Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Lijkt me erg handig! Maar ik vind 20 euro toch best veel voor 1 stukje simpel gereedschap…
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ja nou ja, er zijn verschillende merken. Maar ik heb ‘m ook, en ik verzeker je dat als je in een BX rijdt (of wat voor citroën dan ook ) en je bijgevolg nog wel eens wat achter de deurpanelen te zoeken hebt, zo’n tooltje twee tientjes well spent is. Het scheelt gewoon een hoop ergernis van uitgeleuterde clipjes of deurpanelen (dat hardboard wil rond de clipjes ook zo lekker uitlubberen)
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
met een platte schroevendraaier wil het ook wel als je het voorzichtig doet.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ja. Maar het gaat erom dat je de spanning rond de clipjes op een groter oppervlak zet. Daardoor leutert de boel minder uit. Maar wat ik al zei, het kan best zonder, maar met werkt gewoon veel lekkerder.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Precies een jaar ben ik nu in het bezit van mijn witte BX, en de BX doet waar deze voor gemaakt is:rijden!
In een jaar tijd 6500 km hoofdzakelijk woon/werkverkeer zonder problemen.
Inmiddels dienen de eerste klusjes zich wel aan namelijk de achterste ophangbeugel van de uitlaat is los gerot ,en de motor lekt motorolie (bekend euvel van de 1400 TU heb ik begrepen).
De steun wil ik binnenkort repareren en daarmee gelijk de achterremmen vervangen,op marktplaats een setje schijven en blokken gekocht voor 20 euro
Is voor het repareren van de ophangbeugel raadzaam om de achterbumper er af te halen?
Met het vervangen van de koppakking wacht ik totdat de kerstgratificatie binnen is want dan zal ik gelijk de waterpomp en distributieriem vervangen.
Groet van een blije BX rijder
C5 Break 2.0-16v 2008
XM 2.0-16V 1998
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 29-05-2006
- 2CV 6 Spécial S6
- Dyane 6 Commerciale
- Xantia 1.8i 16v automaat
- GS/GSA Club
- BX 16 TZI
Zou ik wel doen. Die ligt er binnen 10 minuten naast en kun je én de roestschade goed zien én er veel beter bij…
Inmiddels de uitlaatsteun en achterremmen vervangen,bij het repareren van de steun eerst de bumper verwijderd (idd 10 min. werk).
Bij het weg halen van de roest kwam er toch een behoorlijk gat te voorschijn,zie foto.
Omdat ik geen kennis heb van het lassen,heb ik het gat gerepareerd met een een stukje plaat en
dat vast gemaakt met popnagels en kit.De haak/beugel (van RVS)is anders gemonteerd dan orgineel
om de reparatieplek niet te zwaar te belasten.
Daarna gelijk de remmen gedaan, bij het demonteren van de remmen bleek dat de remmen niet veel gedaan hebben de laatste tijd! roest roest..
Gelijk de remcilinders weer gangbaar gemaakt en alles weer gemonteerd,ziet er gelijk weer stukken beter uit en de schijven voelen nu ook weer warm aan na het remmen.
Nu zal ik me gaan voorberijden(moet verzamelen) op de distributieriem en koppakking wissel.
Groet Erik
C5 Break 2.0-16v 2008
XM 2.0-16V 1998
Sinds vandaag weer een verse apk op de BX,zonder moeite.
De keurmeester maakte alleen een aantekening voor de linker fuseekogel.
Straks in het voorjaar maar gaan vervangen,weet iemand wat een fuseekogel kost?
Alvast een goede jaarwisseling en veilige kilometers toegewenst in 2011 !!!
Groet Erik
C5 Break 2.0-16v 2008
XM 2.0-16V 1998
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Fusee is een tientje of twee.
En verder een uur of twee schelden en tieren om het ding te monteren
Hilko16TZI schreef:Fusee is een tientje of twee.
En verder een uur of twee schelden en tieren om het ding te monteren
En hoe lang schelden en tieren voor een koppakking en distibutie wissel :
C5 Break 2.0-16v 2008
XM 2.0-16V 1998
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik zou er een dag of twee de tijd voor nemen. Werkdagen dus: 16 uur. Kan het alleen maar meevallen. Ik ga er tenminste vanuit dat je beide nog niet eerder vervangen hebt.
Gepost: 11 juni 2011 04:56 PM [ # 6 ] Mijn BX is vandaag gerepareerd!
Voor minder dan de offerte prijs van 650 euro is de BX weer klaar.
Vervangen zijn:
Koppakking
Distributieriem
Spanrol
Klepseals
Tapeindjes uitlaatzijde
Krukaskeering
Nokkenaskeering
Klepdekselpakking
Pakking uitlaatspruitstuk
2 V-snaren
Olie plus filter
Koelvloeistof
Dit alles gedaan door Citroen monteur,ik ben weer blij met m`n lekvrije BX!
Cannes 1991
C5 Break 2.0-16v 2008
XM 2.0-16V 1998
De BX is nu 2 jaar in mijn bezit en afgelopen week de laatste klussen gedaan wat betreft het groot onderhoud.
Bovenstaande is afgelopen zomer gedaan (laten doen).
Zelf gedaan: Fuseekogel links voor
Schijven en blokken voor
Retour slangen voor
Achterste uitlaat demper
Adals
Andere veerbollen achter
Voorraad bol.
Vooral het rechter draagarm lager was er zeer slecht aan toe!
Van het lager was alleen nog maar gruis over,bij het linkerlager waren
de lagers nog wel herkenbaar maar wel gortdroog.
Wat een genot om nu weer te rijden met nieuwe lagers en andere veerbollen,zo
lekker veren nu!!!
Ook de fuseekogel was een behoorlijke klus.Eerst geprobeerd om de kogel onder de auto
te demonteren wat niet lukte,dus het complete fuseegedeelte van de veerpoot gehaald en in de bankschroef gezet waarna met veel geweld de kogel zich uiteindelijk gewonnen gaf.
Daarna alles weer gemonteerd met nieuwe remmen en retourslangen.
De BX is nu klaar voor de APK in December.
C5 Break 2.0-16v 2008
XM 2.0-16V 1998
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heb je de nieuwe kogel geborgt? Ik zie dat nog niet op de foto namelijk
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste