Eerlijk gezegd ook geen problemen mee gehad. Het draait wel wat zwaarder, maar is gewoon prima te doen, en gloeibougies losmaken is nogal een gedoe bij een TD.
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
Ieder voor zich hoe je dat doet, de procedure in de handboeken zegt gloeibougies eruit, en dat staat er niet voor niets in. Stel dat je de nieuwe riem niet op tijd monteert, dan voel je dat meteen tijdens het tornen, en anders vraag je je af of het nu de compressie is waar je tegen in staat te draaien of een klep.
Iedereen moet inderdaad zelf weten hoe men het doet,maar gloeibougies er uit draaien is volgen mij grote onzin.Tornen is goed te doen, en het verschil tussen een zuiger die een klep raakt of door de compressie moeten draaien voel je echt wel.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Dus volgens jou vertellen al die werkplaatshandboeken in dit geval dus grote onzin
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Vergeet niet de fabrikant PSA, ook zeker onzin wat ze schrijven in hun handleidingen?
Voor degenen die het lastig vinden om ze eruit te halen, zou ik zeggen, met goed gereedschap is het nog geen 10 minuten werk.
Op de vorige pagina was het demonteren van de gloeibougies nog een aardige klus,nu is het ineens maar 10 minuten werk.Als het maar 10 minuten werk is kun je ze er net zo goed uitdraaien, als je dat een beter gevoel geeft maar volgens mij is het onzin.
Voor de D-riem moet e.e.a. aan de bovenkant eraf, bij een 1.9D de inlaatcollector en 1.9TD de pijpen naar de turbo (en nog wat zooi). In beide gevallen om de bovenste D-riemkap en motorsteun te verwijderen, en dan is het een minuutje of 10 extra werk om ze eruit te halen en meteen te vervangen.
Onzin of niet, mag ik vragen hoe veel ervaring jij heb met diesels en of je een technische achtergrond heb? Ik heb een technische achtergrond en dieselmotoren is mijn werk, ik verkoop echt geen onzin.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Enigszins off topic maar waarom Citroen hier distr.wissel voorschrijft om de 80.000km en in Nederland 120.000 begrijp ik niet. Zo verschillend lijken me de omstandigheden in Ierland t.o.v. Nederland motorisch gezien niet - minder files - minder hitte - langzamere snelheden - en die paar heuveltjes hier kunnen toch ook geen verschil maken. Ik hou het dan ook maar op 100.000 km. = 2 jaar voor mij hier.
Daar heb je een punt te pakken dat als onzin kan worden aangemerkt
Citroen zegt om de 120K en 60K bij zware omstandigheden, Citroen acht de omstandigheden in NL zwaar staat er in het boekje. Ik hou het zelf ook bij 100K, de riemen zijn verbeterd, die kunnen wel langer mee, echter de spanrollen houden meer dan 120K niet uit.
ZX1.4i schreef:Voor de D-riem moet e.e.a. aan de bovenkant eraf, bij een 1.9D de inlaatcollector en 1.9TD de pijpen naar de turbo (en nog wat zooi). In beide gevallen om de bovenste D-riemkap en motorsteun te verwijderen, en dan is het een minuutje of 10 extra werk om ze eruit te halen en meteen te vervangen.
Onzin of niet, mag ik vragen hoe veel ervaring jij heb met diesels en of je een technische achtergrond heb? Ik heb een technische achtergrond en dieselmotoren is mijn werk, ik verkoop echt geen onzin.
zit in de motoren, werk bij catterpiller en doe alles, storingen, onderhoud en complete revicies
Het is toch niet moeilijk? Kan je je D-riem vervangen en tornen zonder de gloeipluggen er uit te halen? Ja, dat kan. Het verschil tussen compressie en het aantikken van een klep voel je echt wel (spreek uit ervaring). Daarbij ben ik het ook helemaal met ZX1.4i eens dat tornen zonder gloeipluggen een stuk makkelijker en doseerbaarder is.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
joelle schreef:zit in de motoren, werk bij catterpiller en doe alles, storingen, onderhoud en complete revicies
Ik werk bij de concurent, zal maar niet roepen wat ze bij ons zeggen over een catterpiller