Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2012
- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
Het beeld van de verrotte +kabel komt mij bekend voor.
Ik heb de kabel (voorlopig) vervangen door een enkele parallel aangesloten kabels.
Daarvoor heb ik een setje startkabels gebruikt.
Intussen ligt er een 25mm² startkabel klaar.
Van de “overschot” van deze kabel maak ik dan meteen gebruik om ook de kabels op de ami te vervangen.
groeten,
Bart
Vandaag de D-riem van een Xantia HDI gedaan, en ook hier hetzelfde beeld van een aangetaste + kabel.
@Wim, de nieuwe kabels zijn best wel soepel.
Maandag ga ik bij http://www.stroomwinkel.nl langs, daar hebben ze van alles en nog wat voor dit klusje.
2 weken geleden, samen met Marco de accu kabels van de + vernieuwd, en later de massa kabels.
De foto’s en dunne originele draadjes spreken voor zich
De startmotor gaat nu vlotter rond en de elektrische koelwaterverwarming werkt ook beter, het was 4 graden en het koelwater was sneller op temperatuur toen het warmer was.
Links komt van de startmotor/dynamo, hier heb ik een stuk van afgeknipt en een nieuw stuk aangesoldeerd.
Hiervoor heb ik een messing busje gebruikt wat voor handen was.
Rechts zijn de 3 kabels uit de zekeringkast, de dunste is voor de auto, de wat dikkere voor het voorgloeien en de dikste (de boosdoener) voor de elektrische koelwaterverwarming.
Kijk hem eens lachen, eindelijk een beton schaar in een Xantia ipv een sloop XM
De nieuwe kabels, dubbel geisoleerd, fijne draadjes hoogwaardig koper, speciaal om accu’s aan te sluiten.
Niet goedkoop, bijelkaar was ik bijna net zoveel kwijt als een nieuwe kabelboom.
Van de week een nieuwe pluspool gehaald, ik dacht, dat moet mooier kunnen.
Op de draadjes die geklemd zaten, zit nu ook een oogje op geknepen en zit alles stevig vast op de nieuwe klem.
Mooi verslag en mooie foto’s. Als ik die oude kabels zie dan is het nog een wonder dat je zo lang zonder problemen hebt gereden.
Wim,
Disciplus Simplex
Om eerlijk te zijn, ik controleer van alles tijdens een onderhoudsbeurt en doe tussentijds inspecties.
Echter nooit aan gedacht om de accupolen ook te controleren
Dan ben je daarmee echt niet de enige. Nu heb je in ieder geval wel een goed excuus om ze de komende tijd over te slaan.
p.s. Zou je je topictitel niet eens aanpassen? Je bent immers niet de enige met een HDI met slechte kabels.
Wim,
Disciplus Simplex
Klaar ben ik voorlopig niet, schijven en blokken voor ga ik komende week vernieuwen.
Banden voor moeten vervangen worden, en het lastigste, een lampje van de kentekenplaat verlichting.
Dan mag de HDI voor een APK.
Vandaag vlekkeloos door de APK bij Garage Johan Oldenhage.
Even schrok ik toen Johan vroeg of ik de remmen weleens ontlucht ?
Bleek er nog een sleuteltje 8 op de nippel RV te zitten.
Die zat er dus al ruim een half jaar en 20K, mee op en neer geweest naar Zweden, bandenwissel, etc en niet opgevallen
Totaal aantal Berichten: 1285
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
had de uitdrukking op het gezicht wel eens willen zien.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Briljant
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gereedschap tellen na afloop van de klus!
Na wegrijden van sleutelplek ook even de grond onder de auto bekijken, zo heb ik wel eens een vergeten boutje teruggevonden en reparatie (beter) kunnen afronden.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Set voelermaatjes in het onderste kleppendeksel van een GSA. Heeft daar ook 15.000 km gelegen.
Had het setje niet gemist!!! (Had het dubbel)
Normaal gezien zou het sleuteltje eraf gevallen zijn, echter ik had het dopje weer op de nippel gedrukt.
Geen origineel zacht dopje, maar hard plastic uit een Bosch remklauw revisie set, wat een stuk steviger zit.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Nou alles nog dik in de vaseline, dan heb je er voorlopig geen omkijken meer naar.
De heilzame werking van vaseline wordt nog steeds schromelijk onderschat.
Het sluit de elektrische delen zeer effectief af voor lucht en vocht, dus oxidatie.
Het kost geen drol.
Het is niet moeilijk.
Het kost weinig tijd.
Je hoeft er zelfs nauwelijks hersens voor te hebben.
Mijn vaste ritueel bij elke nieuwe (oude) auto is alle belangrijke elektrische contacten schoonmaken en ruimschoots in de vaseline weer in elkaar zetten.
Bij de XM voorkomt dat bijvoorbeeld 95% van alle ABS storingen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop