Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Als ik het me goed herinner van mijn ex-Chic (zelfde blok met verdelerloze ontsteking) dan loopt idd de middenste, dunnere slang naar de MAP-sensor. Is die ernstig poreus of gescheurd dan vervangen. Gewoon lostrekken van het gasklephuis en de mapsensor en een nieuw stukje (brandstof)slang er weer opdrukken. Meer is het niet. Bovenste slang is geloof ik brandstof, onderste weet ik zo snel niet meer.
En die lap om de olievulpijp lijkt me ook geen ‘officiële’ reparatie, zou ik een keer vervangen door iets deugdelijkers.
Ik heb met dit type blok maandenlang gedonder gehad met m’n Chic; hij liep beroerd, constant MM-lampje en noodloop, inhouden, smoren, zuipen etc. Uiteindelijk ging het van kwaad tot erger en heb ik ‘m weggedaan. Slecht lopen bij warme motor kan ook duiden op een defecte lambdasonde, die hoort z’n werk (bijregelen van het brandstofmengsel) te doen bij een warme motor. Maar goed, ook een vuile stappenmotor kan moeilijk doen (al zou die dat dan zowel bij warm als koud blok moeten doen), en als ik het me goed herinner dan willen de gaskleppotmeters van deze blokken nog wel eens brak worden.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
japv schreef:
En die lap om de olievulpijp lijkt me ook geen ‘officiële’ reparatie, zou ik een keer vervangen door iets deugdelijkers.
Ik denk niet dat het een reparatie is. Dit wordt heel vaak als middel gebruikt bij deze motoren om de sludgevorming waar ze vaak erg last van hebben daar enigzins te beperken.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Gave bak!
Heb laatst mijn witte BX ook helemaal opgepoetst, zag er ook mooi uit alleen de volgende lag weer een laagje stof op. Tja dat heb je in Scheveningen, dat zand waait gewoon over de duin (dijk bij mij) heen. Maar moet zeggen dat ik de jouwe een stuk strakker vindt dan die van mij. En ik denk dat ik mijn mening over BX-breads moet gaan bijstellen, ze kunnen wel degelijk mooi zijn.
Dank! Ik kan je verzekeren deze heeft ook deukjes en krasjes en gebruikssporen. Heb gister alle kabeltjes en stekkertjes los en vastgemaakt. De gaskabel zat ook erg slap misschien is dat het wel want ik kon hem wel een paar tandjes strakker zetten. Het valt me op dat ik de achteruit er niet eenvoudig inleg. Het koppelingspedaal komt tot de bodem. Dus ik ga even kijken hoe ik die strakker moet zetten want ik denk dat het dan wel over is. De koppeling voelt verder niet stroef ofzo. Misschien ga ik vanavond even kvs vernieuwen.
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Wat beteft die moeilijke achteruit: wellicht zou bakolie wisselen daarbij kunnen helpen.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
dat zou ook nog wel een sververst kunnen worden. Ik denk alleen dat de koppeling even afgesteld moet worden want schakelen gaat redelijk rauw terwijl ik de koppeling op de bodem heb.
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
Is ook eventjes je koppeling in de gaten houden. Ik heb zelf anderhalf jaar geleden bij m’n ex-bx de koppeling laten vervangen omdat het druklager versleten was. Dan trap je je koppeling wel helemaal in, maar ontkoppelt ie voor geen meter, zeker niet met warme motor.
Bakolie verversen kan geen kwaad, en zal als het daar aan ligt ook zeker een oplossing bieden.
Groets,
Martijn
NU: Renault Laguna 3.0 V6.24, XM 21 Turbo D12 SX (te koop)http://images.spritmonitor.de/376788.png
(& Xantia 1.8 16V Tentation Airco van m’n pa)
Voorheen: BX 19TZI YZ-90-NN - Gesloopt, XM 2.0i 16V SX - Gesloopt, BX 19TZI break XY-15-XY - verkocht, BX 14 NT-57-PX - verkocht, BX 19TGI Routiere FT-ZL-74 - gesloopt, BX 19TZI Break DP-VX-56 - gesloopt, BX 16TZI YN-67-PL - verkocht
http://www.van-gink.nl
Net weer een heerlijk stuk gezweefd. Tijdens het rijden brand dit lampje zo nu en dan of knipperd hij. Wat betekend dit?
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
Remblokken versleten… kortom, slecht contactje (is bij vele BX’en gewoon doorgeknipt omdat het te pas en te onpas aangaat, dus even blokjes controleren en je weet het)
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
@ Bunny,
Je gaat er dan automatisch vanuit dat de remblokslijtage-indicator niet werkt…
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
ok dan ga ik dat checken of de remmen in orde zijn. Qua remkracht heb ik niet te klagen hij remt goed namelijk. Ik ga die indicators niet doorknippen dat is jammer.
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Maurice van Mourik schreef:@ Bunny,
Je gaat er dan automatisch vanuit dat de remblokslijtage-indicator niet werkt…
Maar hij vermeldt er ook bij dat je wel even naar de blokken moet kijken .
halfgaar schreef:ok dan ga ik dat checken of de remmen in orde zijn. Qua remkracht heb ik niet te klagen hij remt goed namelijk. Ik ga die indicators niet doorknippen dat is jammer.
Je hoef ze ook niet perse door te knippen in het motorruim zit gewoon een stekkertje dat je ook los kan halen.
Ik wou, met het vermelden van slecht contact, maar voorkomen dat Peter meteen naar de winkel stormde om nieuwe remblokken te kopen terwijl dit niet persé nodig is
En ik zou die kabeltjes ook niet doorknippen hoor
Toevoeging: enkel de voorremmen worden gecontroleerd door dat lampje trouwens.
Haha! Ben wel impulsief maar zo erg is het nu ook weer niet. Binnenkort ga ik hem wel eens even aan de tand voelen (heb alleen zo vreselijk weinig tijd). Die rotor+kap kon ik gelukkig afbestellen dat scheelt alweer. Ik hoop dat de filters er voor het weekend zijn dan kan ik ze er in gooien.
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!