de minste weerstand en kun je redelijk eenvoudig vaststellen waar de lekkage zit.

Toch vind ik het een raar verhaal van die APK meester, ik mag alleen constateren dat er iets mis is, maar niet nagaan wat precies en waar Confused Als ik bij een APK een afkeur krijg op een lekke uitlaat wordt het me zelfs aangewezen waar het precies zit.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 26 februari 2009 06:25 PM
  [ # 9 ]

Oh wacht, ik zie net dat je die kapjes los moet halen van je velgen. Dat is wat anders dan evt. slotbouten. Kun je niet bij een lokale citroendealer kijken of zij iets hebben liggen om die kapjes los te halen?

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
Archi
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007

- C5 2.0 Break Exclusive
Gepost: 26 februari 2009 06:30 PM
  [ # 10 ]
Mechuccio schreef:

Bij de meeste automaterialenhandelaars kun je een emergency-set halen waarmee je de wielbouten los kunt krijgen, deze verpesten wel je slotbout dus het is aan te raden om 4 extra wielbouten te kopen voor je ze los sloopt.

Echt nog nooit van gehoord..

Mechuccio schreef:

Wat de pakking betreft, de pakking die tussen je cilinderkop en het uitlaatspruitstuk zit is (meestal) een metalen plaat en die gaat zo snel niet stuk. Maar tussen het uitlaatspruitstuk en de uitlaat zelf zit een soort gevlochten ring, die kan op een gegeven moment vergaan. Vervangen daarvan is niet supermoeilijk. je moet de 2 boutjes loshalen van de uitlaat en hem van het spruitstuk loshalen, de ring er van af pakken en een nieuwe er op zetten (de nieuwe gaan er vaak wat stram op, maar met een klein hamertje kun je ze voorzichtig vast tikken) gezien de bereikbaarheid is het wel wat geklooi allemaal, maar als je zorgt dat je goed onder de auto kunt komen en er boven kunt hangen dan gaat dat wel lukken.

Zijn de statieven voldoende? Er boven hangen? Het spruitstuk ligt volgens mij helemaal onderin, toch?

Mechuccio schreef:

Als je wilt achterhalen waar het lek precies zit, laat dan iemand zijn hand tegen de uitlaat houden met draaiende motor (wel koud uiteraard, niet nadat je 200 kilometer gereden hebt Laughing) dan hoor je de lucht ontsnappen op de plek van de minste weerstand en kun je redelijk eenvoudig vaststellen waar de lekkage zit.

Dat ga ik zeker proberen.

Mechuccio schreef:

Toch vind ik het een raar verhaal van die APK meester, ik mag alleen constateren dat er iets mis is, maar niet nagaan wat precies en waar Confused Als ik bij een APK een afkeur krijg op een lekke uitlaat wordt het me zelfs aangewezen waar het precies zit.

Ik sta er zelf ook van te kijken. Hij hoorde een ‘sissend’ geluid zo zei hij.. Maar kon niet aangeven precies waar..

Se concentrer sur l’essentiel

Profiel  
 
Archi
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007

- C5 2.0 Break Exclusive
Gepost: 26 februari 2009 06:32 PM
  [ # 11 ]
Mechuccio schreef:

Oh wacht, ik zie net dat je die kapjes los moet halen van je velgen. Dat is wat anders dan evt. slotbouten. Kun je niet bij een lokale citroendealer kijken of zij iets hebben liggen om die kapjes los te halen?

Ik moet toch morgen naar de dealer.. vraag ik gelijk even.

Super bedankt!

Se concentrer sur l’essentiel

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 26 februari 2009 06:40 PM
  [ # 12 ]
Archi schreef:
Mechuccio schreef:

Bij de meeste automaterialenhandelaars kun je een emergency-set halen waarmee je de wielbouten los kunt krijgen, deze verpesten wel je slotbout dus het is aan te raden om 4 extra wielbouten te kopen voor je ze los sloopt.

Echt nog nooit van gehoord..

Ik tot een paar weken geleden ook niet, maar ben ze toevallig een paar keer tegen gekomen, kost iets van 60 euro en is een soort klem dat echt met geweld zonder de velg te beschadigen die slotbouten eruit jast, maar ze gaan er dus wel door stuk. Maar die heb je dus niet nodig Wink

Archi schreef:
Mechuccio schreef:

Wat de pakking betreft, de pakking die tussen je cilinderkop en het uitlaatspruitstuk zit is (meestal) een metalen plaat en die gaat zo snel niet stuk. Maar tussen het uitlaatspruitstuk en de uitlaat zelf zit een soort gevlochten ring, die kan op een gegeven moment vergaan. Vervangen daarvan is niet supermoeilijk. je moet de 2 boutjes loshalen van de uitlaat en hem van het spruitstuk loshalen, de ring er van af pakken en een nieuwe er op zetten (de nieuwe gaan er vaak wat stram op, maar met een klein hamertje kun je ze voorzichtig vast tikken) gezien de bereikbaarheid is het wel wat geklooi allemaal, maar als je zorgt dat je goed onder de auto kunt komen en er boven kunt hangen dan gaat dat wel lukken.

Zijn de statieven voldoende? Er boven hangen? Het spruitstuk ligt volgens mij helemaal onderin, toch?

Jawel, als je hem op bokjes stabiel hebt staan is dat veilig genoeg. En als je alles van onderen kunt doen is het natuurlijk ook goed, maar soms is een van die boutjes makkelijker langs boven te bereiken, maar dat zie je vanzelf wel als je er mee bezig gaat of dat ook voor jouw auto geld.

Archi schreef:
Mechuccio schreef:

Toch vind ik het een raar verhaal van die APK meester, ik mag alleen constateren dat er iets mis is, maar niet nagaan wat precies en waar Confused Als ik bij een APK een afkeur krijg op een lekke uitlaat wordt het me zelfs aangewezen waar het precies zit.

Ik sta er zelf ook van te kijken. Hij hoorde een ‘sissend’ geluid zo zei hij.. Maar kon niet aangeven precies waar..

Wat een gekkigheid zeg, je hydraulisch systeem maakt ook een sissend geluid af en toe Laughing meja, dan maar even kijken waar het vandaan komt.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
Archi
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007

- C5 2.0 Break Exclusive
Gepost: 26 februari 2009 06:51 PM
  [ # 13 ]

Nu klinkt het iig minder erg als daarstraks.. Eerst kijken waar het lek zit (ik hoop bij de uitlaat en niet de cylinderkop).. dat scheelt een hoop werk Confused

Se concentrer sur l’essentiel

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 26 februari 2009 10:33 PM
  [ # 14 ]

Het zal vast meevallen, de pakking tussen cilinderkop en spruitstuk gaat vrijwel nooit kapot, kan ook haast niet als je hem niet losgehad hebt en er vreselijk lomp mee omgesprongen bent Very Happy Wat natuurlijk wel nog kan is een scheurtje in je spruitstuk zelf. In dat geval zou ik het gat even dichtsmeren met gungum en hem zo door de APK trekken. En dan uiteraard op je gemak op zoek naar een ander spruitstuk.
Maar goed, eerst maar eens achterhalen wat er precies mis is Very Happy

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
hendrik69
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007

- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Gepost: 27 februari 2009 09:03 AM
  [ # 15 ]

Maar tussen het uitlaatspruitstuk en de uitlaat zelf zit een soort gevlochten ring, die kan op een gegeven moment vergaan.

Bij een Xantia niet hoor. Darrbij is de overgang tuusen spruitstuk en voorste pijp een soort kogelgewricht. Deze wordt door veerdruk op elkaar gehouden. Is misschien een veer gesprongen. Zou eerst maar eens onder de auto kijken wat er nu precies lekt of sist.

Vind het maar een raar verhaal. Waar heb je haar laten keuren? Dealer of andere garage cq werkplaats? Normaliter is de keurmeester een mecanien die ook repareert en weten ze verdomd goed van de hoed en de rand. Vage verhalen zijn er om extra geld te verdienen?

Just my 2 cents.

Groetjes, Henk

“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook