1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
drukgroep kapot?
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 21 januari 2011 12:18 AM

Vanmiddag belt mijn vrouw met de mededeling dat de auto ‘t niet meer doet.

Een vreemd hoog geluid, toen raar koppelen en schakelen, toen een brandluchie en toen maar gestopt…#
Heb haar opgehaald en bij het starten van de motor in inderdaad een raar geluid.
De koppeling gaat bijzonder raar/abnormaal en de bekende ‘slippende koppeling’ lucht boven de versnellingsbak.
Ik denk bijna zeker te weten dat dit de drukgroep is.
Herkent iemand deze symptomen? De auto heeft iets van 280000 km gelopen en het is de eerste koppeling.
Dat wordt weer sleutelen vrees ik

Profiel  
 
G-ikX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010

- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Gepost: 22 januari 2011 08:17 PM
  [ # 1 ]

Waarschijnlijk is het druklager door de drukvingers van de drugroep gegaan, dus de drukgroep is in ieder geval kapot.
Helaas zal de gehele koppelingset (drukgroep - koppelingplaat - druklager) vervangen moeten worden.

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 22 januari 2011 08:23 PM
  [ # 2 ]

Helaas helaas..Hoe krijg ik die lange rechter aandrijfas er eigenlijk uit. Ik heb vandaag daar eens even naar gekeken en de Haynes gelezen. Het is me niet duidelijk hoe ik de as uit dat tussenlager moet wrikken.

Profiel  
 
JanS
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 08-07-2004

Gepost: 22 januari 2011 10:59 PM
  [ # 3 ]

In het huis van het tussenlager zitten twee moeren met een kop van 10mm. Deze moet je lossen totdat de bouten, die voorzien zijn van een lip, uit hun ligging draaien zodat ze het tussenlager niet meer vasthouden. Nu kun je volledige aandrijfas eruit trekken.

De klachten die je beschrijft duiden inderdaad op doorgesleten drukvingers.

2CV R.I.P (1977) 
2CV R.I.P. (1980) 
BX 16rs R.I.P. (1985) 
BX 19TZI R.I.P. (1991) 
BX 16 TZI R.I.P. (1992) 
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 23 januari 2011 12:00 AM
  [ # 4 ]

inderdaad: 2x de 10mm OF 11mm moertjes losdraaien en één gang op de boutjes laten zitten in het tussenlager. Dan draai je ze 180 graden en komen de “haakjes” aan het einde van die genoemde boutjes naar buiten. Dan trek je de aandrijfas zo los.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 23 januari 2011 12:16 AM
  [ # 5 ]

Thanks. Je moet wel over een enorme database aan foto’s beschikken, handig.
Moet gaan lukken.

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 23 januari 2011 02:06 AM
  [ # 6 ]

Hé, da’s mijn foto! Razz In het topic over mijn Xantia heb ik het wisselen van de rechter aandrijfas beschreven, vanwege een verrot tussenlager, zoals op bovenstaande foto te zien is Wink En die haakjes zitten aan de wielzijde, de moertjes aan bakzijde.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 29 januari 2011 08:39 PM
  [ # 7 ]

Update,- gisteren is de auto thuis gebracht. Gelijk maar een koppelingsset gekocht.
Vanmiddag begonnen met de bak te demonteren.
Alles is nu los en ik ben gestopt toen ik geen zin meer had en problemen had met de bak van de motor te scheiden.
De ophangingsbout zit behoorlijk in de weg, die bak komt niet makkelijk van de motor in elk geval.
Als iemand nog een handigheidje heeft dan hoor ik dat graag.Misschien moet de motor iets zakken alleen staat die op houten bokjes en dus niet op een krik en is dit de reden waarom het niet zo gemakkelijk gaat als dat zou moeten.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 29 januari 2011 08:51 PM
  [ # 8 ]

De ophangingsbout moet er uit.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 29 januari 2011 08:56 PM
  [ # 9 ]

Aha! Dat dacht ik al alleen heb ik verzuimd om te kijken hoe dat ding zit, ik dacht gezien te hebben dat dat ding rond en glad is. Daar ga ik beter naar kijken, thanks Waterman.
Ik heb een LUK set gekocht, hopelijk is dat goed genoeg, het was de enige die op de plang lag.  Is een Duits fabrikaat.

Profiel  
 
cotr
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 110
Geregistreerd: 02-05-2006

Gepost: 29 januari 2011 10:26 PM
  [ # 10 ]

En vergeet niet om bij het terugmonteren loctite op de twee bouten te doen die van boven in de bak gedraaid zitten. Het is ook slim om meteen de keerring van de prise as te vervangen, die kost maar 10 of 15 eurotjes.

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 10 februari 2011 05:47 PM
  [ # 11 ]

Inmiddels bak, aandrijfas, drukgroep,koppeling en drukgroeplager vervangen. De boosdoender was dus het lager wat finaal verrot was. Lullig dingetje ook eigenlijk, je zou dat wat zwaarder van uitvoering verwachten.
De koppelingsplaat zelf was eigenlijk best nog goed.

Heeft iemand een idee hoe je het koppelingspedaal stelt van een 1.8 16v? De Haynes vermeldt dit niet van dit type. Ik heb tijdelijk een rubberen ring op de versnellingsbak tussen de kabelbevestiging gefrot, maar nog niet gereden hiermee. Er zit een LUK set in van Duitse makelij en die past prima maar wijkt toch iets af van het origineel.

Ik ben er nog niet, want ik vermoed dat er iets niet in orde is met die ruilbak. Schakelt en rijdt perfect. Maar rare tik waarvan ik er nog niet achter ben waar dit vandaan komt. Lijkt toch van de bak/differentieel of drukgroep te komen, een vreemde tik. Heb auto nu op bokken staan, om nog iemand anders eens te laten luisteren waar het geluid vandaan komt. Ik kan het moeilijk horen, is ook niet contstant. Mogelijk stond de koppeling nog niet goed afgesteld, want het pedaal ging bij de testrit ontzettend licht, terwijl normaliter in deze en ook mijn andere Xant, het pedaal vrij zwaar gaat vergeleken met andere auto’s.
Straks mag ik nog een keer aan de BAK, nl. ouwe bak weer terugplaatsen..en die heeft een verrotte synchromesring (omdat ik een keer een echte monteur het koppelingspedaalklipje liet repareren. Die dacht dat je zonder koppeling best kon rijden met die wagen.. cool mad  Dit zal ook wel niet makkelijk te vervangen zijn.
Enfin, zo blijven we weer lekker bezig. Gelukkig is de ‘scrappage deal’ hier in Ierland, nog niet afgeschaft Smile

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 11 februari 2011 01:29 PM
  [ # 12 ]

Een licht pedaal is normaal na een koppelingwissel, alles is vernieuwd.

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 12 februari 2011 04:16 PM
  [ # 13 ]

He he

Na 1 x demontage van een bak uit sloper die vorig jaar met de gladheid was gekanteld….
En demontage van mijn eigen bak….
En montage van eerstgenoemde, dacht ik er te zijn. Keurig rijden en schakelen etc. maar een rare tik zoals eerder vermeld.
Dus wederom demontage en montage van de oude bak.
Ik ben nu onderhand wel expert en kan het relatief snel nu Wink
Voor diegene die dit ooit van plan is kan ik nog als aanvullende tip geven om de zwarte ophangingsplaat waar de versnellingsbak dus in hangt, ook even te verwijderen. Dit werkt wat makkelijker.

Gelijk ook maar groot onderhoud gedaan en van de sloper de startmotor en dynamo en aandrijfas, mapsensor etc. (alles gratis) gemonteerd omdat deze auto weinig had gelopen.

Kennelijk kan dus je versnellingsbak/differentieel niet zo goed tegen ongelukjes met gladheid, want de eigenaar van de sloper had voor het ongeluk geen problemen gehad met de auto.

Ik ben het zat nu, kan ff geen xantia en keerringetjes meer zien Laughing

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 12 februari 2011 07:21 PM
  [ # 14 ]

Goed bezig!

Citroen!

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 13 februari 2011 02:59 AM
  [ # 15 ]
puffel schreef:

Voor diegene die dit ooit van plan is kan ik nog als aanvullende tip geven om de zwarte ophangingsplaat waar de versnellingsbak dus in hangt, ook even te verwijderen. Dit werkt wat makkelijker.

Dat staat ook in de Haynes, een beetje sleutelaar leest dat eerst goed door Wink

Kun je nu weer probleemloos schakelen en koppelen ?

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook