1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
de motor kookt na een afstand van nog geen kilometer
jacqueline
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 23-09-2011

Gepost: 23 september 2011 02:21 PM

wie weet raad ,ik heb een xantia 1995 1.6 i ,vanochtend wilde ik vertrekken .na nog geen kilometer te hebben gereden liep de temp op naar 110 en branden de stop lampjes .na een plekje te hebben bereidt ,gooide hij er ook koolvloeistof ondanks dat de dop er op zit.met gevolg rookwolken.ik heb geen airco.heb er nu zo,n 3 uur over gedaan om de wagen weer voor de deur te krijgen.want hij koelt niet tijdens het rijden .de fan draait wel gewoon.help.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 september 2011 02:25 PM
  [ # 1 ]

De KVS is op of je thermostaat opent niet….

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 september 2011 02:26 PM
  [ # 2 ]

Niet meer mee rijden want een koppakking is zo kapot!

verder: Welkom hier!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jacqueline
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 23-09-2011

Gepost: 23 september 2011 02:32 PM
  [ # 3 ]

koelvloeistof zit er in .dan dus de thermostaat .misschien een stomme vraag waar zit hij .ben niet zo rijk om het te laten doen .dus moet zelf klussen.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 september 2011 02:41 PM
  [ # 4 ]

Meestal in/voor de dikke slang die naar de radiator loopt. Als je zelf klust moet je een sleutelboek hebben!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jacqueline
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 23-09-2011

Gepost: 23 september 2011 02:51 PM
  [ # 5 ]

ben afleveringsmonteur geweest.en probeer me neefje lief aan te kijken ,die is monteur ,ben al heel blij met de bevestiging thermostaat.ben xantia gek en wil geen afstand van hem doen.ga het onderdeel halen ,zodat we weer kunnen stuffen.heel erg bedankt.zal zeker vaker op het forum komen ,en laat weten of het gelukt is.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 september 2011 03:10 PM
  [ # 6 ]

succes. ALLE info over de Xantia is hier te vinden! Zet er foto’s van je oplossing bij!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 23 september 2011 04:54 PM
  [ # 7 ]

Welkom hier Smile

Je zou het even aan kunnen kijken wat de auto doet zonder thermostaat.
Gaat het goed, dan kun je altijd nog een nieuwe thermostaat monteren.

Als je even vermeld in welke regio je woont, dan is er vast wel een handige Citroen rijder bij je in de buurt die even wil kijken/helpen, voor regio Rotterdam mag je mij lastig vallen.

Profiel  
 
jacqueline
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 23-09-2011

Gepost: 23 september 2011 09:50 PM
  [ # 8 ]

ben vanmiddag naar brezan gelopen en een thermostaat gehaald.en vervangen .de temp blijft lang goed.nu het volgende probleem .vanochtend draaide de fan nu slaat hij niet aan .kan dit een zekering zijn .
mijn regio is leiden.

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 24 september 2011 12:05 AM
  [ # 9 ]

De fan draait normaliter ook alleen wanneer de koelvloeistof in de radiator een temperatuur van 95-100 graden heeft bereikt. En daarvoor moet eerst de thermostaat open, en dat kan eventjes duren. Tot hoe hoog heb je de meter op het dashboard laten oplopen alvorens je tot de conclusie kwam dat de fan niet draaide?

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
slimenslecht
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 09-09-2011

Gepost: 24 september 2011 12:41 AM
  [ # 10 ]

Correctie, je hebt twee versies een 82 graden thermostaat en een van roond de 92 graden.

Bij mij gaat de fan aan bij 82 graden en weer uit bij 78 of 79 graden. Als je de motor koud start kan het wel een kwartiertje duren voordat ie stationair die temperatuur bereikt. Je kan dus ook een versie hebben met een 92 graden thermostaat.

Op je radiateur (zijkant) zit een thermocontact (bimetaal) met als het goed is een tweepolige stekker. Als je die doorverbindt/kortsluit moet de fan/fans gaan draaien. Het kan zijn dat de schakelaar defect is, dat verklaart dan ook het te heet worden van je motor.

Mocht het blok evengoed de koelvloeistof eruit blijven gooien dan bestaat de kans dat je koppakking lek is en de cilinderdruk naar het koelsysteem ontsnapt.

Kijk verder of je radiateurdop nog goed is, die gaan ook wel eens defect, de rubberring past dan niet goed meer.

Succes ermee.

PS: Goed ontluchten na het vullen van je koelsysteem !!! Ontluchtingsnippels (ventieldopjes) op de kachelslang en het thermostaathuis.

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 24 september 2011 12:46 AM
  [ # 11 ]

Thermostaten heb je in 82 en 89 graden. Thermocontacten voor non-aico 1.6 Xantia’s 97 graden aan, 92 graden uit, aldus de Citoën database.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
slimenslecht
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 09-09-2011

Gepost: 24 september 2011 12:55 AM
  [ # 12 ]

OK, ik heb een 1.8i maar thermocontact gaat bij 82 graden, misschien 83 graden de fan aansturen, maar ook in combinatie met een 82 graden thermostaat.

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 24 september 2011 01:04 AM
  [ # 13 ]

ff een zijsprong, maar ik weet nog steeds niet waarom rechtsgestuurde Xantia’s, GEEN thermocontacten hebben. Hoe werkt het dan met deze modellen? Ik voorzie al dat ik foto’s moet gaan maken om te bewijzen dat dit ook echt zo is….

Profiel  
 
slimenslecht
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 09-09-2011

Gepost: 24 september 2011 01:09 AM
  [ # 14 ]

Tja, waarom is de Engelse autoindustrie platgegaan Laughing , of wellicht omdat het altijd slecht weer is daar very very sad

Ik zou het niet weten, maar zit in de rechtsgestuurde versie echt geen thermoschakelaar in de radiateur geschroeft? Misschien zit ie dan achterop het thermostaathuis, want ze hebben toch wel een koelfan?

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 24 september 2011 01:14 AM
  [ # 15 ]

Nergens niet op de radiateur, absolutely positive!! Op thermostaat huis zitten 3 sensoren, dat is alles. Het is een raadsel wat me af en toe wel wat bezig houdt. Maar hij zit er niet. Ra ra hoe kan dat nou?

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook