Blower/fan doet het wel/niet
Xantia4Ever
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 17-10-2009

Gepost: 29 juli 2010 10:19 AM

Sinds 2 dagen heeft mijn Xantia de neiging om af en toe geen frisse lucht
via de roosters te verschaffen als de schuifregelaar in auto of
zelfs maximaal staat. Gisteren kreeg ik wederom geen lucht uit de roosters
en zag al weer een dure reparatie in de lucht hangen.
Nu heb ik al een beetje rond gekeken op het forum dus wilde vandaag kijken
naar de weerstand en kabels.
Ik nog even de motor gestart (had ik ook voorbij zien komen) en jawel hoor,
het werkt weer!!
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Of wat er binnenkort echt stuk gaat?

Alvast bedankt voor de reacties.

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 29 juli 2010 10:56 AM
  [ # 1 ]

Wat is het bouwjaar van je Xantia? En heeft je achterruitverwarming ook problemen? Bij de oudere Xantia’s wil het wel eens gebeuren dat het contactslot doorbrandt, waardoor de blower en de achterruitverwarming het (soms) niet doen.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Xantia4Ever
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 17-10-2009

Gepost: 29 juli 2010 12:09 PM
  [ # 2 ]

Het bouwjaar is 1998.
Aangezien ik de achteruit verwarming nog niet nodig
heb gehad de laatste tijd zou ik dit dus niet weten.

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 29 juli 2010 12:11 PM
  [ # 3 ]

Een 98’er, en dus een type 2? Als deze airco heeft denk ik dat je kachelmotor gewoon op zijn einde is. De weerstand zit bij een airco geloof ik ook op de kachelmotor zelf. Als ik het zo hoor lijkt het er op dat de borstels gewoon op hun einde zijn.

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
Xantia4Ever
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 17-10-2009

Gepost: 29 juli 2010 12:23 PM
  [ # 4 ]

Ja de mijne heeft airco inderdaad.
En inderdaad mogelijk na al die jaren dat het
een en ander versleten is.

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 29 juli 2010 08:53 PM
  [ # 5 ]

Zelfde probleem heeft een Xsara ook. Kijk hier maar eens. Nieuwe transistoren er op en klaar. Of op zoek naar een aanjager op de sloop. Meestal zijn deze wel weer weg trouwens.

Profiel  
 
Jantoon
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 15-08-2010

- C5 1.8 (fase 1)
- Xantia Turbo Diesel
Gepost: 16 augustus 2010 10:19 PM
  [ # 6 ]

Hallo,

Ik heb dit probleem ook gehad. (1.9 Turbodiesel 1993).  Ik heb het contactslot moeten vervangen. Probeer eens je sleutel te bewegen in het contactslot, het kan zijn dat de blazer dan ineens aanspringt.

Groeten,

Jantoon

Profiel  
 
Facom
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 30-07-2010

Gepost: 17 augustus 2010 11:02 AM
  [ # 7 ]

De stekker van de dikke rode draad op de blower wil ook nog wel eens doorbranden en los gaan zitten.

Profiel  
 
Xantia4Ever
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 17-10-2009

Gepost: 25 augustus 2010 02:22 PM
  [ # 8 ]

Ik weet niet of mensen nog een berichtje krijgen als ik hier wat extra info plaats, maar ik geef het een poging.

De aanjager doet nu echt niks meer (overigens achterruit verwarming doet het wel, ter info)
Heb de kachelmotor eruit liggen om de weerstand onderhanden te nemen.
Alleen heb ik een vraag hierover. De weerstand zit met 2 schroefjes vast aan de motor,
en als ik die eruit haal zit de weerstand ook wel los, alleen krijg ik hem niet
langs die ronde fan (om het zo maar te zeggen). Daar zit die onder en ik zie niet hoe
ik die fan (of wat anders) moet los halen om de weerstand er onder vandaan te krijgen.

Profiel  
 
ronjo
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 15-07-2008

Gepost: 25 augustus 2010 06:15 PM
  [ # 9 ]

Even langs deze weg ,anders kan ik geen plaatje posten.
Ik kan verder geen documentatie vinden ,hoe de fan eraf te halen.
Zit er boven op de fan geen borgring of i.d.

Afbeelding Bijlagen
moduul2.gif
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Xantia4Ever
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 17-10-2009

Gepost: 25 augustus 2010 10:39 PM
  [ # 10 ]

Ik zou morgen even moeten kijken, maar voor zover ik het me nu voor de geest kan halen
kon ik geen borgpen of splitpen oid zien bovenop de as.

Profiel  
 
A Venema
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 21-05-2008

Gepost: 25 augustus 2010 10:46 PM
  [ # 11 ]

Had precies hetzelfde probleem met mijn vorige Xantia en toen met mijn activa, heb er een originele blower op laten zetten, is niet veel werk en zelf ook te doen en hij werkt weer als vanouds. Bestel hem wel met weerstand erop, anders heb je vaak geen garantie, of kan je hem niet ruilen. Citroen heeft vaak de leukigheid om in het nieuwe model de blower uit het vorige model te plaatsen. dus ff goed opletten. Voor de blower was ik 177 ex b.t.w kwijt en deze is geplaatst onder het dashbordkastje. Succes ermee.

Profiel  
 
superbart
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 13-05-2009

Gepost: 05 november 2010 10:58 AM
  [ # 12 ]

Voor het geval dat er anderen zijn die het zelf willen oplossen;
Transistors vervangen is een eitje. Kosten je bij Conrad geloof ik 14,- in totaal.
Om deze te vervangen moet wel de hele printplaat met koelribben uit de motoreenheid demonteren.
Dit doe je door ONDEROP de motor als ie uitgebouwd is, die twee boutjes los te halen. Zijn die los, dan schuif je zo de hele fan plus motor uit zn behuizing, en kun je vervolgens die printplaat-unit van de behuizing losschroeven. Daarna is het een kwestie van de popnagels waarmee de transistors vastzitten, losboren of slijpen, en dan de transistors lossolderen en nieuwe plaatsen. Die vervolgens borgen met boutjes/moertjes M4 en klaar.

Een beetje sleutelaar moet dit wel lukken. Succes.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook