Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik vind het vervangen van een TD riem bij een xantia ook een rampenklus. Je moet best veel wegslopen en dan nog is het krap. Ik heb nog één TD in onderhoud, die nu bijna 5 ton gelopen heeft en eerdaags weer een verse riem moet. Daar verheug ik me niet bepaald op….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Bij een Xantia 1.8i 8V vind ik het ook al geen feest….
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Evenals bij een Hdi 110, als ik de garage mag geloven…
Volgens mij mag Zx14i binnenkort deze klus ook weer klaren bij zijn nieuwe Hdi.
Jeroen
Mooi nieuws dat de klus in elk geval geklaard is. De laatste keer voor de TD! Ook wel weer bijzonder.
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
Dat ligt eraan wie de TD op korte of lange termijn overneemt.
Een oom van mij heeft interesse, lijkt mij een goede vervanger voor zijn Toyota
De foto’s
Op deze foto’s is alles al gedemonteerd wat nodig is om erbij te kunnen.
Dit komt er dan allemaal uit.
De krukas-poellie, dit is een originele welke ik bij de voirge riemwissel gemonteerd heb.
Heeft 100.000 km erop zitten, de foto’s spreken voor zich over de zin of onzin om dit vrij kostbare onderdeel te vervangen. Ik heb een rustige rijstijl, kun je nagaan als je lompe rijstijl heb, hoe dit er dan na 100K eruit ziet. Er zit nu zo een bronzen Spaanse imitatie op, vooraf met een winkelhaak gecontroleerd of deze recht is, dat is gelukkig zo. Op het oog verder geen slingering of onbalans te zien of te horen, ben benieuwd hoe het verder gaat.
Een spanrol van de multisnaar was niet goed meer, waardoor de multi-snaar af en toe een groef versprong, en daardoor de onderste D-riem kap beschadigd. Een afgebroken stukje was zelfs op de D-riem terecht gekomen, gezien een slijtspoor op de rus van de riem. Aangezien een setje D-riem kappen nog geen 7 tientjes kosten, heb ik ze allemaal vervangen, dat zijn dan de kosten niet op het geheel. Gelukkig maar, want de middelste brak af bij het demonteren.
De boosdoener en veroorzaker van een piepende geluid.
Het demonteren van deze spanrol is net zo grote uitdaging en tijdrovend als de D-riem zelf.
Deze spanrol zit aan deze torsiedemper vast, om deze aan de onderkant los te krijgen, moet er een koelslang op de warmtewisselaar, waar het oliefilter op zit los. De oliedruk-sensor moet er uit, een hoge dop-22 is hiervoor nodig, en de Hydrauliekpomp moet los uit zijn steun. De HD-Pomp bevestiging is ook al een uitdaging op zich, dit grapje heeft wat tijd gekost zeg.
De waterpomp met lichte sporen van lekkage, dit bewijst maar weer eens de noodzaak om deze preventief met de riem te vervangen, gezien de hoeveelheid werk.
En alles zit weer in elkaar, de motor snort weer vrolijk.
Er loopt een slangetje van de luchtbuizen (turbo -> intercooler) naar de brandstofpomp, deze had scheurtjes, heb er een nieuwe op gezet.
Of het nu aan dit slangetje ligt of aan de Beru gloeibougies, de motor slaat nu sneller aan nadat het gloeilampje uit is. Voorheen moest ik toch wel een seconden of 5 wachten nadat het lampje uit was, anders sloeg de motor niet direct aan, een “euvel” dat wel meer TD’s hebben.
Het was een beste klus, maar hij is geklaard.
Zoals ik al een aantal keren gezegd heb: je kunt beter de D-riem van een XM TCT vervangen.
Wim,
Disciplus Simplex
Jij heb stiekem volgens mij wel vaker de riem van een 1.9TD gedaan, zo professioneel en geroutineerd als dat jij heb geholpen
Zo, en nu ga ik effe de HDI uitlaten
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Pfoeh, da’s idd een flink feest, ook vergeleken met mijn 1.8-je. Respect!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
toniclight schreef:Evenals bij een Hdi 110, als ik de garage mag geloven…
Volgens mij mag Zx14i binnenkort deze klus ook weer klaren bij zijn nieuwe Hdi.
Daarom heb ik bewust voor de 90Pk uitvoering gekozen, de riem op deze auto zit er pas 45K op.
Tegen de tijd dat ik er definitief in ga rijden, krijgt ook de HDI een grondige beurt.
Vandaag nog eens goed opgelet hoe snel de TD aanslaat, meteen nadat het voorgloei-lampje uit ging de sleutel verder gedraaid, en het was pats meteen lopen. Normaal moest ik toch even wachten, ook bij een warme motor kon ik niet meteen starten, anders ging de startmotor een seconden of 5 rond, voordat de motor aansloeg.
Afgelopen week de veercylinder RA vervangen om van een vreemde tik af te zijn als ik over hobbels en drempels rij. Maar helaas was dit niet oorzaak, was ook wel te verwachten, de oude veercylinder zag er nog prima uit. De ADALS en remmen heb ik afgelopen zomer al vervangen.
Ik heb nog eens naar de tekeningen gekeken en het enige waarvan ik denk dat het nog in kan zitten, zijn de silentblocks van het subframe achter. En dan met name de voorste, daar komt het gebonk vandaan, het subframe zit met 4 bouten vast, waar een silentblock tussen zit.
De vraag is nu alleen, zit het silentblock in het subframe gepert en/of is dit te vervangen zonder dat het hele subframe er onder vandaan moet? Is het mogelijk om het subframe iets te laten zakken en dan het silentblock eruit te slaan en te vervangen? Bij een hobbyclub kan ik gebruik maken van een brug, want op straat kun je dit volgens mij wel vergeten.
ZX1.4i schreef:De vraag is nu alleen, zit het silentblock in het subframe geperst
Ja.
ZX1.4i schreef:en/of is dit te vervangen zonder dat het hele subframe er onder vandaan moet? Is het mogelijk om het subframe iets te laten zakken en dan het silentblock eruit te slaan en te vervangen?
Nee en nee. Is vrijwel onmogelijk. Je doet meer kwaad dan goed op die manier. Het is bovendien onmogelijk om met die paar centimeter speling het subframe zo vast te zetten dat het subframe niet mee beweegt zodat je die rubbers er uit geslagen krijgt. (Als je er uberhaupt al beweging in kan krijgen op die manier). Dit is een klus waarvoor het subframe er onder vandaan moet. Ik denk ook niet dat het geklapper daar in zit. Het zou de eerste keer zijn dat ik er iets van hoor namelijk.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Een knok of tik moet je niet wakker van liggen. Het zou kunnen dat je remblokken wat speling in de klauwen hebben. Dit komt ook wel eens voor aan de voorzijde. Achterkant insmeren met vet lost al veel op. Rubbers van het subframe geloof ik ook echt niet in.
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
Remblokken, schijven zijn nieuw en de klauwen zijn uitelkaar geweest om schoon te maken.
Als je aan de trekhaak trekt terwijl de auto op de brug staat, dan hoor je een gebonk wat ergens boven de draagarm lijkt te komen. Als je de bol vasthoud, dan voel je het heel duidelijk.
Het kan toch niet in de bol zitten? die is ook los geweest, maar zie er niets vreemds aan.
Geen zorgen maken om ieder tikje ok, maar ik heb het gehoord en ik weet dat Sohail niet om elk kraakje zeurt.. Ik kan me wel voorstellen dat hij wil weten waar dit vandaan komt!
Van de meeste piepjes en kraakjes weet ik wel waar ze vandaan komen en dat ze geen gevaar vormen. Alleen deze tik is irritant, vooral als mensen naar je kijken als je voorbij rijd, buiten de auto schijnt een vrij harde en schelle tik te zijn.
Binnenkort maar eens op de brug nog een keer naar kijken, anders word de break een slopert, de HDI kan wel een setje break klauwen gebruiken