ATF laten vervangen: kan je zelf doen. Kan je als je wil foto’s geven van welke 2 pluggen je moet losmaken. Enige dat je nodig hebt is een darmpje, een trechter en ATF. En ow ja, voor de pluggen heb je (zeker de eerste keer) wel GOEDE imbussen nodig (wit product dingen deden bij mij de job niet…).
Olie laten wisselen: kan je toch OOK zelf doen?
En met die deur laten uitdeuken zou ik wat wachten dan . Kan je voor dat geld beter je D-riem laten vervangen.
Koop je een setje oprijbruggen* en begin gewoon te sleutelen.
*die hebben bij mij het sleutelen aangenaam gemaakt, geen schrik meer dat die auto naar beneden komt als je er onder ligt… en dat sleutelt écht fijner.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
welke deur is gedeukt?
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007
- Xantia 2.0 HDI break 90+
BunnY schreef:ATF laten vervangen: kan je zelf doen. ...
Olie laten wisselen: kan je toch OOK zelf doen? ...
En met die deur laten uitdeuken zou ik wat wachten dan . Kan je voor dat geld beter je D-riem laten vervangen.
ATF (ik moest even nadenken wat je bedoelt, maar dat is de versnellingsbakolie) en motorolie kan ik inderdaad zelf, alleen weet ik dan weer niet wat ik met die oude olie moet doen. Echt geen flauw idee hoe ik daar netjes en verantwoord vanaf kom.
Die deuk is echt niet ernstig. Het is zo’n buts van dat er iemand tegenaan geleund heeft. Ik denk dat ik die met de wc-plopper er zo uittrek.
Maar goed… ik spreek voor mijn beurt, want ik heb alles bij elkaar misschien 10 minuten naar de auto kunnen kijken gisteren.
(valt het trouwens op dat ik in de baas zijn tijd op dit forum zit te gluren? )
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Olie kan je bij de milieustraat in de buurt vaak wel kwijt. Ik heb gisteren nog 20 liter weggebracht hier in Eindhoven.
Inderdaad… En niet beginnen met excuses te zoeken zodat je niets zelf hoeft te doen hoor
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Gooi schreef:En trouwens (deel II), ik kreeg wel veel tips in mijn andere draadje (waarvoor dank), maar mijn vraag of iemand met verstand van zaken mij daadwerkelijk wou bijstaan met het aanschaffen van een andere Citroën, leverde niets op. Dat draadje werd langzamerhand minder actief, dus wat moet ik dan?
Jemig man, die vraag stelde je voor het eerst op 10 maart 2010!!!
Het is nu 9 dagen later…..
Edit: het is nu 9 dagen later, maar op 15 maart was de koop blijkbaar reeds gesloten.
Voor de rest sluit ik me volledig aan bij het commentaar van Beerpeet en waterman en kan ik alleen maar zeggen:
En voor wat betreft dit:
Gooi schreef:Als ik naar een garage ga en bijvoorbeeld zeg: ik denk dat de carburateur afgesteld moet worden, dan is dat een gok, omdat ik gehoord en gelezen heb dat als een BX rookt bij het starten en onregelmatig loopt, dat dan de carburateur afgesteld moet worden. Zo’n garagist kan dan misschien zeggen: “Klopt helemaal meneer, we zullen er voor 400 euro aan versleutelen”. Dan kom ik de volgende dag de auto ophalen en dan hebben ze bijvoorbeeld alleen de gaskabel wat strakker gezet en dan weet ik dat niet te herkennen.
Luister Gooi,
Met zo’n auto moet je echt naar een garage die goed bekend is met de BX, want ‘reguliere’ garages zien ze NIET graag komen en hebben er over het algemeen weinig verstand van (lees: zich er nooit in verdiept c.q. geen zin zich erin te verdiepen). Erger nog, de meeste garagisten bij een gewone garage trekken al een vies gezicht als je ermee de dam op komt sjouwen!
Waarom denk je dat specialisten in -bijvoorbeeld- klassieke Citroëns zo talrijk zijn en het bovendien zo druk hebben?
Kijk, als je naar een specialist gaat en je zegt: hij loopt niet lekker, los het op, dan hoef JIJ ze daar niet uit te leggen dat jij denkt dat het aan de carburateur ligt, snap je?
Het is daarbij een fabeltje dat specialisten per definitie ‘duur’ zijn. Sterker nog, vaak hebben zij door hun kennis en ervaring het probleem of de klus sneller en effectiever geklaard of opgelost, omdat ze bepaalde dingen al meteen kunnen uitsluiten of omgekeerd, meteen naar het juiste onderdeel kijken.
Dus een welgemeend advies: ga in godsnaam naar een specialist die niet ‘bang’ is voor -of negatief staat tegenover- de BX en ga niet zomaar naar de garage met het laagste uurtarief. Want dat beetje meer geld (áls dat al zo is) ben je na een tijdje vergeten, want dan rijd je rond met een gerust gevoel dat je auto in goede handen is/was, maar ellende en slechte kwaliteit blijft je altijd bij!
Dus het geeft niets dat je een niet al te slimme autokoper bent (zoals je zelf al aangaf), maar neem dan in elk geval het advies ter harte dat iedereen je hier GRATIS geeft!!
Wees dan in elk geval geen niet-al-te-slimme BX-bezitter!!!
Ik wens je oprecht veel plezier met je nieuwe BX en hoop dat je er nog lang van mag genieten. En met wat hulp van mensen die het kunnen weten, moet dat toch zeker lukken!!
En… een aantal dingen kun je natuurlijk ook zelf, zoals al eerder terecht opgemerkt.
Succes!! Léo
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
La Léo schreef:Voor de rest sluit ik me volledig aan bij het commentaar van Beerpeet en waterman en kan ik alleen maar zeggen:
La Léo schreef:Wees dan in elk geval geen niet-al-te-slimme BX-bezitter!!!
Want dat is, zoals je zelf dus ook wel doorhebt, HEEL erg duur.
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007
- Xantia 2.0 HDI break 90+
Nouja, zoals ik zei ben ik vastbesloten gewoon plezier te hebben van mijn BX. En ik moet ook eigenlijk wel een beetje lachen om mijn eigen onnozelheid. Milieustraat… natuurlijk! (Zit ik me meteen af te vragen waar ik een jerrycan vandaan moet halen, maar dat is weer iets anders…)
En die gespecialiseerde garage dat wordt Hegru in Veldhoven, al is het een paar kilometer rijden. Onze lokale specialist heb ik niet meer zo’n hoge pet van op, maar dat zal ook wel aan mijn eigen verwachtingspatroon liggen.
Net als dat ik dacht dat als ik zo’n oproep zou plaatsen, dat ik dan de volgende dag een mailbox vol enthousiastelingen zou hebben… Ik zal eens een fotootje van mezelf als menneke van amper 1 scannen en hier neerzetten. Dan kan iedereen zien dat ik blond geboren ben
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Je vangt de oude olie op in een grote bak. Als je de nieuwe olie erin hebt gegoten dan heb je de jerrycan daarvan leeg. Voila
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Gooi schreef:Ik zal eens een fotootje van mezelf als menneke van amper 1 scannen en hier neerzetten. Dan kan iedereen zien dat ik blond geboren ben
Haha, je hebt in elk geval zelfspot en dat kan ik wel waarderen!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 3837
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Hopelijk heb je met deze BX veel rijplezier! Succes met het 1e ritje vandaag!
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 11-08-2007
- Xantia 2.0 HDI break 90+
Mijn eerste echte ritje was gelijk naar de voorjaarsmeeting van het forum. Dat was (tussen twee haakjes) een erg gezellig evenement, voor mij ook de eerste keer dat ik naar zoiets ging.
Het eerste ritje bracht qua rijden het volgende aan het licht:
- bij 115 km/h sputtert de motor zo nu en dan. Op de meeting hoorde ik dat dat er gewoon bij hoort.
- een van de straten van Hedel waar ik al verdwalend op de terugweg op terecht kwam, was bestraat met stenen. Daar hoorde ik een rammel die verdacht veel leek op versleten fusees. Maar het zou best iets anders kunnen zijn, want:
- de auto veert niet zoals het hoort, beetje hard, maar tegelijk ook zwalkend. Misschien een combinatie van zaken als bollen, stramme poten en stabilisatorstangen?
De meeting, meer precies de praatjes die ik daar maakte met medeforummers, leerde mij dit:
- een nat, vettig blok wil nog niet zeggen dat er iets met de koppakking is
- geel snot in de olievulpot wil nog niet zeggen dat er iets met de koppakking is
- roest dient te vuur en te zwaard bestreden te worden
De weg ‘s avonds terug naar huis, via Helmond, leerde mij dat:
- van 60 naar 80 accellereren resulteert in vermogensverlies, oftwel hij komt eigenlijk niet vooruit
- van 100 naar 120 alleen vlotjes gaat als je echt asociaal het pedaal in trapt
- het mogelijk is, met mijn schoenmaat, om tegelijk te remmen en gas te geven
- 15 of 16 liter benzine niets is. Nouja, ongeveer 160 kilometer…
De hele rit, en de meeting leerden mij dat een BX toch een heel fijne voiture is
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gooi schreef:
- bij 115 km/h sputtert de motor zo nu en dan. Op de meeting hoorde ik dat dat er gewoon bij hoort.
Wat een ontzettende onzin zeg… iedere motor, ook die van een 1.9 trs met zijn drama-carburateur, kan gewoon goed lopen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gooi, nogmaals: doe die grote beurt nou en laat de carb goed nakijken/schoonmaken/afstellen. 1 op 10 haalt je BX al, da’s best netjes. En het kan nog netter. Ik had zo’n combi in een peugeot 405 automaat en die haalde (bij goed weer) 1 op 13 gemiddeld.
Verder, wat waterman zegt: zelfs een 19 TRS automaat met pokkecarburateur kan erg netjes lopen
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Ik denk dat de auto gewoon weer even los moet komen.
Vaak slijten motoren van kleine stukjes rijden harder dan van het type “altijd onderweg BX”
Mijn 1400 motortje tikt de 265000 aan dit jaar, voelt daarbij ook nog aardig en redelijk snel aan!
zo weinig kilometers in zoveel jaar gaan ook niet ongemerkt voorbij,getuige de sludgevorming in de oliedop (ook wel een kwaaltje van de grote motoren hoor).
Het carburateurverhaal hoeft ook niks voor te stellen, rondje doorblazen met perslucht en een gedegen schoonmaakbeurt van sproeiers en vlotterkamer en accelleratiepompgedeelte doet wonderen.
Onderstel: versleten stabi-stokjes??
Stuurt het wel strak en zonder dode punten?? (stuurkogels)
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist