goede middag,
ik heb sinds 3 weken wederom een xantia uit 1998 1.8
nou heb ik hier ff 2 vraagjes over.
je hebt de vering standen hé dus laag midden en hoog.
nou vroeg iemand dus waarom zit er dat op??
en ik kon er simpelweg geen fatsoenlijk antwoord op geven behalve,
makkelijk als je vast zit, en makkelijk als je je banden moet vervangen of al je ff onder de auto moet liggen.
maar dat zal het niet zijn.
en vraag 2, mijn km teller ( dag teller en diegene daar boven)
draaien wel rond alleen dan heel langzaam.
als ik 1 km rij, gaat het tellertje maar iets 100 á 200m vooruit.
de snelheidsmeter doet het wel goed.
weet iemand wat dit kan zijn.
en of het makkelijk is die kabel te vervangen??
ik hoor het wel
Totaal aantal Berichten: 3167
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
In je instructieboekje staat duidelijk weergegeven waar die standen voor zijn, zie ook deze afbeelding uit het instructieboekje. De laagste stand is voor onderhoud aan het hydropneumatische veer-/stuurbekrachtings-/remsysteem. De verhoogde rijstand (tussen normaal en hoog) mag worden gebruikt op lage snelheid. De hoogste stand is voor het verwisselen van een wiel of voor controle van het LHM-peil van het veersysteem. Rijden in de hoogste stand is zo veel mogelijk af te raden, aangezien de auto dan geen enkele vorm van vering meer heeft en dus alle krachten onafgeveerd op de auto komen. Met andere woorden: lees je instructieboekje eens door, die hoort te zitten in het zekeringenvak links onderaan het dashboard bij de bestuurdersdeur, achter een klepje.
Xantia’s vanaf rond 1994/1995 zijn voorzien van elektrisch aangestuurde snelheidsmeters, en daaraan gekoppeld dus ook elektrisch aangestuurde kilometertellers en dagtellers. Er is dus geen kabel te vervangen. Wellicht een keer de tellerbak uit het dashboard schroeven, openmaken en het boeltje eens inspecteren? Kun je gelijk alle lampjes vervangen, die willen na verloop van tijd wel eens stukgaan, met name de veelgebruikte (achtergrondverlichting, stads-/dimlicht e.d.).
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
nou dan zullen we daar vanavond eens even mee beginnen, of in iedergeval ff kijken hoe en waar we moeten schroeven.
maar da komt goed.
en als het helemaal faudt gaat dan horen jullie het nog wel. haha
kawa2 schreef:en makkelijk als je je banden moet vervangen of al je ff onder de auto moet liggen.
Welkom hier
NOOIT onder een hydraulisch geveerde Citroen gaan liggen of je hoofd er onder steken, het systeem blijft actief, de auto kan opeens inzakken. Dat is niet zo heel gezond, een gemiddelde Xantia weegt 1200kg, heel triest maar er zijn mensen omgekomen onder hun Citroen op deze manier.
Gebruik altijd assteunen.
japv schreef:
Xantia’s vanaf rond 1994/1995 zijn voorzien van elektrisch aangestuurde snelheidsmeters, en daaraan gekoppeld dus ook elektrisch aangestuurde kilometertellers en dagtellers. Er is dus geen kabel te vervangen. Wellicht een keer de tellerbak uit het dashboard schroeven, openmaken en het boeltje eens inspecteren? Kun je gelijk alle lampjes vervangen, die willen na verloop van tijd wel eens stukgaan, met name de veelgebruikte (achtergrondverlichting, stads-/dimlicht e.d.).
is dit eigenlijk makkelijk te doen, of moet je daarvoor wel een volle dag uittrekken??
Totaal aantal Berichten: 3167
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Ik peuter een tellerbak er in twintig minuutjes uit, maar voor iemand die dit niet eerder heeft gedaan en er ook niet veel ervaring mee heeft zou ik toch adviseren om er een middagje voor uit te trekken alles bij elkaar, zodat je rustig aan kunt doen. Zie voor een howto dit topic op het Xantia Club forum.
Voor wat betreft onder een hydropneumatisch geveerde Citroën gaan liggen sluit ik me geheel bij ZX1.4i aan.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
mooi dan zal ik dit vanavond eens ff doen,
dat is toch het voordeel van 2 auto’s hebben.
als het vanavond niet afkomt. kan ik morgen met de micra ( scouting auto) nog altijd naar het werk.
in ieder geval bedankt voor de tips.