Hoi Allemaal,
ik ben toch maar weer op zoek gegaan naar een bx nadat mijn vorige inmiddels gesloopt is. en heb een chic gevonden de ene Henk aanbied. het lijkt een leuke wagen, maar er schijnt LPG ingebouwd te zijn die niet is aangemeld op het kenteken.
Ik vraag me daarom af of het makkelijk is die uit te bouwen, of te laten keuren en of er spciale zaken zijn waar ik dan op moet letten?
het gaat om DG-SL-70, ik zag al op het forum dat die ook op de naajaarsrit van 2008 aanwezig was. (http://citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=193981) maar verder zie ik er niets over. als iemand meer over de auto weet, dan ben ik ook geinteresseerd.
Wiebe
Totaal aantal Berichten: 25578
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
LPG uitbouwen is simpel. Een oude installatie goedkeuren in onmogelijk.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
tis natuurlijk even de vraag hoe ‘oud’ de installatie is…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 25578
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als de LPG leiding er ‘gebruikt’ uitziet.. Afkeur..Vulslang mag max een jaar oud zijn. Verdamper ook. Geen E keur erin? afkeur.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
ik verwacht eigenlijk ook niet dat de BX zomaar goedgekeurd gaat worden, maar misschien de moeite van het proberen waard… Maar ja, dat kan de TS het beste zelf beoordelen.
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Hier in België is het (als alles R67 is) nog wel te doen. Ik heb het laten doen en dat is (na wat aanpassingen/kosten) gelukt.
PS: als je verdamper geen R67 is, ik heb er hier nog wel 1 liggen
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
bogaard77 schreef:Als de LPG leiding er ‘gebruikt’ uitziet.. Afkeur..Vulslang mag max een jaar oud zijn. Verdamper ook. Geen E keur erin? afkeur.
Ik meende dat de productiedatum van de verdamper niet uit maakte.
Hoe dan ook, je zult hem of moeten keuren, of moet demonteren, anders zal de wagen nimmer door de APK komen. Tijdelijk demonteren is eigenlijk geen echte optie omdat je dan de complete leiding van voor naar achter moet verwijderen of onherstelbaar moet verminken. (en de verdamper + tank verwijderen natuurlijk)
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Zo’n 2 jaar geleden heb ik nog eens de inbouweisen opgevraagd bij de RDW. Tank en verdamper moeten voorzien zijn van een R67-01xxxx code. Op de sloperij vond ik toen allemaal prachtige gasinstallaties, maar die hadden allemaal een R67-00xxxx code.
Zou dat nou ook zo’n verkapte belastingmaatregel zijn, die regeltjes steeds maar weer veranderen, of zie ik het te duister in?
Oh ja, er moet ook een certificaat bij de tank zijn. Ik heb zelf nog nooit zo’n certificaat bij een auto gezien, en ik betwijfel het of zo’n autogasinstallatiefabrikant aan een tweede eigenaar zo’n certificaat verstrekt.
Mijn conclusie: inderdaad vrijwel onmogelijk om een gebruikte installatie op kenteken te krijgen.
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Ik weet trouwens niet of je de auto al gekocht hebt, maar het is niet zo slim om het kenteken zomaar in combinatie met het hele verhaal op een openbaar forum te planten…
dat begrijp ik niet helemaal waarom zou dat niet handig zijn? Heb die advertentie ook gezien en die info stond er allemaal bij. Het lijkt me dan vrij normaal om dan aankoop adviezen te vergaren : . Eigenlijk hoort dit thuis bij het bx te koop topic. Hier wordt wel vaker wat uiteen gezet over een auto.
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
Het laten keuren van de istallatie lijkt dus geen haalbaar plan (hij schijnt overgezet te zijn uit weer een andere BX…), en ik was eigenlijk ook niet op zoek naar een gasbx.
misschien ga ik toch maar eens kijken of het een mooie wagen is, alvast bedankt iig. Als iemand nog ergens een leuke 1.6 U9 weet staan voor niet te veel, ik houd me aanbevolen…
Trouwens, het feit dat er een gastinstallatie inzit kan wel betekenen dat het goedkoper is om er een goede in te zetten.
Bij de mijne moest namelijk enkel de tank + verdamper vervangen worden. Computer + bekabeling mocht blijven zitten en dat scheelde toch een pak.
Dus als ik jou was zou ik eens navragen bij een installateur wat deze er van vindt
Inderdaad, tank en verdamper kan je vervangen en laten keuren. Maar dat hoeft blijkbaar niet dus gewoon uitbouwen. Wel buiten doen zodat als er wat gas vrijkomt dit gewoon weg kan waaien. Eventueel bij een gasbouwe informeren wat je met het oude spul moet doen en waar je op moet letten.
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
halfgaar schreef:dat begrijp ik niet helemaal waarom zou dat niet handig zijn? Heb die advertentie ook gezien en die info stond er allemaal bij. Het lijkt me dan vrij normaal om dan aankoop adviezen te vergaren : . Eigenlijk hoort dit thuis bij het bx te koop topic. Hier wordt wel vaker wat uiteen gezet over een auto.
Nogal wiedes: het is illegaal en strafbaar. En via het kenteken wel heel eenvoudig te traceren.
ik heb de titel maar even aangepast omdat het zoeken verder gaat, ik durf de uitbouw van het gas niet echt aan geloof ik en heb inmiddels ook gezien dat dezelfde chic ook in onderdelen wordt aangeboden dus dat belooft niet veel goed.
ik ben wezen kijken bij een andere, ook een chic (wel mooi…) hoewel ik zoveel luxe eigenlijk niet nodig vind (wel de fijne stoelen) een puntje dat ik opmerkte is dat hij niet erg vlot omhoogkwam na het starten (~ 10 a 20 sec voor het stop lampje uitging ofzo) mijn oude progress was daar sneller in. Heeft iemand een idee of dat aanwijzing is voor grotere problemen?, is dat standaard bij modellen met stuurbekrachtiging? kan het beter worden met wat nieuw sap?
Verder leek deze prima te sturen en te veren en er waren op het eerste zicht geen lekkages. ook tikte hij niet veel
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Langzaam omhoog komen betekent nogal eens een platte voorraadbol of een te laag LHM-niveau. Na evt. aankoop een rondje veerbollen doen en LHM verversen zal een boel helpen normaliter. Vrij standaard achterstallig onderhoud, hoeft niks ernstigs te betekenen.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91