Medeforummers,
De tijd is gekomen om de enorme lijst met aandachtspunten van de BX eens te gaan verkleinen, en in dit topic wil ik dat allemaal gaan doen.
De eerste vragen die ik heb gaan over de portieren:
Normaal als je het portier openmaakt, blijft ie op 2 standen staan, maar dat gaat dus gepaard met een enorme knak. Heeft iemand enig idee hoe ik dat op kan lossen?
Mijn bestuurdersportier ‘hangt’. Als ik hem dichtmaak, raakt het portier de vanger van het slot die aan de B-stijl zit. Dit komt doordat de scharnierpen behoorlijk versleten is. Zijn deze nieuw te krijgen?
De scharnierpen kun je nog gewoon bij de dealer krijgen, kost bijna niks.
Maar meestal is het scharniergat aan de auto of aan de deur uitgesleten.
Heb je al geprobeerd om de slotvanger af te stellen?
En op die “knak” moet je een lik vet smeren.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Ik weet niet beter dat die ‘knak’ bij de BX hoort, heb ze er eigenlijk altijd mee gehoord En staan de scharnieren van BX-voorportieren er niet bekend om dat ze wel eens willen losscheuren/-roesten van het chassis?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Dat laatste wat je zegt (japv) staat ook op de planning. Het scharnier is aan het roesten, dus dat moet eventjes goed geschuurd worden en netjes geverfd worden.
Wat is wijsheid? gewoon de pin er eens uithalen en kijken of die nog heel is, en als de pin het probleem niet is, de slotvanger iets verplaatsen?
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Scharnierpen vervangen als deze versleten is, ringetje M6 ertussen en je deur sluit (meestal) weer perfect. Uiteraard weer monteren met een lekkere lik vet.
Niet begrepen wat ik bedoel….. in de rubriek aangeboden op pagina 13 staan foto’s van mijn vorige BX
een rode BX 19 TZI Op de eerste foto is het ringetje duidelijk te zien.
Succes
Thanks voor de tip Dirk!
Vandaag nog een 25tal kilometers in de BX gereden, wat rijdt die toch heerlijk vergeleken met een fiat 600.. In de 25 kilometer flink gezweet, iedere keer dat ik iets rook had ik weer hartkloppingen..
Binnenkort gaat ie lekker hier in de garage slapen en ga ik eens wat (flink) achterstallig sleutelwerk doen.
Vandaag eens de auto weer tot leven gewekt. starten ging moeizaam, maar na een paar minuten liep de BX weer prima. Netjes de auto omhoog gezet en op bokken gezet, en eens geprobeerd of ik het wiel aan de bestuurderszijde gedraaid kreeg.. Nee dus..
Wiel er eens afgeschroefd en op onderzoek uitgegaan. Ik kan nu heel erg veel gaan typen, maar ik zet een foto neer.
Kijk en huiver. Deze foto is zowel met de handrem aangetrokken als met de handrem *niet* aangetrokken.. De borgmoeren bij de handremkabel zitten absoluut niet goed. Na beide moeren naar rechts te hebben gedraaid, en eens goed aan de handrem hebben getrokken, leek alles weer te werken… Conclusie: bij het vervangen van de handremkabel zal iemand waarschijnlijk die 2 boutjes niet hebben vastgedraaid.. (morgen even langsgaan bij de garage…)
Bij het sleutelen viel me ook op dat er (volgens mij) een en ander mist bij de remklauw. Onderstaande foto geeft het vooraanzicht van de klauw weer.
Onderstaande foto is de andere kant:
Mijns inziens mist aan de velgloze kant minimaal 1 kapje die de blokken moet afschermen, en ook dat onderdeel dat lijkt op een windgeleider. Heeft iemand toevallig een foto van de rem aan de bestuurderskant? En heeft iemand toevallig die missende onderdelen voor me?
Thanks bij voorbaat!
PS. Wat is het heerlijk om een garage te hebben waar je de auto gewoon halt ontmanteld kan laten staan!
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Ziet er goed uit, volgens mij heb je alles wat je nodig hebt…
Wat betreft het kapje;
Ik weet wat je bedoelt, maar zo`n kapje heb ik nog nooit gezien op een bx.
En de windgeleider; bedoel je dan de plaat die aan de binnenkant zit?
(Die op de 2e foto te zien is).
Ik meen mij te herinneren dat er een kapje op hoort te zitten, heel dun metaal, lichtelijk gebogen, en omgezette randen… of zitten die bij de achterremmen?
Ik heb die (wat ik denk dat een) windgeleider (is) omcirkeld in mijn vorige post.
Achterremmen zit dat kapje… Windgeleider mist wel vaker. Even op de sloop kieke misschien?
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 05-10-2008
- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Waar zit die windgeleider op de foto dan? Of stel ik nu een hele domme vraag..
EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S
Op die eerste foto lijkt hij niet aanwezig te zijn. Bedoelde je die foto?
volgens mij heeft iemand het draadje van de doorslijtindicatie doorgeknipt. Voor de rest weet ik niet of er wat anders mist.
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
domme vragen bestaan niet, zo lang een vraag oprecht is; je stelt immers een vraag omdat je iets wilt weten toch?
Het kapje is omcirkeld op de ene foto en ontbreekt op de andere…
Doet volgens mij niet heel veel behalve voor extra koeling zorgen;
m.i. Niet echt noodzakelijk als je “nromaal” rijdt en remt,
ik heb al wel eens een gebarsten remschijf gehad op een gti,
maar toen was mijn rijstijl nog wat vlotter en remde ik wat vaker en harder…
(maar dan helpt zo’n kapje ook niets )
destijds heb ik dubbelle schijven gemonteerd…
(volgens mij zitten die standaard op de 16v)
Ik heb gisteren ‘n setje extra remklauwen opgehaald, dalijk eens kijken of daar die kapjes bij zitten. Die windgeleider zit er in ieder geval niet op.
Ik kan je zeggen dat, ondanks dat de rem volledig blokkeerde tijdens het rijden, mijn schijf het overleefd heeft, al zit er wel een beetje een afdruk van het blok in. Geen barsten in of stukken uit.
Op de eerste foto mist die geleider inderdaad, op de onderste foto issie (omcirkeld) zichtbaar.
Dat draadje is door de garage doorgeknipt. Toen ik de blokken erop heb gezet, had ik die draadjes netjes aangesloten. Grappig om te melden dat een van de contacten afgeknipt is, de ander zit helemaal niet meer in het remblok.
Ik haal straks het andere wiel van de BX, kijken hoe het aan die kant uitziet.