18 van de 29
« Eerste  < Vorige 16 17 18 19 20 Volgende >  Laatste »
   
Timo’s XM 2.0i Bleu Olympe 1990, nu bij Bram (p28)
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 09 juni 2011 07:57 PM
  [ # 256 ]

Volgens mij heeft de stappenmotor aleen een functie bij stationair. Als je rijdend, met het gaspedaal (deels) ingetrapt ergens last van hebt, komt het dus niet door de stappenmotor.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 09 juni 2011 08:01 PM
  [ # 257 ]

Had je al naar de LMM gekeken? Die kunnen ook vervelend zijn…

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 09 juni 2011 08:01 PM
  [ # 258 ]

Eerst maar uitlezen, zoals je net zelf al suggereerde.

Brian schreef:

Volgens mij heeft de stappenmotor aleen een functie bij stationair. Als je rijdend, met het gaspedaal (deels) ingetrapt ergens last van hebt, komt het dus niet door de stappenmotor.

Vraag het me af, en hij loopt gemiddeld 2800 tpm stationair, en als je bij de 2800 tpm komt, begint die te ‘smoren’, waardoor je eigenlijk boven de 2800 tpm moet blijven rijden.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 09 juni 2011 11:21 PM
  [ # 259 ]

Ach so.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 10 juni 2011 12:35 AM
  [ # 260 ]

Valse lucht ?

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 10 juni 2011 01:29 AM
  [ # 261 ]

Dat kun je controleren door de slang dicht te knijpen van je stappenmotor., toerental moet dan zakken naar 500 t/min.
Zo niet : luchtlekkage.
By the way , ( ook voor een andere post ) , weet iemand exact welke sensoren de stappenmotor beïnvloeden?

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 10 juni 2011 10:41 AM
  [ # 262 ]

Toerental en watertemp, kan zijn dat zn watertemp voor de ecu niet meer goed is aangezien zn lampje ook wel eens aangaat op de snelweg. 99% kans mengsel regeling wat vaak uit de lambda komt, maar kan ook te maken hebben dat de lambda het niet meer kan bijregelen omdat de temperatuur sensor de verkeerde waardes afgeeft (kapot of geen contact = -30C)

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 10 juni 2011 12:03 PM
  [ # 263 ]

Wauw , dank je Ouwe Mopperkont. Smile
Uitlezen dus .
Groet,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 10 juni 2011 12:20 PM
  [ # 264 ]

Timo,

heb je kastje nog niet binnen????

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 11 juni 2011 12:29 AM
  [ # 265 ]

Zie PB Malle Pietje, hij zal toch niet kwijt geraakt zijn?! Shocked

Dirk de Pirk schreef:

Dat kun je controleren door de slang dicht te knijpen van je stappenmotor., toerental moet dan zakken naar 500 t/min.
Zo niet : luchtlekkage.
beïnvloeden?

Bedankt, wist niet dat ik dat op deze manier kon controleren. Ga ik zeker even proberen!

Matthijs309 schreef:

Toerental en watertemp, kan zijn dat zn watertemp voor de ecu niet meer goed is aangezien zn lampje ook wel eens aangaat op de snelweg. 99% kans mengsel regeling wat vaak uit de lambda komt, maar kan ook te maken hebben dat de lambda het niet meer kan bijregelen omdat de temperatuur sensor de verkeerde waardes afgeeft (kapot of geen contact = -30C)

2 waarschijnlijke opties dus. Ik heb laatst toevallig het verbruik gemeette, dat was 1:10,3. Lijkt me geen verkeerd verbruik, dus heel erg zuipen doet de XM ook niet, waardoor de lamda waarschijnlijk geen -30 waarde zal meten?
Ik hoop dat m’n kastje snel boven water komt, en ik kan uitlezen. Er viel vandaag ook weer voor geen meter mee te rijden. Rij je op een scherpe bocht af, schakel je terug, en laat je hem afremmen op de motor. Huppa, versnelt die weer opeens tot de 2800 tpm waardoor je je weer rot schrikt.
Koud doet die het stationair trouwens wel redelijk normaal. Pas als die warm is, begint die te slingeren tussen de 2000 - 2800 tpm. Koud is het vaak rond de 1000 tpm, en dan maakt die af en toe een sprongetje naar 1100 tpm, om dan weer een poosje 1000 tpm te draaien, en weer een sprongetje te maken naar 1100 - 1200 en weer terug te zakken naar ~1000.

Is er trouwens misschien niemand in het midden van het land waar ik even langs kan komen rijden begin volgende week om mijn XM uit te laten lezen? Ik verhelp het eigenlijk het liefst zo snel mogelijk, i.p.v. afwachten of mijn eigen kastje nog boven water komt, en aan komt bij Malle Pietje.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 11 juni 2011 03:58 AM
  [ # 266 ]

Het is precies wat ik ook heb gehad met mijn XM, heb toen ook zo lopen tobben.
Sensoren vervangen niks hielp, tot dat ik een extra massa-kabel van de accu naar
het motorblok had gelegd en nieuwe bougie-kabels, toen deed XM weer normaal!?
Weet nog steeds niet wat er nou precies gebeurt is, maar misschien heb je er wat aan. Wink

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 11 juni 2011 11:07 AM
  [ # 267 ]

Als je bougiekabels niet lekker zijn kan je alleen maar toeren gaan verliezen, wbt die extra massakabel, dat kan nooit kwaad. Ik heb hier een zgan stappenmotor op een 8v zitten, evt kan je die eens lenen of je stappenmotor uit te sluiten, maar valse lucht is nog steeds ene goede optie.. spuit maar eens wat remmenreiniger rond je gasklep / inlaatspruitstuk pakkingen enzo en kijken of hij daar op reageert in toeren

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 11 juni 2011 09:00 PM
  [ # 268 ]

Nieuwe bougiekabels heb ik nu, maar geeft geen verbetering helaas. Dat van die extra massakabel kan nooit kwaad inderdaad. Wie weet, als die het bij jou ook opeens weer goed deed?!

En bedankt voor de tip met de remmenreiniger Matthijs, dat ga ik zeker proberen om valse lucht uit te sluiten!

Vwb de stappenmotor, ik had er al eens ooit één van de sloop meegenomen waar die het wel een poosje weer goed mee heeft gedaan, maar die heeft een heel ander typenummer. Als die van jouw een Bosch 0 280 140 501 is, wil ik hem heel erg graag van je overnemen om te proberen.

Verder bericht van Malle Pietje gehad, die heeft een gescheurde lege enveloppe binnen gekregen, zonder uitleeskastje. Die ben ik dus kwijt. Gelukkig gaat die maandag kijken of die nog materiaal heeft voor een nieuwe, ik hoop het!

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 13 juni 2011 09:09 PM
  [ # 269 ]

Ik heb op allerlei aansluitingen remmenreiniger gespoten om te kijken of ik misschien valse lucht had, maar er werd niet opeens beter stationair gelopen, dus dat kan ik denk ik uitsluiten? Wel heb ik waarschijnlijk een minimaal haarscheurtje in het harmonica stukje in de dikke plastic luchtslang van luchtfilter richting gasklephuis, maar dat mag volgens de ANWB meneer geen verschil uitmaken qua stationair draaien? Immers zuigt die z’n lucht daar uit. Ik vervang hem overigens sowieso, want het hoort natuurlijk niet. Ook de slang van de stappenmotor eens losgetrokken, en die dichtgedrukt om te kijken wat er gebeurde, toen liep de XM 2100 TPM stationair, en bij het dichtknijpen zakte dat naar zo’n 700 TPM.

En ja, ANWB meneer, want ik had ze gisteren weer nodig. Laughing Ik was op een Xantia meeting geweest in De meern, en bij het weg rijden trapte ik m’n koppeling in om op te schakelen, en opeens KNAK, pedaal onderin. Auto naar de kant uitgerolt, en kijken wat er aan de hand was, met de de kap van een AX open om te kijken hoe de knop van de kabel op de hevel hoort te zitten/reageren, want die bungelde nu in de motorruimte. Later met een paar man de XM terug naar de parkeerplaats geduwd om de ANWB te bellen. We vermoedde dat de koppelingskabel was gebroken, en dat was ook zo, aldus de ANWB die vrij snel ter plaatse was. Al was het niet de kabel die gebroken was, maar het plastic nokje waarmee de kabel over het pedaal heen zit. De ANWB heeft er een noodkabel in gezet, die ik binnenkort weer ga vervangen voor een orginele koppelingskabel.

 

Nadat alles was gerepareerd, had ik de XM stationair lopen. Toen hoorde die hem zo wisselent lopen qua toerental. Hem leek het ook valse lucht, of idd ook de lambda. Maar toen die naar het gasklephuis keek, zag die ook dat daar ooit aan was gedraait.

Bij 1 zit een verstelbaar nokje. Die was helemaal ingedraaid. Volgens de ANWB meneer zou bij gas los, het heveltje van de gasklep tegen dat nokje vallen, waardoor de gaskleppositiemeter ‘door zou moeten krijgen’ dat die stationair zou moeten draaien, en de stappenmotor het over zou moeten nemen?! Dat was dus niet het geval, want het nokje werd niet geraakt. Die heeft die bijgesteld, nu wordt het nokje wel geraakt. Ook stond de gaskabel iets te strak, die heeft die was losser gezet. En nokje 2 was ook ooit aan gedraaid, maar hij wist niet hoe die hoorde te zitten. Natuurlijk met die ANWB meneer erbij draaide de XM heel mooi 900 TPM, met af en toe een klein sprongetje omhoog. Maar ik was de hoek nog niet om, en het draaide alweer hoog en wisselent stationair. Verder reageerd de XM opeens veel minder fel op het gas, en valt de XM nu bijna iedere keer uit bij het intrappen van de koppeling. Op dit moment vind ik het dus nog niet echt een zinvolle actie geweest van de ANWB meneer?! Rolling Eyes

Verder heeft Par Example gemeld dat ik op zijn uitleeskastje mijn XM mag komen uitlezen, dat is het eerste wat ik nu ga doen. Ik zal uiteraard laten weten wat daaruit komt.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 13 juni 2011 09:14 PM
  [ # 270 ]

Het zit weer lekker mee allemaal… Confused

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
 
18 van de 29
« Eerste  < Vorige 16 17 18 19 20 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook