Tjha iedereen kan wel eens een foutje maken. De ene fout heeft grotere gevolgen dan de ander. en zal altijd vervelend blijven.
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Foutje, leuk en aardig, maar je kunt na zoveel km’s niets meer hardmaken. Je auto is economisch total loss door een ‘foutje’ van iemand die zich specialist noemt en niet minder dan 175 euro laat aftikken voor een olieverversbeurtje… Dat vind ik geen foutje, dat vind ik ronduit slecht.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
btw de zf4hp20 is niet in de xm geweest als ik me goed herinner
Het is de eerste computer gestuurde automaat die alleen in de xantia en later c5 toegepast is de xm had een ander type en als je de pdf file leest zie je dat er veel meer olie in moet dan jij nu aangeeft.
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
Totaal aantal Berichten: 6318
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
De 4HP20 is geleverd in de XM met de ES9J4 motor.
Ben zelf weleens bij versnellingsbakken specialist Peter Boon in Alphen geweest en daar kwam dit onderwerp ook ter sprake.
Hij vond ook dat hele sealed-for-life verhaal nonsens omdat hij veel ellende met bakken ziet. Niet alleen qua mechanika trouwens, vooral moderne electronica zorgt ook voor problemen.
Geen enkele bak houdt het 200dkm vol met dezelfde olie is kortweg het verhaal, vooral omdat iedere automobilist anders rijdt en je dus nooit kunt voorspellen wat de belasting gaat zijn.
Autofabrikanten hanteren een soort ouderwetse norm voor wat ‘life’ betekend. En wat hun betreft gaat een autoleven niet veel verder dan 150 à 180dkm.
Als je wilt weten wat de gevoeligste delen van een auto zijn moet je een groot demontage bedrijf bellen en vragen wat ze NIET op voorraad hebben…. dat onderdeel is het meest gevraagd en gaat het eerst stuk. Wat een fabrikant ook zegt.
Op zoek naar een hokje voor erbij, met double chevron op de motorkap!
Als ik het goed begrijp ,lijkt het erop dat als je automaat goed schakelt, je er beter af kan blijven als het aftappen en daarna weer afvullen zo nauw luistert.
Ook het feit dat je maar een (klein) deel van de olie ververst; dan lijkt het meer op verdunnen van eventuele ellende.
eens een xm, altijd een xm!!