8 van de 13
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 10 Volgende >  Laatste »
   
Winnetou’s BX 19 GT - wordt nu met Dinitrol behandeld!!
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15825
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 09 december 2010 10:11 PM
  [ # 106 ]

Goed dat het is gelukt met de koppeling! Ging de aandrijfas nu toch makkelijk los?

IK zou echter niet precies weten hoe de rechter stuurhuishoes moet worden vervangen. Dat heb ik altijd laten doen door de garage…

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 10 december 2010 02:56 AM
  [ # 107 ]

Lekker laten doen door de garage, zou ik zeggen. De hoes zit er nu alsnog op, was een hoop gevloek en getier en heel veel hulp van een andere sleutelaar. De hoes aan de linkerkant was daarmee vergeleken echt een eitje. De stuurbekrachtigingscilinder bleek ook ineens te lekken terwijl de GT op de brug stond. Vaag… maar gelukkig had Martien Mooijman (ik ben nu bij hem bezig aan de GT) er nog eentje liggen, dus die is ook gelijk vervangen.
De asmoer ging nu gelukkig wel los, een robuuste staaf ter vergroting van het moment en een flink stevigere dophouder doen wonderen! Wel een hoop zooi die los moet in vergelijking met de TU 1400 die ik afgelopen zomer van een andere koppeling voorzag, en dan heeft deze GT ook nog eens zo’n extra balk lopen vanaf het subframe naar voren toe. Dat was er op zich zo af, maar de hydrauliekleidingen die daarop vast zitten krijg je wat lastiger weg. En omdat ik dit alles nog nooit eerder had gedaan -zeker niet bij een XU- was het soms flink zoeken geblazen. Ik hoop wel dat als straks alles in elkaar is gezet de vloer niet alsnog veranderd in een mooi groen oliebad, ook al omdat het leidingwerk van SB-cilinder lastig vast te schroeven was omdat er van alles in de weg zit.
Verder viel me op dat de richtingaanwijzer links niet meer werkt. Rechts werkt nog wel, en de alarmverlichting is ook in orde, dus ik ben bang dat het probleem in de schakelaar zit. Hoe zit dat bij zo’n type 1 eigenlijk in elkaar?
Ik heb helaas geen foto’s, camera vergeten. En met constant zwarte smeerhanden zou er van fotograferen toch niet veel terecht zijn gekomen. Ah wel, zo leer ik nog eens hoe zo’n BX in elkaar zit.  Mr. Green

En… voor het beroerde schakelen is een perfecte verklaring. 2 van de 3 schakelstangetjes bleken namelijk gigantisch veel speling te vertonen, van het korte stangetje was zelfs de hele nylon binnenbekleding verdwenen, waardoor de kogelverbinding gewoon vrijwel niet functioneerde.  hmz Dat korte stangetje had Martien ook nog liggen, maar voor dat langere exemplaar zal ik later nog wat moeten shoppen. Maar ik verwacht in elk geval een dramatisch verbeterd schakelgedrag.

Profiel  
 
Robert & Marieke
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 31-03-2006

- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
Gepost: 10 december 2010 01:53 PM
  [ # 108 ]

Goed bezig!!

Dit is mijn project… http://www.nieuwzaailand.nl/over_het_project

En natuurlijk onze sleutelplek   http://www.sleuteltje-11.net  (We hebben nog plaats in de stalling)

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 10 december 2010 02:07 PM
  [ # 109 ]

Inderdaad, goed bezig!

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
woutersmits
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3837
Geregistreerd: 08-05-2005

- CX 2200
- CX 2200
Gepost: 10 december 2010 02:55 PM
  [ # 110 ]

En daarna ga je hem rijden?

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 10 december 2010 05:11 PM
  [ # 111 ]

Is wel de bedoeling. Gewoon als pretmobiel voor erbij, want de turbodiesel blijft voorlopig no.1. Maarreh, kan iemand me uitleggen hoe ik zo’n knipperlichtschakelaar bij een type 1-dashboard kan de- en monteren? Die defecte knipperlicht is een APK-punt, dus best belangrijk….

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 10 december 2010 05:42 PM
  [ # 112 ]

Je wilt de schakelaar loshalen van het dash, of heb je ‘m al los? Loshalen doe je door de tuimelschakelaar van je stad/dimlicht los te klikken. Je kunt nu 2 lange schroeven los draaien. Daarna kan je het middelste gedeelte los trekken, en de groot- en knipperlicht schakelaar kunnen daarna weggehaald worden. Het knipperlicht zelf is vaak wel te repareren. Die van mij heeft ook een tijd moeilijk gedaan, maar dmv. wat gebuig in het contactmechaniek van de schakelaar werkt hij weer goed.

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5488
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 10 december 2010 09:52 PM
  [ # 113 ]

Goed bezig!

De stuurbekrachtiging-cilinder lekte die bij de retourleiding? Er werd mij verteld dat dit een Type 1 kwaaltje is, doordat de retourleiding op de retourleiding zit die vanuit de achtersubframe komt. Hierdoor komt er te veel druk op zodat hij gaat lekken bij de cilinder. Dit kun je verhelpen door de retourleiding meteen naar de voorraadvat te laten lopen. Vanaf type 2 is dit zo gedaan.

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 11 december 2010 04:11 AM
  [ # 114 ]

@Vermond: Nee, ik heb de schakelaar nog niet los. Ik heb afgelopen avond (het is inmiddels za-ochtend vroeg, ben net thuis) de lopende werkzaamheden afgerond zodat de GT tenminste weer op haar pootjes kon rollen. Omdat ik morgen (euh… straks dus) moet werken kon ik verder niets meer doen. Maar het moet in de schakelaar zitten, anders zouden de knipperlichten helemaal niets meer doen. Het spul wordt ook best warm, dus de dim-/grootlichtschakelaar zal nog niet voorzien zijn van een relais. Iets dergelijks heeft geen zin voor de knipperlicht, omdat die per definitie al via een relais loopt, daarom begreep ik ook niet waar die storing vandaan kwam. Maar ik zal je beschrijving volgen zodra ik ermee aan de slag ga. Bedankt!  Very Happy


@GWHENDRIKS2: De SB cilinder lekte aan de kant van dat doorzichtige leidinkje dat aan de bijrijderskant erop geschoven zit. Dus als je dat bedoelt, dan: ja! Goeie tip van je, moet ik tzt eens naar kijken. Ik ben verder niet erg thuis in de hydrauliek, dus ik heb nog een steile leercurve te volgen.

In elk geval heeft de motor van de GT weer even gedraaid. En alles is op een enkele uitzondering na gelukkig lekvrij gebleven. De koppeling gaat weer heerlijk licht, die oude was echt tot op de nagels versleten. De rechter stuurhuishoes hoop ik nooit meer te hoeven doen, wat een crime om dat ding erop te krijgen zeg!! Verse achterveerbolletjes maken ook een wereld van verschil, de GT moet nu echt weer zweven. Proefritje ben ik nog niet aan toe gekomen, omdat ik bijtijds weg moest om de laatste trein naar huis nog te kunnen pakken. En na een sleutelmarathon van 4 wel bestede dagen achter elkaar was ik het eigenlijk wel even zat. Dus: wordt vervolgd!  Wink

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 11 december 2010 02:56 PM
  [ # 115 ]

In geval van nood en je knipperlichtschakelaar is kaputt en je hebt geen vervangende: je kan de onderdelen uit je achterwisselschakelaar gebruiken om voornoemde schakelaar mee te repareren.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 12 december 2010 11:28 PM
  [ # 116 ]

Hee Alex, bedankt voor de tip. Ik begrijp ‘m alleen niet helemaal, en ff kijken kan niet want de GT staat 80 km van mijn huis vandaan. De achterwisserschakelaar is toch 1 van de schakelaars aan de zijkant van de behuizing van het instr.paneel? Voor alle duidelijkheid, de alarmverlichting werkt prima! Het gaat alleen om de clignoteur links.

Deze week gaat de GT overigens naar de voorkeuring, zeg maar een nep-APK. De echte redt ‘ie zeker nog niet, want:
1. de uitlaat lekt
2. bovengenoemde defect aan knipperlicht links
3. 1 van de mistlampen werkt niet (hopelijk alleen maar een bolletje)
4. achteruitrijlampen branden constant als ze aangesloten zijn, is dacht ik wel een APK punt.
Maar mogelijk schuilen er nog wat meer addertjes onder het gras, die voorkeuring moet eea duidelijk gaan maken. Zo zijn de voorremschijven ook niet echt dik meer (8mm), maar nog wel binnen de limiet (7mm). En de ruitewisserarm ziet er wat vreemd omgebogen uit, hoewel die verder wel goed functioneert. Dat zijn echter geen lastige sleutelklussen meer (alhoewel, die koppeling en die rechter stuurhuishoes vielen toch nog vies tegen dus laat ik mijn mond maar houden), dus de APK zou binnen handbereik moeten zijn.  clap

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 12 december 2010 11:40 PM
  [ # 117 ]

Yep, de achterwisserschakelaars zitten gespiegeld aan je clignoteurschakelaars.

Achteruitlampen die blijven branden kan liggen aan de schakelaar die op je bak zit, even losschroeven en kijken of deze vast zit. Ik geloof dat die lampen niet verplicht zijn, dus desnoods laat je de bolletjes er uit.

Wat de mistlampen betreft: niet verplicht en eentje is zelfs beter dan twee, om de verwarring met de remlichten te voorkomen.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15825
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 12 december 2010 11:51 PM
  [ # 118 ]

Volgens mij is het één van de voorste mistlampen die het niet doet. Wink

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 12 december 2010 11:56 PM
  [ # 119 ]

Wat die mistlampen betreft heb je gelijk, maar het gaat om de mistlampen die onder de voorbumper hangen. Die zijn ook niet verplicht, maar als ze erop zitten moeten ze wel allebei werken voor de APK. De draadjes van de achteruitrijlampen zitten nu los van de schakelaar op de versnellingsbak, dus die doen gewoon even niet mee, dat was al een bekend punt toen ik de GT van Robinrossie overnam. Ik zal die schakelaar moeten doormeten, ik vermoed dat dat ding gewoon naar de klöten is. Allez, eind deze week weet ik hoe de GT eraan toe is.  Wink

EDIT: Wouter was me al voor.

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 12 december 2010 11:57 PM
  [ # 120 ]

Wat de voormistlampen betreft: of het lampje vervangen of van allebei de lampjes verwijderen. Anders doen ze moeilijk.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
 
8 van de 13
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 10 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook