Rechtervoorpoot aan zijn eind?
Punaxio
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009

- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Gepost: 28 februari 2011 05:38 PM

Bij het omhoogkomen van de BX door middel van het verzetten van de rijstand duurde het altijd al lang voordat de voorkant omhoog wilde komen en ging dat gepaard met behoorlijk wat kraakjes. Als de achterkant van de auto volledig omhoog komt en het neusje staat met de snuit naar beneden en ik duw de hendel een paar keer naar voren en naar achter komt de voorkant ook. Dat dit een probleem is van de hoogteregelaar geloof ik wel en daar zal ik binnenkort ook wat aan gaan doen maar het gekraak van de voorpoten komt nu (na het vervangen de veerbollen) ook tijdens het rijden in bochten voor.
Heb al een heel busje telfonspray in die voorpoten leeggespoten maar dit helpt niet. Zojuist heb ik het nog en paar keer geprobeerd en het is duidelijk dat de rechtervoorpoot kraakt. De linker is lekker rustig.

Nu is mijn vraag of de volledige poot vervangen moet worden of zit het in een klein gedeelte van de veerpoot? En hoe kan ik er voor zorgen dat ik een goede veerpoot (of dat juiste onderdeel) heb die ik eventueel kan proberen te monteren. Is daar toevallig ook een how-to of iets dergelijks van?

Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH

Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)

Profiel  
 
Punaxio
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009

- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Gepost: 08 maart 2011 11:27 PM
  [ # 1 ]

En dan nu wordt het nog erger.

Van die hele veerbollenbeurt merk ik niks! ‘t lijkt zelfs wel of het eerst beter veerde dan nu?

Banden lijken ook weer te trillen terwijl ze laatst uitgebalanceerd zijn, en twee vervangen. Morgen even naar laten kijken.

Motor houdt nog steeds in (ook met nieuwe bougiekabels) en bij gas los schudt ‘ie.

Naast dat de veerpoot ook kraakt en de hoogteregelaar waarschijnlijk ernstig verstopt zit lijkt het ook wel dat hij soms de ‘verhoogde rijstand’ pakt in plaats van de normale rijstand.

En dat de BX zo slecht schakelt wordt nu gewoon ronduit irritant!

Niemand die ideeën heeft?

Is dit de BX waard? Verkopen heeft geen zin heb ik al gemerkt. Zou deze BX in onderdelen wat opleveren?

Gr.
Bas

Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH

Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 09 maart 2011 01:43 AM
  [ # 2 ]
Punaxio schreef:

Van die hele veerbollenbeurt merk ik niks! ‘t lijkt zelfs wel of het eerst beter veerde dan nu?

[knip]

Naast dat de veerpoot ook kraakt en de hoogteregelaar waarschijnlijk ernstig verstopt zit lijkt het ook wel dat hij soms de ‘verhoogde rijstand’ pakt in plaats van de normale rijstand.

[knip]

Wat je beschrijft heb ik ook gehad en dat had niets met de hoogteregelaar te maken (vervangen maakte niets uit), maar alles met rotte veerpoten. Dat heeft me ook een octopus gekost omdat de retourstroom uiteindelijk te groot werd. Toen de veerpoten vervangen waren reed en veerde het weer als nieuw en klopte de rijhoogte ook weer, die eerder altijd te laag of te hoog was. Dat is op zich een klusje van niks als je ‘t zelf doet.

Punaxio schreef:

Nu is mijn vraag of de volledige poot vervangen moet worden of zit het in een klein gedeelte van de veerpoot? En hoe kan ik er voor zorgen dat ik een goede veerpoot (of dat juiste onderdeel) heb die ik eventueel kan proberen te monteren. Is daar toevallig ook een how-to of iets dergelijks van?

Veerpoten kun je hier vast wel ergens vinden, op marktplaats komen ze ook regelmatig voorbij. Haal gewoon ‘s een voorwiel van je BX en kijk hoe het allemaal in elkaar zit. Onderaan de poot moet de fusee los (1 bout), bovenaan 3 bouten, 1 leiding en de veerbol moet eraf. En nog 2 retourslangetjes lostrekken, of beter: schuiven. Als je tweedehands veerpoten gebruikt (zoals waarschijnlijk), check dan of de veerpootretouren daarvan nog goed zijn of dat je ze van de oude poot over moet zetten. In dat laatste geval kan het handiger zijn om dat te doen terwijl je de nieuwe veerpoot nog niet hebt ingebouwd.

Oja, de hele veerpoot moet vervangen worden.

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 09 maart 2011 06:00 PM
  [ # 3 ]

Zoals BeerPeet al zegt, het vervangen van de veerpoten stelt helemaal niks voor. Ik heb het al 6x gedaan bij mijn BX. De uitdaging zit in het vinden van goede veerpoten, bij mij is dat tot op heden niet gelukt, mijn BX veert ook bijzonder slecht, en de hoogte klopt ook niet: de neus ligt de eerste minuten veel te dicht op de grond.

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 09 maart 2011 06:12 PM
  [ # 4 ]
deur63 schreef:

Zoals BeerPeet al zegt, het vervangen van de veerpoten stelt helemaal niks voor. Ik heb het al 6x gedaan bij mijn BX.

Dat kon niet in één keer goed?

 

Profiel  
 
Punaxio
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009

- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Gepost: 09 maart 2011 08:08 PM
  [ # 5 ]

Ik kan me voorstellen dat 5 vd 6 setjes veerpoten net zo kraken als de veerpoten die nu onder mijn BX zitten dat je het weer opnieuw gaat proberen!

Ik dank u allen hartelijk voor uw reacties! Zal binnenkort eens op een sloopauto kijken hoe dat precies zit en proberen wat los te halen voordat ik het bij mijn eigen BX probeer.

Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH

Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 09 maart 2011 09:07 PM
  [ # 6 ]

Als je maar 1 veerpoot zoekt kan ik je wel helpen aan een exemplaar met maar een paar maanden ervaring. Wink

Profiel  
 
bearwil
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 703
Geregistreerd: 04-05-2005

- BX 16V MK2
Gepost: 09 maart 2011 10:43 PM
  [ # 7 ]

Veerpoten op Marktplaats:

De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé

Profiel  
 
Punaxio
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009

- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Gepost: 10 maart 2011 01:29 AM
  [ # 8 ]
BasisBIX schreef:

Als je maar 1 veerpoot zoekt kan ik je wel helpen aan een exemplaar met maar een paar maanden ervaring. Wink

Quanta costa?

bearwil schreef:

Veerpoten op Marktplaats:

Die bod van 10 euro is al van mij. Nog even wat heen en weer mailen wat betreft de prijs.


Nogmaals bedankt allen!

Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH

Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)

Profiel  
 
citrus
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 14-05-2004

Gepost: 13 mei 2011 12:15 AM
  [ # 9 ]

Ik vond op de Citroën onderdelensite ook een reparatieset voor de veerpoot.   

onderdelennummer 95650941 geeft ook wel resultaten in google.

Maar is zo’n set handiger te monteren in plaats van een tweedehand veerpoot? En is de veerpoot daarmee dan ook als nieuw?
Bij een tweedehands veerpoot weet je ook niet of ze nog goed zijn natuurlijk.

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 13 mei 2011 12:56 AM
  [ # 10 ]

Punaxio heeft geen BX meer maar een AX, even om verwarring te voorkomen Smile

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook