2 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
trillen en rommelen, quelle malheur
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 09 december 2009 11:23 AM
  [ # 16 ]

Tussenserie is nu eenmaal een veel gebruikte term voor de serie 1 GTI Turbo. En ‘tussen’ omdat het de laatste serie 1 is, vlak vóór de serie 2 met een zelfde of nagenoeg zelfde ‘klokkenspel’. En er zijn er wel wat, maar het is de kortst gemaakte CX, op de paar ‘vergissingen’ na van de restanten spatborden zonder rand na, op breedspoor auto’s. En dus toch wel zeldzaam. Maar misschien, dat er door het verloop van jaren meer van over zijn, dan van vroege CX-en.

Arme Samuel, we zijn aan de haal met zijn auto en onderwerp. In ieder geval weet ie als het goed is, nu wel wat voor CX hij heeft.

Trillen en schudden ontstaat door draaiende delen die niet rond zijn. Dat zijn er een hoop op een auto. Mijn eerste CX had dat ook. Die had lang stil gestaan. Ik durfde er haast niet mee te rijden. Stilstaan levert vierkante banden op.

Ondanks het al uitgeprobeerde wisselen van wielen, vraag ik me af, of die echt op zeker goed zijn. Is het setje wel gebalanceerd op de auto ? Ik ben niet zo’n techneut, maar logisch redenerend denk ik, dat als de koets heen en weer gaat schudden, er onbalans zit in het contact tussen koets en weg.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
familiale
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 166
Geregistreerd: 09-11-2008

Gepost: 09 december 2009 11:39 AM
  [ # 17 ]

Of hoogteslag in de banden/velgen kan ook een hoop gedonder geven.
Kunnen ze zelf in balans zijn met gewichtjes en nog een ramp zijn om op te rijden.
Ik heb het zelf gehad, om het uit te proberen heb ik toen tijdelijk de bandenspanning omlaag gebracht.
(veert de band meer in) toen was het deels weg.

Geen idee of dit een goede methode is maar bij mij werkte het wel.
Conclusie ik heb andere velgen gekocht.

Groet Wouter

Profiel  
 
Jules Unlimited
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 190
Geregistreerd: 16-01-2006

Gepost: 09 december 2009 05:32 PM
  [ # 18 ]

Als je speling hebt op de homokineten dan resulteert dat wel in het schudden van de auto als je optrekt. Het wordt dan vanzelf minder als de belasting constant wordt (hogere snelheid).
Ik heb het zelf ook gehad op vakantie naar Italië. Op de terugreis met volle bepakking tegen de berg op begon de auto hevig te schudden. Ik kon nog een tijdje doorrijden, maar zodra ik wilde versnellen of belasten begon de auto weer te schudden.

Nieuwe aandrijfassen erin was voor mij uiteindelijk de oplossing.

Citroen CX2200 Diesel 1979
Triumph TR6 (1972)

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 09 december 2009 05:54 PM
  [ # 19 ]

Ik had een keer Michelins die intern gescheurd waren op het loopvlak. Dan gaat die auto ook lekker te keer.
Profiel was nog goed, maar de binnenkant had het begeven.

Profiel  
 
Ami8
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 347
Geregistreerd: 18-03-2004

- Ami 8 berline
- CX 20 Familiale
Gepost: 10 december 2009 05:41 PM
  [ # 20 ]

hmmmm. Heb ook zo iets.
Geen speling op voortrein en het lijkt een trilling die van voor naar achter door de auto gaat. Bij mij vanaf ca. 110 km/u.

Denk aan nieuwe banden achter… ben aan het sparen.

Met amicale bye groet,

Ami 8 berline, 1977, Bleu Myosotis.
Ami 6 club berline, 1969, wit met rood dak
C5 2.2hdi berline

Kijk ook eens op: www.amivereniging.nl

Profiel  
 
harry45
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 05-07-2009

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 24 december 2009 09:12 PM
  [ # 21 ]
samuel schreef:

Yep, mee eens. Dus heb ik die gereviseerde aandrijfassen er weer uitgehaald en de oude er weer in gezet. Jammer jammer iets ander gevoel maar hetzelfde trillen en schudden maar dan erger. Ik heb die gereviseerde er in gezet omdat de oude aandrijfassen in de bochten bonkerig voelden. Het typische versleten aandrijfassen gevoel. Ze zijn echt wel slecht. De tripodes klotsen gewoon.

Ik denk dat dit schudden en trillen er al een poosje inzat maar doordat alles een beetje rammelde en klapperde het niet echt tot uiting kon komen maar nu alles weer strak zit, zich echt manifesteerd.
Het is duivels je knapt de boel op maar de verbetering is er (nog) niet. Ggrrrrr…

Kan het zijn dat je rijhoogte niet goed staat ingesteld? je assen gaan dan in een ongunstige hoek staan wat schudden en trillen veroorzaakt. hoogte regelaar testen.

Harry

Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS

Profiel  
 
harry45
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 05-07-2009

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 24 december 2009 09:24 PM
  [ # 22 ]
Ami8 schreef:

hmmmm. Heb ook zo iets.
Geen speling op voortrein en het lijkt een trilling die van voor naar achter door de auto gaat. Bij mij vanaf ca. 110 km/u.

Denk aan nieuwe banden achter… ben aan het sparen.

Het kan onbalans zijn op je aandrijfassen kijk of er geen verdikkingen op zitten van teer o.i.d ook niets geraakt waardoor er een kromme as is onstaan, als dit niet het geval is je homokineten testen en evt je velgen een kromme velg geeft ook trilling en is de band uitgebalanceerd? dit geeft ook trilling bij een bepaalde snelheid en vedwijnt dan weer meestal bij een lagere of hogere snelheid.

Harry

Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 19 februari 2010 07:30 PM
  [ # 23 ]

En ik tril en schud nog vrolijk verder. Heb het probleem nog steeds niet gevonden.
Wel ben ik erachter gekomen dat de tripode links niet goed in de bak vastzat. Het verende ringetje dat de tripode in de bak vastklikt is waarschijnlijk te klein geworden. Ik heb dat ringetje een beetje uitgebogen en weer gemonteerd. Ha dacht ik dat is stom van me geweest ... niet goed gecontroleerd bij de montage. Maar helaas ze trilt nog steeds. Het voeld wel weer anders maar het is nog niet ok.

Ik heb de wagenhoogte gecontroleerd en die is goed. Maar wat me opviel was dat de stand van de aandrijfassen in het horizontale vlak goed recht is maar in het vertikale vlak helemaal niet. Het lijkt alsof de te ver naar voren zit. De assem staan dus onder een hoek aan motor zijde verder naar voren dan aan de wielzijde. ijkt me niet normaal maar…. is dit normaal?

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 17 maart 2010 09:24 PM
  [ # 24 ]

Update.
Het is nog niet weg, niks te zweven maar trillen. Ondertussen ben ik begonnen om alle wielen te wisselen met een set dat bewezen goed is. Vier andere goede wielen, het rijdt anders maar nog steeds trillen. De linker tripode heeft naar mijn mening veel speling op de as die in het differentieel steekt. Ik heb nog een andere versnellingsbak liggen dus even testen hoeveel speling de tripide as met die bak heeft. Dat valt ook tegen duidelijk voelbare speling. Met schuifmaat gemeten 0,1mm. Wat ook duidelijk is geworden is dat mijn differentieel heel veel speling heeft. Die andere bak voelt veel strakker. Ik begin ernstig te vermoeden dat mijn diff te erg versleten is en onregelmatig draaid. Dus de aandrijfkrachten niet goed verdeeld tussen linker- en rechter wiel en daardoor links en rechts versnellen en vertragen. Als dat mogelijk en waar is dan heeft dat dramatische effecten op het rijgedrag van de auto. Ik moet hier langer over nadenken en kan vooralsnog nog niet beredeneren of dit i.d.d. kan optreden en hoe dat dan in detail kan ontstaan.

Is er iemand die hier een theorie over heeft?

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 17 maart 2010 10:22 PM
  [ # 25 ]

Ben je eigenlijk al eens naar een kenner geweest? Het is best moeilijk een diagnose te stellen via wat tekst. De auto zien en voelen geeft een stuk meer duidelijkheid. Denk ik.

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 17 maart 2010 10:45 PM
  [ # 26 ]

Ik ben bij van Gompel in Eindhoven geweest. Op basis van elimineren en zonder verklaring is toen ook het differienteel als mogelijke oorzaak genoemd. Tja ongeloof en ontkenning bij mij… Maar na veel experimenteren krijg ik ook steeds meer het gevoel dat het idd het diff is.
Ik ga eerdaags ook nog proberen om bij Renard langs te rijden om daar ook een mening of beter een onderbouwde detail verklaring of domweg ervaring te horen.

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
sander-pallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 183
Geregistreerd: 05-10-2008

- CX 2500 pallas ie automaat
- Saxo 1.1i
- CX 2500 Diesel
Gepost: 21 maart 2010 09:22 PM
  [ # 27 ]

na het lezen van dit topic.

mijn auto heeft ook het schudden.

mijn auto is een citroen cx 2500 pallas ie automaat

ik denk dat het bij mij de aandrijf assen zijn.

maar waar kan ik nog goede aandrijf assen kopen voor een mooie prijs.

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 21 maart 2010 10:37 PM
  [ # 28 ]

Vandaag weer bezig geweest. Ik heb de wagen weer met de voorwielen van de grond in de 2e versnelling laten draaien. Wat me nu opviel was dat de motor op schijnbaar willekeurige momenten even vrij hard stond te schudden. In z’n vrij trilt ie een beetje en draaid gewoon regelmatig. Als ik in z’n tweede versnelling bij draaiende motor een wiel met de hand vasthoud voel je duidelijk dat ie met onregelmatige schokken wil gaan draaien. De aandrijfkracht is niet gelijkmatig en dat zou ie toch moeten zijn. Ik denk nu dat dit veroorzaakt wordt door het niet mooi gelijkmatig draaien van een of meerdere vleugelwielen in het differientieel.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Differentieel
http://www.fleetcoach.nl/woordenboek.php?woord=Differentieel
Als ie zo vrij van de grond staat te draaien en ik luisterd m.b.v. een schroevendraaier als stetoscoop aan de bak dan hoor je een heleboel echt wel slechte geluiden.Het lijkt wel of elk lager volledig uitgelopen is vierkante kogels of zo…....

Conclusie: Het is idd het differienteel. Dat ding gaat er uit. Ik heb nog een andere bak liggen die gaat er nu eerst in. Motor moest er toch nog uit om de keerringen te vervangen en de carterpan ook even van een vers laagje vloeibaar pakking to voorzien. ...ik ben weer even van de straat… Smile

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
Mr DS
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006

- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Gepost: 22 maart 2010 12:54 AM
  [ # 29 ]

Samuel, ik heb dergelijke problemen ook gehad met een van mijn niet Citroëns, n.l. met een Saab 93 cabrio bij ongeveer twee ton. Ik ben toen bij een specialist geweest en bij mijn vaste garage en ook bij de officiële dealer.
Ik was eigenwijs en zei vanaf het begin; aandrijfas(sen), je wilt niet weten wat er allemaal geprobeerd is. Velgen richten, andere set velgen en banden eronder, nieuwe koppeling, andere bak, tot zelfs ( op advies van de dealer) de katalysator leeggehaald i.v.m. mogelijke verstopping.
Niets hielp, totdat ik zei, zo nu haal ik een set andere aandrijfassen en die gaan er dan onder.
Jammer genoeg was er slechts een kant te krijgen en dat was de langste kant, aan de rechterkant van de auto dus. Gemonteerd en probleem weg. rijdt inmiddels alweer 45000km trillingsvrij.Deze as was dus gewoon aan zijn eindje.

Moraal van mijn verhaal? Ondanks alle goede bedoelingen van garagisten en specialisten heeft ieder weer een andere mening en als ik gezien het feit dat ik mijn auto ken en dergelijke klachten al eens eerder heb meegemaakt, dan toch gelijk blijk te hebben, trek ik daaruit de conclusie dat het soms loont om redelijk eigenwijs en vasthoudend te zijn.

Ik wens je wijsheid en sterkte met je zoektocht naar de oorzaak.

Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 22 maart 2010 01:06 AM
  [ # 30 ]
Mr DS schreef:

Ik wens je wijsheid en sterkte met je zoektocht naar de oorzaak.

zeer gewaardeerd, dank je

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
 
2 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook