4 van de 16
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
Brekkie, de witte GSA Break Club
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 30 maart 2011 02:36 AM
  [ # 46 ]

Het gaat de goede kant op. De lekkages aan het HD systeem heb ik vanavond zo goed als verholpen. De plassen op de grond leken ernstiger dan het was; alle problemen zaten in de retouren en waren op te lossen met wat sikaflex hier en een nieuw stukje slang daar. Uiteraard op slecht bereikbare plaatsen… Nu alleen nog even beter passende slangenklemmetjes vinden en dan zijn de laatste drie druppen na een gymnastiekoefening ook opgelost. De T-mof is trouwens ook niet meer helemaal jofel maar die komt aan de beurt zodra ik de D-riemen vervang.

De eerstvolgende keer wil ik er een rondje mee over het terrein rijden om het rijden en remmen te testen. Daarna wissel ik de aandrijfassen met een set waar nog goede hoezen om zitten.
Als er geen onverwachte euvels opdoemen dan is ze, op een paar lullige details na, zoals b.v. het grootlicht-lampje in de satelliet en afregelwerk, in principe klaar om gekeurd te worden. Het laswerk, de de bak en de roestpreventie ga ik daarna aanpakken.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 06 april 2011 01:46 AM
  [ # 47 ]

Vanavond begonnen met aandrijfassen vervangen. Ik dacht: “dat doe ik ff…” Niet dus. Wat een @%$#^ gekloot is dat! Uiteindelijk de as zonder schade door het gat kunnen wurmen nadat ik de boel drukloos had gemaakt en de draagarm omhoog had gekrikt.
Uiteraard had ik vantevoren gecheckt of de naaf op de as paste dus ik verwachtte geen problemen bij de montage. Maar het zou natuurlijk geen echte Citroën zijn als er niet iets af zou wijken… De naafmoer past niet. Grrrmpf! Volgens mij moet ik nog ergens de bijbehorende moeren hebben liggen maar die kon ik zo snel niet vinden in mijn onderdelenbult a la Ludolf… Maar eens even rondvragen of iemand nog wat heeft liggen zodat ik de eerstvolgende sleutelavond zéker een setje heb.

Ook nog even iets positiefs:
Voordat ik er aan begon heb ik vanavond even een rondje over het terrein gereden. Het voelde ok. Alle vitale zaken werken naar behoren. Rijden + remmen + vering + alle versnellingen. De koppeling vond ik wat laat aangrijpen maar die kan nog wel even mee want er was geen slip in de hoge versnellingen. En als de plaat versleten raakt dan combineer ik die klus meteen met de bakwissel ivm de lekkage van de askeerringen, die vooralsnog overigens niet zo heel dramatisch lijkt te zijn.

De to do list voor nu:
- Linker aandrijfas afronden (naafmoer regelen)
- Rechter aandrijfas vervangen (idem)
- Oliedrukzender vervangen (onderdeel in voorraad)
- Grootlichtlampje in de satelliet vervangen (lampjes in voorraad)
- Restant lekkage ivm slecht passende slangenklem nog even verhelpen
- Gasveren achterklep vervangen (onderdelen binnen)
- Benzinefilter bij de tank preventief vervangen (onderdeel binnen)
- Roestwerende behandeling (roestomzetters en vette troepjes binnen)
- En na de keuring ga ik de D-riemen en de T-mof ook nog vervangen.

We zijn er bijna… Ik denk dat dit een érg nuttige en fijne GSA gaat worden.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 13 april 2011 02:03 AM
  [ # 48 ]

Beide aandrijfassen zijn inmiddels vervangen. Brek is weer rijdbaar.
Nu nog even de mieretietjes voor de apk afklussen en dan ga ik deze week maar eens een poging wagen. Als de versnellingsbak niet onverhoopt heel veel meer olie blijkt te lekken dan waar het nu op lijkt dan heb ik er wel vertrouwen in dat het goedkomt.

Is er trouwens nog een bepaalde rare handeling nodig om de kofferbak van een break af te sluiten of past de sleutel gewoon niet waardoor ie niet op slot wil draaien?

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4302
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 13 april 2011 06:28 PM
  [ # 49 ]

De achterklep moet gewoon dicht kunnen door de sleutel om te draaien.

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 13 april 2011 10:53 PM
  [ # 50 ]

Ok. Dan past wss de sleutel niet of het slot is kapot. Dat wordt dus óf een passende sleutel óf een ander slot + sleutel vinden. Is het kofferbakslot identiek aan dat van een GS? Het ziet er van buiten nml hetzelfde uit.

Vorderingen:
De roestige plekken zijn doordrenkt met een roestomzetter, dat kan dus lekker zijn werk doen en vandaag heb ik de kapotte lampjeboel, gasveertjes en het filter bij de tank vervangen. De ruitensproeiertjes doen het ook weer en de deuren willen weer open en dicht zonder overdreven duw en trekwerk. Morgen kan ik een nieuwe oliedruksensor ophalen bij de onderdelenshop.

Ze loopt nog niet helemaal in volle blijdschap. Onregelmatig toerental, uitvallen maar telkens wel weer meteen willen starten, onregelmatig kracht leveren en bokken. En soms loopt ze ineens een tijdje netjes om daarna weer te sputteren. Ik verdenk de combinatie van oude benzine, vocht (witte rook) en een brakke pomp. Voor de zekerheid toch even een andere ontstekingsmodule en verdelerkap geprobeerd maar dat maakte niets uit. Voordat ik verder pruts eerst maar eens wat meters maken met nieuwe benzine.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 13 april 2011 11:08 PM
  [ # 51 ]

Ik blijf je topics vol interesse volgen, want er gaat toch zeker weten een GSA bij mij voor de deur komen t.z.t. Smile

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 15 april 2011 01:18 AM
  [ # 52 ]

@japv: Het is een klassieker om aan te raden! Zeldzaam, mooi, comfortabel, karaktervol en als je het eenmaal goed voormekaar hebt dan zijn ze hartstikke betrouwbaar.

Bij Brekkie is dat nog niet helemaal het geval maar dat gaat goedkomen… cool smile 

Vanmiddag heb ik de uitlaat lekvrij gemaakt. Een van de pijpjes zat een beetje gedraaid gemonteerd met de welbekende lekkage op het y-stuk als gevolg. Geen leuke klus zonder brug maar ‘t is toch nog vrij vlot gegaan. Het helpt enorm als je iets al eens eerder hebt gedaan.

De oliedrukzender is vernieuwd en de pomp bouwt keurig druk op. Bij erg lage toeren verschijnt het lampje wel eens even maar dat komt denk ik door het filter. De olie was nml gijs-geel-achtig toen ik het eruit liet lopen. Vol met vocht dus. Zo erg had ik het niet verwacht en ik had daarom nog geen vervangend filtertje meegenomen.

De benzine is overduidelijk zwaar over datum want wat ik uit de vlotterkamer haalde was grijs en een beetje stroperig. Het verwondert me enorm dat ze daar überhaupt nog op wilde starten! Probeer dat eens met zo’n moderne japanner. Volgens mij loopt een GS motor zelfs nog op spiritus gemengd met giraffepis. Laughing
Maar goed, ik heb de carb. toch maar even goed schoongemaakt en er een extra filtertje voor gemonteerd om de ergste slijmtroep tegen te houden. In de tank zit nu een chemisch goedje en zo’n 15 liter schone benzine. Dat kan nu mooi een nachtje mengen met het bodempje troep dat er nog in zat.

Ze blijft sinds vanmiddag stationair lopen zonder choke maar het gaat nog steeds niet met alle plezier van de wereld. Het toerental schommelt nogal. Het mengsel maakt ook niet echt een mooi egaal sissend geluid als het wordt aangezogen. Het klinkt meer als geknetter. De vacuumslangetjes heb ik allemaal afgedopt maar dat veranderde niets. De pomp levert blijkbaar genoeg druk want het filtertje komt niet droog te staan. Ook niet bij vol gas.

Bij het vol gas geven pakt ze het ene moment meteen op maar het andere moment blijft ze hangen, terwijl je de tweede trap van de carb. hoort ‘brullen’, om pas na enige seconden in toeren omhoog te schieten.
Bij het rondjes rijden over het terrein openbaart dit zich in soms wel kracht willen leveren (en hoe!) en soms ineens weer niet + soms afslaan.

Alle verschijnselen werden met de tijd wel stapsgewijs minder erg dus volgens mij is het allemaal te wijten aan de oude benzine en héél veel vocht. Na een paar minuten stationair draaien lag er zowat een waterplas achter… clean

Zolang ze voor de keuring maar lang genoeg stationair wil blijven lopen. Als ik op mijn neus afga dan gaat ze wel aan de uitstooteisen van 1981 voldoen. Draakje stinkt erger en die ging er fluitend door.

Morgen doen we een poging bij het carcenter dat 150 meter van de sleutelplek gevestigd is. Het wordt een spannende dag.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 15 april 2011 03:42 AM
  [ # 53 ]

Hoi Wouter,

leuk hoor, hoe deze GSA weer tot leven komt. Als je een afspraak hebt voor een keuring en de auto is verzekerd dan mag je die dag gerust een stukje de openbare weg op. Je hoeft niet 150 meter te rijden mag met een omweg. Waarschijnlijk worden al rijdende de auto wakker gekust en gaat ze als de bliksem. Veel sterkte met je keuring morgen (straks)!

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 15 april 2011 11:27 AM
  [ # 54 ]
Midfriesland schreef:

@japv: Het is een klassieker om aan te raden! Zeldzaam, mooi, comfortabel, karaktervol en als je het eenmaal goed voormekaar hebt dan zijn ze hartstikke betrouwbaar.

Precies de redenen dat ik er graag eentje wil, ook omdat ze voor een oldtimer/klassieker redelijk betaalbaar zijn qua aanschaf. En als ik het een beetje heb begrepen kosten onderdelen ook niet de hoofdprijs over het algemeen. Het is dat m’n eigen financiën de aanschaf van wat voor auto dan ook niet rechtvaardigen op het moment, maar anders… Mocht jij of iemand anders een keer iets geschikts en betaalbaars tegenkomen: let me know Wink Techniek en elektra kan ik wel e.e.a. en anders leer ik het wel Razz Plaatwerken, lassen e.d. heb ik nog nooit gedaan en ook de apparatuur heb ik daar niet voor in huis. Het liefst een berline, 1300cc, 5-bak, en een Pallas zou helemaal mooi zijn maar is geen must.

Terug naar Brekkie: succes met de APK, ik hou m’n vingers gekruist!

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 16 april 2011 03:22 AM
  [ # 55 ]

Helaas, ze is er nog niet door. De puntjes:
- Kentekenverlichting.
Ik krijg alleen die stomme schroefjes van het kapje er niet uit. Rondgedraaid. Morgen de boormachine maar even mee.

- Tie-wraps mogen blijkbaar niet meer als borging op een benzinefilter.
Er zat oorspronkelijk helemaal niks om de slangen trouwens…

- Lekke ashoes.
Bij het gewrik met de eerste as is die blijkbaar lekgeraakt want ze waren goed (grrrr). Gelukkig had ik nog één nette as liggen, die ga ik er dit weekeinde op frutten. Er zitten dan wel twee verschillende types as onder (dikke schroefdraad en dunne schroefdraad) maar dat is even niet anders. Eens kijken of de originele assen (van het dikke type) het reviseren waard zijn, dan kunnen die er mettertijd weer onder.

Maandagochtend keuringspoging 2.

Als ze erdoor is dan zal de koppelingswissel (en dus bakwissel) niet heel lang meer op zich laten wachten. Ik had al gemerkt dat ze laat aangreep maar tijdens het warmrijden met een setje groene plaatjes begon ze in de 4e versnelling te slippen toen ik even voluit ging. Volgens mij kan ik eerst nog wel wat opstellen want het pedaal staat nog niet hoog.

Verder deed ze het naar omstandigheden uitstekend. Goed rem, rijd en veergedrag en het blokje levert genoeg kracht. Alleen nog een beetje onregelmatig stationair toerenal maar wel op alle 4 pootjes, dus dat komt vermoedelijk met de kilometers wel goed.

Ook nog maar eens even een ander dekseltje op de carb. proberen want het viel me op dat er helemaal geen retourstroom is. Volgens mij zit die bij deze hartstikke verstopt.

To be continued.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 18 april 2011 10:37 PM
  [ # 56 ]

Ze heeft een APK’tje zonder opmerkingen! Ze vonden ‘m uitzonderlijk netjes voor een 30-jarige. cool smile

Als beloning heb ik haar vanmiddag helemaal gepoetst en nu glimt ze weer als nieuw. Morgen de kunststofdelen nog even cleanen en dan ga ik eens wat fotootjes schieten.

Er is wel een aardig lijstje met dingen die nog moeten gebeuren. De belangrijkste:
- Interieur schoonmaken
- Roestpreventie
- Sleutel of vervangend slot met sleutel vinden voor de achterklep
- Motor + bakwissel want het blok is begonnen met lekken, de bak was al lek en de koppelingsplaat is erg ver heen dus dan moet ‘t spul er toch uit
- Binnenste achterscherm netjes maken
- Tankvlotter betrouwbaar maken

Nog steeds een opknapproject dus, maar nu rijdend.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 19 april 2011 09:47 AM
  [ # 57 ]

Rijdend en met APK, gefeliciteerd!

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5446
Geregistreerd: 01-07-2007

- 2CV 6 Charleston
Gepost: 19 april 2011 10:01 AM
  [ # 58 ]

Proficiat met de apk!

Leuk hey z’n rijdend opknap project!  Wink

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 19 april 2011 06:54 PM
  [ # 59 ]

Vanmiddag wat plaatjes geschoten in het zonnige lentelandschap.

Afbeelding Bijlagen
10.jpg12.jpg14.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
siemenazu
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 579
Geregistreerd: 19-05-2006

- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
Gepost: 19 april 2011 07:00 PM
  [ # 60 ]

wauw wat een mooi ding man!

azu 1973          
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963  
Cx 20re            
berlingo
dyane4

Profiel  
 
 
4 van de 16
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook