Chic is inderdaad degene met de verdelerloze ontsteking. Ik heb de hele handel hier nog reserve liggen, maar dat relays herken ik niet. Mocht je testdelen nodig hebben, kan ik je wel van een en ander voorzien, al heb ik het vermoeden dat je al veel hebt gewisseld.
Stappenmotor (ik dacht dat dit motortype die niet heeft, dat het iets anders opgelost is) heb ik ook nog liggen, complete injectiehuis.
Heb je al eens de foutcodes in de ECU uitgelezen? Misschien dat daar iets uit blijkt.
Vervelend probleem om op te sporen, normaal zou je zeggen: stekkertjes uittrekken en kijken wanneer het probleem optreedt, al is het in dit geval lastig, daar er veel sensoren, ed. nodig zijn om überhaupt te starten.
Wat doet dat dubbelrelays? Kan je toch eenvoudig vervangen door 2 losse relays?
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
@Timo: Ik heb de bobine/verdeler eens uitgewisseld toen de motor niet wilde aanslaan. Dat hielp niet.
@Deur: zondag ga ik naar de sleutelmeeting van de BX Club. Hopelijk kan daar iemand helpen met alle sensors te controleren. Overigens heeft de Chic wel een stappenmotor, die zit onderin het injectiehuis bevestigd. Ik heb al nagevraagd wat die nieuw kost: 80 euro. Dus ik wil wel zeker weten of die echt slecht is.
En voor die wisseldelen houd ik me zéér aanbevolen. Als je me daarmee zou willen helpen, dan graag!
Dat dubbelrelais zit ergens tussen de ECU en de motor in, wat ie precies doet, durf ik je niet te zeggen, alleen dat ie signaaltjes doorgeeft naar verschillende delen van ontsteking en brandstofsysteem.
Iemand hier die wel antwoord op heeft op de vraag wat dat dubbelrelais precies doet?
Wisseldelen zijn enkel te leen, ik heb ook een Chic
Ik heb hier een aantal ECU’s liggen (al eens gewisseld?), eentje met de kabelboom betreffende de ontsteking; Mogelijk zit daar ook dat relays bij, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik kan op het moment niet kijken, daar iets in mijn rug krak heeft gezegd, en ik niks kan tillen. Die stappenmotor heb ik volgens mij ook liggen, naar mijn weten is dat een messingkleurig ding dat in de buurt van de injector zit.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Hier hebben ze zo’n relais. Deze wordt ook in Xantia’s gebruikt en moet dus ook op de sloop vrij eenvoudig te vinden zijn. Overigens heb ik gezocht op het nummer dat rechts op het relais staat, 9607540880 dus. Google is je beste vriend .
Maar ik betwijfel of het de veroorzaker van het probleem is. En bij een gebruikte vervanger moet je ook maar afwachten of het werkt.
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Bedankt voor de tip Hilko. Ik had ook al even gegoogeld op het onderdeelnummer, maar zonder de twee 0-en op het eind… Krijg je weer ander resultaat. En bij Citroën Service werd het nummer helemaal niet herkend.
deur63 schreef:Wisseldelen zijn enkel te leen, ik heb ook een Chic
Ik heb hier een aantal ECU’s liggen (al eens gewisseld?)
Die stappenmotor heb ik volgens mij ook liggen, naar mijn weten is dat een messingkleurig ding dat in de buurt van de injector zit.
Snap ik natuurlijk, van het lenen. Overigens een andere ECU heb ik ook nog liggen, alleen tot nu toe niet gewisseld. Vraag me overigens af of dat zin heeft…?
De stappenmotor ziet er trouwens uit zoals op plaatjes hieronder. Ik vraag me ook af of daar wat mee zou zijn, want de motor draait prima stationair…?
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Ik heb wel eens problemen gehad met mijn stappenmotor bij het starten, ik moest aldoor een teentje gas bijgeven. Liep hij eenmaal dan was er geen probleem meer. Haal hem er gewoon eens uit en maak hem schoon, baat het niet dan schaadt het niet.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
De stappenmotor zal wel in orde zijn. En het startprobleem lijkt nu te zijn opgelost. (Even afkloppen!) Op de BX club sleutelmeeting heb ik de BDP-Sensor (krukas positiesensor) vervangen en sindsdien start ze normaal en binnen twee slagen.
Dus op naar de volgende klus: kleppendekselpakking. Een kenner van de BX Club wees me op een lekkende pakking, dus die hebben we vandaag met dit mooie weer vervangen. Daarna even rondje gereden en bij de pakkingen blijft de motor mooi schoon. Meteen ook de klepspeling en compressie gemeten:
Bovenaanzicht motor met klepdeksel eraf:
Nieuwe pakking op de deksel:
Compressietest. En je ziet meteen de nieuwe oliepijlstok die nog voor 10 euro bij de dealer verkrijgbaar was:
Klep 1 (uit) 0,30
Klep 2 (in) 0,20
Klep 3 (in) 0,20
Klep 4 (uit) 0,40
Klep 5 (uit) 0,35
Klep 6 (in) 0,20
Klep 7 (in) 0,00
Klep 8 (uit) 0,40
Comp Cyl 1 = 13,7
Comp Cyl 2 = 12,6
Comp Cyl 3 = 12,2
Comp Cyl 4 = 12,7
De compressie waardes zijn wel mooi, althans dat zij de deskundige die me hielp vandaag. Alleen de 7de klep op de 4de cylinder heeft nauwlijks nog speling, die is minder dan 0,05mm.
Wat zeggen jullie daarvan? Moet dat snel worden bijgesteld? Dat is nog niet zo eenvoudig aangezien de nokkenas er dan af moet. Misschien iets om te laten doen wanneer ook distributieriem vervangen moet worden?
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Een te strak staande klep is niet goed. Dat moet je wel oplossen.
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Dat begrijp ik. Maar hoeveel haast moet ik daarmee maken? Welk risico loop je met een te strakke klep?
Nou ja, als ie minder dan 0.05 mm speling heeft dan kan je het eigenlijk niet meer meten.
Omdat je compressie goed is, sluit de klep blijkbaar nog wel.
Als de klep niet meer helemaal kan sluiten dan kan er een stuk af branden. Dat kan vrij snel gaan!
Dan wordt het cilinderkop lichten en klep vervangen.
Ik zou er niet te lang mee wachten…
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Daar is ze weer! Project El Chica. Want dat is de wagen toch zo langzamerhand wel geworden. In ieder geval is vorige week de APK uitgevoerd en na diverse reparaties, is ze er weer doorheen!
En twee dagen later brak een verbindingsstang van het schakelmechanisme, dus mocht ik weer terug naar de garage. Gelukkig is het onderdeel nog nieuw leverbaar, dus dat was heel snel gefixt. Zo stond ze vanmorgen in het ochtendlicht onder de bomen:
Rijden doet ze wel! Het curieuze startprobleem van afgelopen jaar heeft zich niet meer voorgedaan sinds de BDP-sensor is vervangen.
Wordt vervolgd,
Simon.
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Een schakelstang gebroken?! Was niet gewoon het kommetje lam die op de kogel zit?
Wel een schitterende foto van een mooie auto!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Je hebt gelijk. Niet echt gebroken, inderdaad was kommetje lam.
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
hoera met de apk!
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar