Hi,
Ik weet niet of mijn berichtje heel duidelijk is voor jullie lezers, maar ik ga proberen het probleem dat ik met mijn Saxo ondervind zo duidelijk mogelijk te omschrijven.
met rijden (versnellen/afremmen) hoor je de motor natuurlijk oplopen of aflopen in toeren. Het is nu alleen het geval dat er sinds een maand het geluid aanzienlijk harder is geworden, en tegelijk soort van ratelende/aanlopende ondertoon heeft gekregen dat mij zorgen maakt.
Hoe harder je gaat rijden, bijv. snelwegen hoe harder het ratelende/aanlopende geluid hoorbaar is.
Ik heb mijn auto nu 2 jaar en 3 maanden, en heb er zelf iets meer dan 50K km mee gereden. Het is een Saxo 1.0i 538 versie bouwjaar 1999. Ik kocht hem met 50K op de teller en heb nu 103K km op de teller staan. Er is mij verteld dat de distributieriem is vervangen toen ik hem kocht, 2 jaar geleden dus, maar zekerheid heb ik daar niet van.
Hoop dat ik het probleem duidelijk genoeg omschreven heb en dat iemand mij hierbij zou kunnen helpen.
Gr,
Life is so much better with a Saxo..
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Is het ratelende/aanlopende geluid snelheidsafhankelijk of toerentalafhankelijk?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Nou als ik opschakel naar een hogere versnelling word het geluid steeds harder. Dus niet toerental-afhankelijk.
Verder als opmerking: mijn saxo heeft geen toerenteller, daar zit een klok LOL
Life is so much better with a Saxo..
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Als de hoogte van het geluid niet met de toeren meegaat bij het schakelen maar hoger blijft worden naarmate je harder gaat dan zou ik denken aan een wiellager of aandrijfaslager. Dit zeggende zonder de exacte constructie van een Saxo te kennen overigens. Komt op mij in elk geval niet motor of versnellingsbakgerelateerd over. Wordt het geluid weer lager als de toeren na opschakelen weer lager worden dan zit het hoogstwaarschijnlijk wel in motor/bak.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Nou het geluid wordt in elk geval niet lager na het opschakelen naar een hogere versnelling. Dus dan zou het volgens jou aan wiellager of aandrijfaslager liggen.
enkele vragen die ik hierbij dan heb
- Hoelang kan ik daar nog mee doorrijden? ( een vriend van me is automonteur en komt ook nog een keertje kijken)
- Hoeveel gaat het me ongeveer kosten?
Life is so much better with a Saxo..
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Een kapot wiellager is volgens mij niet zo heel schokkend, een kapotte drijfaslager is wel iets wat z.s.m. moet worden aangepakt, anders kan het je je versnellingsbak kosten is mij verteld. Wat het gaat kosten hangt ook af van hoe je het gaat (laten) repareren. De aandrijfaslager van de rechter aandrijfas van mijn Xantia was een keer defect, ik heb de hele aandrijfas zelf vervangen voor eentje met een goed lager uit een sloper, kostte me €35,- en een nieuwe portie versnellingsbakolie. Had ik het door de dealer laten doen dan was er een gloednieuwe as met lager ingekomen, wat natuurlijk een aantal uren arbeid (pak ‘m beet €80,- per uur) en de materiaalkosten had gekost. Kapot wiellager moet wel bij een garage worden gedaan, de nieuwe moet namelijk erin geperst worden met een lagerpers.
Even voor alle duidelijkheid: dit is allemaal puur afgaande op je verhaal, ga hier niet blind op af, ik weet ook niet alles en oordeel op afstand. Laat het zeker even bekijken aan de auto door die vriend van je.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
thnx voor je reacties
Life is so much better with a Saxo..
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Graag gedaan Wellicht nog iemand anders die z’n licht hierover willen laten schijnen?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Blijft moeilijk als je het niet zelf hebt gehoord, maar een lager zou best eens waar kunnen zijn.
ZX 1.4 break ‘95
Ik denk ook dat het een wiellager is.
Het tussen-lager kun je uitsluiten, de lange as van een Saxo heeft dat niet, m.u.v. de Saxo met 1.6i motor.
Een kapotte aandrijf-as, maakt een tok-tok-tok geluid in de bochten, maar geen specifiek geluid als je rechtdoor gaat.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
En, er al achter wat de bron van de herrie is?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
die vriend van me heeft er niet echt naar kunnen kijken. Hij heeft een stukje gereden en goed geluisterd. Volgens hem is het het wiellager van rechtsvoor. klopt dus wat jullie zeiden
Life is so much better with a Saxo..