Onlangs zakte het zijraam links voor in de deur om daarna niet meer tevoorschijn te komen. Het bleek dat de grijze nok die langs de geleiderail op en neer schuift (en waar het raam aan is bevestigd) stuk is gegaan waardoor de kabels zijn losgeschoten. Aandrijfmotor werkt nog prima dus ik vroeg mij af of iemand weet of ergens die plastic nok los verkrijgbaar is. Tot nu toe heb ik alleen adressen gevonden waar je het gehele mechanisme opnieuw moet aanschaffen en dat vind ik een beetje overdreven. Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.
Heel vervelend, het afbreken van dat nokje lijkt op den duur bij alle Xantia’s (alleen type 2 ?) met elect. ramen te gebeuren.
Zo ook bij mijn Xanita j.l winter. Ook bij mij was het nokje an het linkervoorraam kapot.
Ik heb ook eerst gezocht naar een nieuw los nokje, Ik kreeg steeds het antwoord dat ze dat los niet nieuw leveren. Ik mocht wel een complete set kopen van hun. Wel even 200 tot 300 euro neertellem
Uiteindelijk heb ik, via marktplaats, een compleet linkerachterraam mechanisme gekocht (incl motor/geleiderail en het nokje) van een Xantia sloper. Kosten waren 15 Euro
Daarna dit goede nokje overgezet in mijn Xantia en alles werkte weer.
Probeer dus via een sloper aan het nokje te komen.
Succes
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Ik heb nog geprobeerd om het nokje te repareren, maar er komt zoveel kracht op dat elke poging volledig mislukt. Dat wordt inderdaad een sloopkwestie. Toch jammer, want het motortje van Bosch zal nog wel zo’n 3 Xantia’s meegaan.
Dank voor de reactie.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Je zou ook een handbediend achterraammechaniek uit een sloper kunnen halen en het nokje daarvan kunnen overzetten op jouw elektrische mechaniek. De nokjes zijn daarvan gelijk als ik het goed heb.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Jawel, ook hier zakte mijn linkerraampje afgelopen dinsdag. Plastic blokje kapot waardoor de kabeltjes een eigen leven zijn gaan leiden met als resultaat dat ze op en boven de rol in elkaar zijn gedraaid en ook tussen de rol en het chassis zijn gelopen. Helaas zijn hierdoor de kabeltjes beschadigd. Het blokje heb ik nog enigszins kunnen repareren mbv een soldeerbout en wat extra plastic. Maar door de beschadigde kabeltjes lopen ze niet meer netjes in de groeven van de rol met als resultaat dat de kabels weer vastlopen en er zo veel kracht op is gekomen dat het blokje weer kapot is gegaan. Ik heb een hele zooi sloperijen gebeld voor een mechanisme maar helaas… Met alleen een blokje kom ik niet meer weg. Ik heb een nieuw mechanisme nodig. Ik heb nu een nieuw mechanisme besteld zonder motor omdat die nog goed in orde is. Hopelijk past het tandwieltje op de as van de motor netjes in de rol van het nieuwe mechanisme…
Ik ben benieuwd in ieder geval. Ik heb hoe dan ook geen zin om te lang hiermee bezig te zijn.
Ik laat hier wel weten hoe dit afloopt!
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Ook ik ben aan de beurt, met het linkervoorruitmechanisme van mijn type2 Xantia. En hoewel ik alle FAQ’s en forumberichten heb doorgespit lukt het me simpelweg niet om het raam los te krijgen van het (witte) geleideblokje. Het blokje heeft een pen met groef, die door een gat in de ruit steekt. Er zit aan de buitenkant een grijs-zwarte ringvormige kunststof borgring over de nok. In die ring zit een Omega-vormige veer, die naar ik aanneem in de groef van de pen valt.
Het lukt mij niet die borgring-met-veer van die pin te krijgen. Je kunt er ook zo lekker bij…
Help, wat is hier de truc? Moet de veer ingedrukt of uitgetrokken worden?
Alvast bedankt!
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Raam goed tegen het plastic blokje drukken zodat er wat speling op de borgveer komt ....
En vooral veel priegelen en geduld , ik heb zelf een kleine platte schroevendraaier gebruikt, vond weer vast krijgen lastiger dan loshalen.
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Bedankt voor de bemoedigende woorden, Menno. Nog iets om naar uit te kijken…
Het systeem doet op eerste gezicht een beetje denken aan de borging van diverse sensor-connectors onder de motorkap. Daarbij moet het veertje iets ingedrukt worden om de connector los te nemen.
Daarom, en voordat ik weer een uurtje ga zitten ontvellen:
—> is het in dit geval de bedoeling om het borgveertje uit de ring te trekken?
—> En indien ja: helemaal of gedeeltelijk?
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Ik was ook al een paar keer aan de beurt hiermee.
Voor mij was de truc om het raam op dusdanige hoogte te zetten dat je onderlangs de andere kant van de ruit kunt bereiken. Dus 3/4 omlaag ongeveer.
En dan met een klein punt-tangetje de borgveer eruit trekken.
Vast zetten gaat vind ik makkelijker. De borgveer kan dan terug gezet worden en klikt erover heen.
Als de ruit uit de geleider is geweest denk dan ook aan het plastic geleidertje boven aan de ruit. Zonder zakt het raam scheef en kun je weer opnieuw beginnen…
Vervelend klusje helaas. Succes!
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Inderdaad het raam iets omhoog zetten werkt een stuk makkelijker.
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Inderdaad, een rot klus.
Een handige tip om de clip los te krijgen is een tiewrap door het oogje steken. Daarna de wrap sluiten met voldoende ruimte dat je hand er in past. Hiermee trek je gemakkelijk de clip los.
Bij terugplaatsen van raam op het blokje vond ik het handig om het raam op de gewenste werkhoogte te zetten en in die stand te fixeren. Dat gaat prima met de helften van houten wasknijpers tussen glas en geleiderubber te klemmen.
Op ebay vind je genoeg reparatiesetjes, de kunststofblokjes maar ook setjes met staalkabel.
De prijzen verschillen nogal, even doorzoeken loont. Links en rechts verschillen.
Mvg. Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Enfin: toen eenmaal dudelijk was dat de borgveer er helemaal uit moet, bleek ook waarom dat zo lastig ging: iemand heeft voor mij dit mechanisme al eens vervangen, want op drie, vier plaatsen staat er “09-2009 DK” ingegraveerd. Die DK heeft kennelijk de eindjes van de veer een beetje ver na-gebogen.
Met een tangetje die veer-eindjes weer wat in lijn gezet, en met een ty-warp (goeie tip!) de veer er uit getrokken. Wat een $%^&-constructie! En dit is de Bosch-versie, met de motor aan de rail vast precies ter hoogte van het gat in de deur, zodat je er met handen maatje 11 ook echt nauwelijks bij kunt.
Blokje is inderdaad wat ingescheurd, waardoor het kabeleindje ontsnappen kan. Nu even een blokje bestellen (internet staat er inderdaad vol mee) en dan maar weer in elkaar. Zal wel een weekje later worden, want nu eerst “Le Citron Pressé”.
Bedankt allemaal.
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
En ook ik ben aan de buurt; een harde knal…en mijn bestuurdersraam wil niet meer omhoog en zakt langzaam naar beneden..
Effe met een stuk ducttape vastgezet.
Na loshalen deurbekleding blijkt niet alleen het beruchte nokje afgebroken; het spoeltje is ontdraad en de kabels hangen los.
Loshalen van de borgveer ging redelijk snel, raammechanisme ging er ook vlot uit.
Kabels opnieuw opgewonden nadat de motor uit het frame genomen is..is wel pielen want de kabels moeten strak gehouden worden terwijl de motor weer vastgezet moet worden.
Nokdinges besteld in Dtd (5,99 + 6,99 verz).
We kunnen weer!
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
En ja hoor, vanmiddag toerde ik rustig over een landweggetje toen ik plots een flinke tik bij/tegen de linkerdeur hoorde. Geen idee wat het geweest zou kunnen zijn.
Bij de eerstvolgende drempel viel, kloenk!!!, in 1 klap het raam naar beneden.
Armpje uit het raam en thuis gekomen. Lekker weer hoor.
Dit topic gelezen en met behulp van de Engelstalige Haynes alle schroeven van de binnenbekleding gelost. Daarna bij punt 12.11 op pag 12.7 verder. Dan moet ik volgens mij het hele paneel kunnen loshalen, rekening houdend met enkele “securing clips”. En die kan ik nog niet ontdekken, laat staan de werking ervan.
Weet iemand hoe ik dat moet aanpakken? Afgebroken onderdelen heb ik liever niet.
Jan
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Die zitten vastgedrukt , even flink aan het paneel trekken ( met beleid ) , uiteraard als je alle schroeven hebt gehad ( ook speakers en open/dicht knopje )
Soms breken die plugjes , dat is nu eenmaal zo , zijn niet duur !
Deze temperaturen helpen enorm omdat antieke plastic los te krijgen zonder afbreken
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
oke,
ik zal vanavond weer verder proberen.