1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Goed adres V6 Automaat onderhoud.
Moonman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 31-10-2006

Gepost: 16 maart 2010 08:04 PM

Beste Mensen,

Ik heb onlangs mijn break 2.0i 16V 1995 ingeruild voor een V6 exclusive automaat 1999.
De V6 is 10 jaar lang dealer onderhouden (Ikke gekocht van 1e eigenaar). Dat wil natuurlijk niet alles zeggen daarom ook dat ik de automaat (4HP20) een preventieve beurt wil laten geven.
Als de auto koud is blijft ie af en toe wat lang in de 1e versnelling hangen. Na 1x overgeschakeld te hebben naar de 2e versn. echter geen problemen meer.
Nu heb ik van Rene en Nard vernomen dat het nogal nauw komt met het niveau (olie en zo) van zo`n automaat. Ik zoek een bedrijf wat mijn automaat kan refreshen het liefst in de omgeving van Weert/ Venlo.

Groet,

Marcel.

Er moet niet zo zuur gekeken worden achter het stuur van een citroën!!

Profiel  
 
J.H.meijndert
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 241
Geregistreerd: 17-09-2007

Gepost: 16 maart 2010 08:34 PM
  [ # 1 ]

Bij welke km-stand moet de automaatolie worden ververst; En is dit ook gebeurd….

ZX 1.4 break ‘95

Profiel  
 
Moonman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 31-10-2006

Gepost: 16 maart 2010 10:49 PM
  [ # 2 ]

Beste J.H.Meijndert

De verhalen lopen uiteen daarover.
In mijn geval gaat het om een ZF-bak type 4HP20. Deze bakken zijn onderhoudsvrij (sealed for life) volgens Citroën. In de praktijk blijkt echter dat preventief onderhoud voor een langere levensduur zorgd. Mijn V6 heeft er nu 220.000 op de klok staan en bij die stand zijn er gevallen bekend die al naar de malemoer zijn. Ik mag hopen, en hoop doet leven, dat die van mij nog niet zo ver heen is en daarom dus mijn oproep aan U allen mede-citrofielen.
Ik hoop dat daarmee je vraag/ toevoeging beantwoord is?!

Groet,

Marcel.

Er moet niet zo zuur gekeken worden achter het stuur van een citroën!!

Profiel  
 
bonetone
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 943
Geregistreerd: 23-08-2005

- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
Gepost: 16 maart 2010 11:47 PM
  [ # 3 ]

Maar weten Nard of Rene dan niet een bedrijfje dat dat kan doen? Ze zullen toch wel vaker daarmee te maken hebben gehad lijkt me….?

Profiel  
 
J.H.meijndert
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 241
Geregistreerd: 17-09-2007

Gepost: 17 maart 2010 10:55 AM
  [ # 4 ]

Ik dacht dat onderhoudsvrij alleen voor handbakken gold. Bij mijn weten is is voor elke automaat van levensbelang om tijdig olie te verversen. Hoop echt voor je dat het mee zal vallen.

ZX 1.4 break ‘95

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3708
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 17 maart 2010 04:52 PM
  [ # 5 ]

Toen PSA die bakken kocht bij ZF wilden ze “onderhoudsvrije” bakken, d.w.z. met een verversingsinterval van 180.000 km, want dan staat het niet meer in de schema’s/boekjes.
ZF mensen uit Duitsland geven duidelijk aan dat je bij zware belasting ( aanhanger trekkken, veel op hoge snelheid etc.) er goed aan doet om de olie in de bak na 8

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 17 maart 2010 07:08 PM
  [ # 6 ]

Het blijven hangen in de eerste versnelling is origineel, dit staat ook in de documentatie van de automaat. Dit is om de katalysatoren snel op te warmen.

Ik weet dat citroen dealer Oldenhage en Gert de Jong Aalsmeer de bakolie verversen.

Profiel  
 
Moonman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 31-10-2006

Gepost: 17 maart 2010 08:35 PM
  [ # 7 ]

Oldenhage daar is de V6 altijd in onderhoud geweest.
Wat betreft het blijven hangen in de 1e versnelling zal het niet de bedoeling zijn dat dit soms wel 4 km. duurt. Als de motor koud is kom ik liever niet boven de 2000 toeren. (en zeker bij een V6 is dit helemaal niet nodig) Maar goed, ik zal idd eens bellen naar Renard. Had er alleen graag een in de buurt gehad. (Weert-Venlo, weet U nog?) Aalsmeer is geen optie, er moet een betere en dichtere zaak zijn.
Hoop doet leven.

Bedankt,

Marcel.

Er moet niet zo zuur gekeken worden achter het stuur van een citroën!!

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 17 maart 2010 11:56 PM
  [ # 8 ]

Zoals gezegd de 4HP20 hebben levens lange olie. In het begin kon je het nog peilen bij de lateren bakken kan dat meer, in ieder geval geld voor de xm. De olie zeker vervangen, ga je plezier van hebben. Bakken willen nog wel eens stuk gaan.
Absoluut orginele citroen olie gebruiken! Je kunt maar een deel van de olie vervangen, niet alles loopt eruit.

Dat lang blijven hangen bij koude start klopt had ik ook, hebben ze allemaal, zeker bij vorst. Bij 15 graden had ik het niet. Bij de xm zetten diverse mensen hem in de sneeuw stand.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Moonman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 31-10-2006

Gepost: 18 maart 2010 12:10 PM
  [ # 9 ]

Ja dat ben ik nu ook aan het doen, met de sneeuwstand. Dan schakeld hij dus wel naar de tweede gear. Goed ik zal wel eens zien hoe we dan aan gaan pakken, misschien zijn ze bij Renard wel bereid om mij daar een beetje bij te assisteren. Weet toevallig iemand welke olie?

Dank U,

Marcel.

Er moet niet zo zuur gekeken worden achter het stuur van een citroën!!

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 19 maart 2010 07:41 PM
  [ # 10 ]

Olie zou ik zeker bij de dealer halen. Niet mee expermiteren. Mischien een paar tientjes duurder. Maar weet zeker dat het daar niet aan ligt

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3708
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 19 maart 2010 10:13 PM
  [ # 11 ]

Klopt, beneden een bepaalde motortemperatuur schakelt de bak bij een hoger toerental om de motor sneller op te warmen, maar vooral uit “vervulingsredenen”, d.w.z. dan kom je beter uit de Euro cyclus met koude start.

Die olie:  Volgens de laatste ZF gegevens mag in een 4HP20 het volgende:
Entsprechend Ersatzteilnummer des Fahrzeugherstellers:
ZF Lifeguardfluid5 (ZF No. S671 090 170)
=> Audi / VW Oil No. G 052162 A1 / A2 / A6
=> BMW Oil No. 8322 9407807
=> Citroen Oil No. Z 000169756
=> Jaguar Oil No. JLM 20238
=> Mercedes Benz Oil No. A 0019892203
=> Peugeot Oil No. Z 000169756
=> Porsche Oil No. 999.917.547.00

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 19 maart 2010 10:18 PM
  [ # 12 ]

Maar is dat dan elektronisch geregeld? Of toch volledig mechanisch? Want mijn BX heeft dat ook en vrees(de?) al dat dit het begin van het einde is..

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3708
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 19 maart 2010 11:21 PM
  [ # 13 ]

Moderne automaten hebben een ingebouwde computer ( de AL4 en de 4HP20, en de AW 6 bakken, zeg maar vanaf 1998 ongeveer) Alles daarvoor was hydrualisch” geregeld ( 4HP14 en 4HP18). Wat je daarbij ziet bij koude motor is dat de bak trager schakelt doordat de olie nog dik is.
Bij een 16TZI is de motor-computer wel op de hoogte an het feit dat er een automaat aan hangt, dus wordt het stationnair toerental bijgeregeld.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
R.Nicolaas
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 297
Geregistreerd: 30-11-2004

Gepost: 26 september 2010 02:24 AM
  [ # 14 ]

Mijn xantia V6 1b heeft de 265.000 gehaald met de bak

Na olie ververs beurt bij citroen NL nog een kleine 10.000 km gereden maar nu aan revisie toe.

Renard heeft daar idd een adres voor.

Maar je kan hier ook voor naar een automaten specialst gaan.
Een die zeer goed aangeschreven staat is http://www.autrans.nl/


En volledige revisie all incl dus in en uitbouwen en reviseren kost gemiddeld tussen de 2000 a 3000 euro in de btw.

Tips om je automaat zo goed mogelijk te houden

bij auto’s die zo nu en dan aanhangsel hebben (caravan vakantie) (regelmatig bouw afval vervoeren oid)
ververs je olie regelmatig bijvoorbeeld na de vakantie meteen ff langs de garage

Dit omdat de temperatuur van de olie eigenlijk te hoog wordt en dit heeft zijn effect op de olie.


(Ik zeg garage maar beter nog langs de automaat specialist. dit omdat er stof vrij gewerkt moet worden. een klein stof haartje kan er al voor zorgen dat een van de kogeltjes in het labyrint niet voldoende afsluit en dan schakelt ie niet meer.)


seald for life wordt gezegd maar bestaad gewoon niet.

je kan heel lang met die olie rijden 2 ton moet haalbaar zijn maar ververs het dan toch echt maar.

Je blijft het zelfde effect houden als bij je motor olie.


Verder voor de zf4hp20 bakken nog een zeer interresante site

http://www.matrasport.dk/Cars/Espace/vault/JE/AUTOBOX_ZF4_HP20_training.pdf


Ik heb mijn xantia stil gezet tot ik voldoende centjes heb voor een revisie want ik krijg het niet over mijn hart om hem weg te doen.

Ik houdt hem in de running zolang het kan. Hij gaat wel een pension leven in want ik rij 100km per dag +/-30.000 per jaar en als gewone arbeider is dat op benzine niet te betalen.
Bij deze km stand op gas zetten is ook af te raden.
Dus het Woonwerk gebeurt nu met een xsara 2.0 hdi uit 2005 maar dat bied lang het genot niet van de xantia v6….zucht al meer dan een half jaar zonder en nog steeds heimwee…...bij de gedachten.

Ik hoop dat jullie wat aan de info hebben en wens jullie veel genot van de automaat.

Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven Smile

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 26 september 2010 12:50 PM
  [ # 15 ]

Autrans… Mijn vader liet in hun Drontense vestiging de bakolie van de 4HP20 automaatbak van zijn (nu ex-)XM V6 ES9J4 verversen. Nog geen 25000 km later was de bak dood. Wat bleek: deze transmissiespecialist was kennelijk vergeten dat je een automaatbak moet afvullen met draaiende motor alvorens je de boel dichtschroeft. Gevolg: 4,5 liter olie in de bak i.p.v. de voorgeschreven 3 liter, met alle fatale gevolgen van dien… Sad

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook