1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
C4 Exclusief EGS 112KM in bestelling
darek
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 10-09-2011

Gepost: 20 oktober 2011 12:29 AM

Hallo, ik heb ook een besteld. Voor het eerst ga ik in een Citroen rijden en ook eerste keer een automaat. Wordt verwacht rond 20 januari 2012, dus even wachten…

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 20 oktober 2011 12:43 AM
  [ # 1 ]

Welkom Darek en gefeliciteerd met je keuze! Smile

“eerste keer een automaat”. Dat ligt een beetje gevoelig hier. Laughing

De EGS is geen automaat, maar een gerobotiseerde handbak. Deze neemt je dus alleen het koppelen en schakelen uit handen. Een automaat werkt geheel anders en rijdt ook heel anders. Ik ga er echter van uit dat je al eens met zo’n bak gereden hebt en dit dus al zelf ervaren hebt. Wink

Nog even wachten en dan lekker genieten van je nieuwe wagen! Cool

Gr. tilanus

Profiel  
 
JLFME
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 583
Geregistreerd: 18-01-2007

- C4 (2004-heden) II -THP 155 EGS (Exclusive)
- C3 II - 1.2 Vti (exclusive)
Gepost: 20 oktober 2011 09:44 AM
  [ # 2 ]

Welkom hier en proficiat gewenst met je aanschaf!

De Exclusive met EGS is een mooie uitvoering.
Heb je de e-HDI of de THP155 motor?
Beide uitvoeringen zijn erg krachtig met veel koppel onderin en een genot om te rijden.

succes met wachten Wink  dream

** Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding… **

Profiel  
 
Frie
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 528
Geregistreerd: 16-02-2011

Gepost: 20 oktober 2011 12:05 PM
  [ # 3 ]
tilanus schreef:

“eerste keer een automaat”. Dat ligt een beetje gevoelig hier.

Het is toch een C4 Exclusief EGS die besteld is cheese

Citroen verleden: BX, Xantia 1.8i, Xantia 2.0i, Xantia 1.8i, DS4

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 20 oktober 2011 12:28 PM
  [ # 4 ]

Ah…helemaal overheen gelezen. Laughing


Wink

Profiel  
 
darek
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 10-09-2011

Gepost: 20 oktober 2011 12:53 PM
  [ # 5 ]

Mijn excuses voor onduidelijke beschrijving en dat ik EGS als automaat beschouwd Wink. Tot op heden heb ik alleen Ford Focus modellen gereden en daar tussen een keer Ford C-MAX en een keer Megane II. Nu heb ik gekozen voor C4 omdat ik vind hem mooi, ruim, rijk uitgerust, dat die als EGS “semi-automaat” beschikbaar is tegen redelijke prijs en dat die voordelig in lease is.

De door mij gekozen uitvoering is C4 Exclusive in kleur Rouge Babylone, 1.6 e-HDi airdream 82kW EGS met panoramisch vast glazen dak en eMyWay navigatiesysteem.

Profiel  
 
Frie
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 528
Geregistreerd: 16-02-2011

Gepost: 20 oktober 2011 03:02 PM
  [ # 6 ]

Niet zo druk over maken:
Alles wat je niet met de hand hoeft te bedienen is automaat.

Onder de kap en qua rijden is er wel een groot verschil tussen EGS, DSG, CVT, conventionele automaat, etc

En dan valt de EGS in negatieve zin op dat het opschakelen lang duurt en goed merkbaar is (dit effect is wel te verminderen door met het gaspedaal mee te helpen, maar dat gaat het automatisch schakelen er een beetje van af).
In positieve zin valt de EGS op omdat ie veel directer op het gaspedaal reageert. Versnellen gaat 1 op 1 op met het motor toerental en dat is voor het snelheidsgevoel veel prettiger.

Bij trad automaat en vooral bij de CVT gaat eerst het toerental omhoog bij versnellen (toegenomen motorbelasting). Dat geeft een “elastieken” gevoel.

Samengevat vind ik de EGS niet comfortabeler maar hij geeft me wel veel meer “freude am fahren”.

DSG is misschien nog wel het beste alternatief. Maar dat levert Citroen niet. Het is ook veel duurder dan EGS.

Citroen verleden: BX, Xantia 1.8i, Xantia 2.0i, Xantia 1.8i, DS4

Profiel  
 
darek
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 10-09-2011

Gepost: 17 december 2011 05:52 PM
  [ # 7 ]

Mijn eerste Citroen staat bij de dealer. Maar ik moet nog wachten tot 10 jan. Hier alvast een foto.

Afbeelding Bijlagen
P1010021.jpgP1010029.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Frie
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 528
Geregistreerd: 16-02-2011

Gepost: 17 december 2011 09:08 PM
  [ # 8 ]

Mooi Rouge Smile
Btw Citroen heeft de laatste tijd mooie velgen.

Hopelijk blijft de sneeuw nog ff weg. Meteen een glij start met je nieuwe auto lijkt me minder.
Ben sowieso benieuwd hoe de EGS rijdt met gladheid. Subtiel manoeuvreren is lastig. Dat ging met mijn vorige traditionele automaat nu juist wel heel gemakkelijk.

Citroen verleden: BX, Xantia 1.8i, Xantia 2.0i, Xantia 1.8i, DS4

Profiel  
 
jhvink
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 636
Geregistreerd: 03-11-2007

- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Gepost: 19 december 2011 12:27 PM
  [ # 9 ]

Tip: als je niet wegkomt bij gladheid, schakel dan ESP eens uit.

Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)

Profiel  
 
darek
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 10-09-2011

Gepost: 19 december 2011 02:13 PM
  [ # 10 ]

Bedankt voor de tip.
Tot nu toe heb ik nergens iets negatiefs gelezen over de EGS bij gladheid, heeft iemand al ervaring mee?

Profiel  
 
jhvink
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 636
Geregistreerd: 03-11-2007

- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Gepost: 19 december 2011 02:29 PM
  [ # 11 ]

Het enige lastige is dat je niet in de 2e versnelling kunt wegrijden. Bij een handbak is dat weleens handig als je wielen te snel slippen. Verder heb ik nooit problemen gehad met de robotbak bij gladheid.

Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)

Profiel  
 
Frie
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 528
Geregistreerd: 16-02-2011

Gepost: 19 december 2011 02:40 PM
  [ # 12 ]

Op een niet vlakke weg vind ik het soms lastig om gecontroleerd langzaam kleine stukjes te verplaatsen.
Als je gas genoeg geeft om de auto te laten bewegen dan gaat het vaak al te hard.
Dan moet je met je voet naar de rem. Als je het gas lost dan gaat de auto weer terug.
Om hiervoor de linker voet voor het remmen te gebruiken lijk me ook niet zo. Handrem is ook al uitgesloten omdat dit een elektrisch bediende aan-uit schakelaar is.
Het is dus eigenlijk de combinatie van EGS met de elektrische handrem die het lastig kan maken.

Dat effect van niet subtiel kunnen bewegen zou bij gladheid ook kunnen spelen.
ESP uit kan idd wel wat helpen bij doorslippen.

Citroen verleden: BX, Xantia 1.8i, Xantia 2.0i, Xantia 1.8i, DS4

Profiel  
 
jhvink
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 636
Geregistreerd: 03-11-2007

- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Gepost: 20 december 2011 10:02 AM
  [ # 13 ]
jhvink schreef:

Het enige lastige is dat je niet in de 2e versnelling kunt wegrijden. Bij een handbak is dat weleens handig als je wielen te snel slippen. Verder heb ik nooit problemen gehad met de robotbak bij gladheid.

Correctie van mijn eigen bericht: ik heb dit vanmorgen nog even uitgeprobeerd, je kunt in M wel degelijk in de 2e versnelling wegrijden!

Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)

Profiel  
 
Borrel77
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 09-01-2012

- (Grand) C4 Picasso Business Lounge
Gepost: 08 maart 2012 11:31 AM
  [ # 14 ]

Darek, proficiat met je wagen, ik heb dezelfde sedert begin december 2011… heb wel winterbanden+velgen er bij genomen want ik maak wat veel km om dat niet te doen.
Tot op heden heb ik reeds bijna 14000km gereden… Dus de kilometers vlieger er wel op bij mij.
En ... Ja hij is echt zalig om mee te rijden.

groetjes

Jo

Profiel  
 
vtske
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1891
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 08 maart 2012 12:20 PM
  [ # 15 ]

Darek prooficiat met je nieuwe auto ik heb de zelfde maar ik heb een vraag

is dat je auto op de foto ???? zie dat jij een licht interieur hebt dacht dat dat altijd zwart was in rood Babylon lovecitro

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook