Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Je zou de spanning eens kunnen meten? Je zou ook het kleine witte stekkertje op de dynamo eens kunnen controleren, die is verantwoordelijk voor dat lampje. Al zakt het voltage van de dynamo, dan licht het lampje op op het dashboard. Als er een contact verbroken zou zijn, dan zal het lampje niet gaan branden.
Het zou goed kunnen dat de koolborstels op zijn.
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Thanx. Morgenochtend zal ik je suggesties direct nagaan.
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Is alweer poosje terug dat ik voor het laatst gepost heb. Ondertussen wel regelmatig even jullie BX belevenissen op het forum gevolgd.
En vorige week is El Chica weer goedgekeurd voor de APK. Alleen een stuurashoes hoefde maar vervangen. Zelf heb ik een maand geleden alle dashboardlampjes vervangen plus het bovenste deel van de KM-kabel. Helaas is daarmee het trillen van de naald niet helemaal verholpen, dus het onderste deel zal allicht ook nog moeten. Gekke is: eerst was het trillen van de naald vooral bij lage snelheden, nu juist bij hogere snelheden tussen 40 en 80/90. Apart…
En verder moet binnen afzienbare tijd de koppeling (frictieset) worden vervangen.
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Mooi, gefeliciteerd met de APK
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gefeliciteerd!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Bedankt, ben er blij mee!
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
El Chica mag binnenkort weer ‘ns naar de garage… voor een nieuwe koppeling! En dan meteen maar een nieuwe distributieriem…
Nou doet zich echter het volgende voor: de vloer aan de bijrijders kant is (zeik)nat… Ik heb her en der op het forum al gelezen over de mogelijke oorzaken, waaronder gaten in de wielkast voor waardoor water naar binnen sijpelt. Ik sluit niet uit dat dat de oorzaak is. Ik heb begrepen dat de oorzaak ook een lekke verwarming kan zijn. Kan iemand mij uitleggen hoe ik dat kan controleren?
Alvast dank!
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Als de kachelradiateur of -kraan lek is dan moet je koelvloeistof verliezen. Als dat niet zo is heb je goede kans dat je een lek in je paravanbak hebt, onder het tankje van je voorruitsproeier.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
kijk ook even na of je raam goed dicht is (dat de ruit niet verzakt is) ik heb ook nog de tip mocht dat probleem gefixed zijn van die lekage leg 2 kussenslopen met kattengrind onder je stoelen. heb je ook geen condens in je auto.
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
Je kunt het vocht ook even ‘proeven’. KVS is zoet.
Ligt er water op/in je portierrubber aan de onderkant? Dat is bij mij namelijk het geval. Vervolgens loopt het water op het rubber ‘over’ en valt het naar binnen.
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Ik heb even “geproefd” en meen idd. dat het ‘n wat zoetig vocht is. De ramen en deuren sluiten goed en de deurrubbers zijn goed droog.
Ook is er sprake van ‘n beetje KVS-verlies de laatste tijd, zoals knäckor suggereert. Dus een lekke kachel of kraan is zeer waarschijnlijk de oorzaak…
Op de site van Roel Tiemersma staat een mooie beschrijving van hoe je de kachelradiateur vervangt etc. Wat ik me even afvraag: moet dan niet eerst het koelsysteem helemaal afgetapt worden?
Moet je wel ff aftappen ja, maar is zo gebeurd.
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Ik heb het al een x of 4 gedaan maar aftappen is niet nodig. De koelvloeistof die er uit loopt is prima op te vangen in een ijsbak oid
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
wat Twan zegt.
Ik heb mijn kachelkraan een paar weken geleden ook vervangen.
Je moetwel de in- en uitgaande kachelslang in de motorruimte losnemen bij het schutbord en deze met klemmen dicht knijpen zodat er geen kvs uit je motor loopt.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
En, als het om een lekke kachelradiateur gaat, voorzichtig met de plastic klemmetjes omgaan die de radiateur in het dashboard houden. Die dingen breken al als je er naar wijst! Op de Tiemersmasite staat verder inderdaad alles wat je weten moet als ja gaat vervangen.
Succes met de klus, om met Roel Tiemersma te spreken!
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’