Beste mede-forummers,
ik heb enkele weken geleden de oude Xantia 1.8 Collection van Stan kunnen overnemen,
maar heb nog niet eerder de moeite genomen om een topic erover te plaatsen, vandaar dat ik dit nu dus pas doe.
Na al ongeveer 2500km met de auto gereden en genoten te hebben, hij rijdt werkelijk heerlijk, heb ik de balans maar eens opgemaakt. Het verbruik valt me alleszins mee, ongeveer 1 op 13,5 of 14. Zitten doet hij geweldig, en het comfort is natuurlijk ongevenaard, de auto rijdt moeiteloos een constante 120 of 130 op de snelweg in heerlijke stilte en comfort, ik zou nooit meer terug willen naar welk ander merk dan ook merkte ik afgelopen vrijdag toen ik in de Renault Megane van mijn moeder reed.
Dit was echter noodzakelijk niet omdat ik zoveel zin had ermee te rijden, aangezien de Xantia haar eerste probleem vertoonde vrijdag-middag, na een kort bezoekje aan de bekendste Grootgrutter van ons land, de temperatuurmeter ineens hard op begon te lopen. Toen de meter de 90 graden celcius voorbij ging binnen 1 minuut na het starten was het duidelijk dat er iets goed mis was.
Dus maar meteen de auto aan de kant gezet, motor uit (gelukkig vlak voor het kookpunt, rode stoplichten en dergelijke remmen nogal af op zoek naar een veilige stoppplaats…) en de anwb gebeld. Die weigerde mij te helpen, hoezo jongerenabonnement is een grote grap? Daarna mijn moeder gebeld en het via haar pasje nog eens geprobeerd, toen kwamen ze wel.
Na 5 minuten was het probleem duidelijk, de kachelradiatorslang was kapot, er lekte koelvloeistof uit de slang. Dom van mij dat ik het niet eerder door heb gehad, aangezien eerder die week er een klein plasje onder de auto lag, ik ging er echter van uit dat het condens van de airco was, aangezien ik de airco een uur lang aan had gehad…, het was dus waarschijnlijk al koelvloeistof geweest.
Het vreemde is dat het controlelampje van de koelvloeistof niet is gaan branden, is dit niet verbonden met het koelvloeistofpeil? Zelfs het temperatuurlampje van de motor ging niet branden terwijl de temperatuur extreem snel opliep en veel te hoog werd voor de motor.
‘s Middags meteen langsgegaan bij de plaatselijke citroen specialist (Paul’s autoservice in Roermond), die rekende €190,- voor het vervangen van de kachelradiatorslang…
Dit alles terwijl een goede vriend van mijn vader met een autobedrijf hem gerepareerd heeft door er een stuk tussen te zetten voor een bedrag van €10,- (slechts de materiaalkosten voor mij dus), nogal een extreem verschil als je het mij vraagt.
Vandaag heb ik ook maar een creatief gedaan met ducttape en tandenstokers, aangezien het slangetje van de ruitenwissersproeiers zichzelf dichtvouwde bij het dichtmaken van de motorkap, en aangezien dit slangetje nogal lastig weggewerkt zit achter het voorpaneel heb ik besloten er een tandenstoker naast de knip te leggen en hem vast te tapen aan het slangetje, zodat er geen knik meer in komt en de sproeiers gewoon weer werken.
Hopelijk komen er niet meer van dit soort linke storingen, want ik kijk niet elke seconde die ik rijdt op de temperatuurmeter, enkel na het starten hou ik het metertje in de gaten tot het moment dat de motor op temperatuur is, daarna slechts af en toe, en wanneer controlelampjes niet gaan branden bij problemen ben ik bang dat het een keertje goed mis kan lopen.
Mazda 323f 1.5i GLX 1994 -verkocht-
Citroen Xantia 1.8i Collection 1998 -verkocht-
Citroen ZX 1.6i Avioraz 1996 -verkocht-
Renault Twingo 1.5 DCI ECO2 Dynamique (bedrijfsauto)
Citroen BX 1.9i GTI 1994
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
De Xantia staat bekend als erg betrouwbaar, je hebt nu denk ik pure pech, want volgens mij heeft Stan er amper problemen mee gehad. Sowieso staat in je instructieboekje welke lampjes er in testmodus moeten gaan branden (= auto op contact, geen lopende motor), zodat je kunt controleren of de lampjes die je wilt zien als er iets misgaat het ook daadwerkelijk doen. Voor de rest wens ik je hartelijk welkom en heel veel plezier met je Xant En mocht je nog eens meer ervaringen willen lezen, check dan http://www.xantiaclub.net eens
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Dat het pure pech was dacht ik zelf ook al. Ik heb namelijk voor een Xantia gekozen omdat ze vrij betrouwbaar zijn. Ik heb ook de hele onderhoudshistorie van was Stan aan de auto gedaan heeft in de tijd dat ‘ie van hem was, en dat is een behoorlijke waslijst.
Pech kan altijd gebeuren, en een rubber slang kan bij elke auto wel eens kapotgaan, dus ik maak me er niet al teveel zorgen om. Wel ga ik inderdaad eens even opzoeken welke lampjes er allemaal moeten branden bij het starten, dan kan ik even controleren of het lampje inderdaad werkt of niet, bedankt voor de tip!
Mazda 323f 1.5i GLX 1994 -verkocht-
Citroen Xantia 1.8i Collection 1998 -verkocht-
Citroen ZX 1.6i Avioraz 1996 -verkocht-
Renault Twingo 1.5 DCI ECO2 Dynamique (bedrijfsauto)
Citroen BX 1.9i GTI 1994
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat prijsverschil kan wel kloppen hoor. Die kachelslangen komen als setje, dat iets van 115 euro kost (dealer). Dus dan is 190 euro inclusief plaatsen, koelvloeistof aanvullen/verversen en ontluchten nog niet eens zo gek. Maar mooi dat het eerst opgelost is!
Nu weer snel een hoop kilometers genieten! Maar dat gaat lukken denk ik
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Binnen één week na de reparatie was de kachelradiatorslang op een andere plaats gaan lekken, dus zaterdag ermee naar de garage gegaan en maar meteen de hele slang vervangen voor een nieuwe, als je iets doet kun je het maar beter meteen volledig vervangen blijkt maar weer.
Hele systeem weer afgevuld op -35 graden celcius, dus hij kan er weer even tegen, zonder te lekker en mét verwarming die noodgedwongen uit moest blijven staan.
Maar nu vertoont de auto weer een andere rare kwaal, wanneer ik het knipperlicht naar rechts inschakel gaat hij soms heel snel tikken, alsof er een lampje kapot is, maar wanneer ik de stengel dan iets verder aandruk of even vasthoud klikt hij gewoon normaal, lijkt op een los contactje want soms werkt hij wel gewoon normaal. Is dit makkelijk te verhelpen, of kan ik het maar beter zo laten omdat het me behoorlijk wat werk en kosten kan bezorgen?
Mazda 323f 1.5i GLX 1994 -verkocht-
Citroen Xantia 1.8i Collection 1998 -verkocht-
Citroen ZX 1.6i Avioraz 1996 -verkocht-
Renault Twingo 1.5 DCI ECO2 Dynamique (bedrijfsauto)
Citroen BX 1.9i GTI 1994
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Dat is een typische Xantia-kwaal. Soms is het knipperlichtrelais stuk, vaak is de stengel uitgesleten. In beide gevallen is de enige remedie vervangen. Relais zit rechts naast de zekeringenkast. Stengels kun je nieuw bij de dealer bestellen, maar op eBay worden ze ook nieuw aangeboden voor beduidend minder. Zie http://www.ebay.nl/sch/i.html?_nkw=xantia+indicator+stalk&_armrs=1&_from=&_ipg=, wel letten op eventuele mistlamp-functies en wel of geen claxon op de stengel. Ga maar eens lezen op http://forum.xantiaclub.net, daar is dit probleem al legio behandeld.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Dat is jammer om te horen, maarja, het is natuurlijk ook geen nieuwe. Zo lang hij blijft werken als hij nu doet laat ik het nog even zo. Maar als het erger wordt weet ik in elk geval wat ik er aan kan doen.
Lijkt me een klusje dat makkelijk zelf aan te pakken is. Helaas geen goedkoop grapje zo te zien, rond de minimaal €50,- voor een fatsoenlijk stengeltje, en dan maar hopen dat het niet het relais is, aangezien ik een hekel heb aan lastig te bereiken plaatsen om te werken.
Mazda 323f 1.5i GLX 1994 -verkocht-
Citroen Xantia 1.8i Collection 1998 -verkocht-
Citroen ZX 1.6i Avioraz 1996 -verkocht-
Renault Twingo 1.5 DCI ECO2 Dynamique (bedrijfsauto)
Citroen BX 1.9i GTI 1994
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Je kunt het ook op de sloop proberen, maar ja, dan weet je niet hoe verrot die wellicht al is. Wel lijken Jaeger-stengels slijtvaster te zijn dan Neimann-stengels, al weet ik niet of Jaeger-stengels ook op t2 zijn toegepast. Het relais is vrij makkelijk te bereiken, desnoods schroef je het kunststof paneel met klep voor/om de zekeringenkast los, 6 torx-schroefjes, that’s all.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 10-04-2006
- Xantia xantia 1.9SD
- Xantia 2.0 HDI break
De Jeager stengels zitten inderdaat ook in de T2.
Ik heb de mijne ook vervangen door een sloopexemplaar en ik zie wel hoe lang deze het volhoud.
Wat jij omschrijft is wel haast zeker een probleem met stengel niet met het ralais.
Het vervangen van de stengel is max 15 min werk.
Kap eraf 2 schroefjes los stengel er uit schuiven en stekker overzetten, sterkker vast schroefjes weer vast en kap er weer op.
Gr Harry
nu Xantia HDI break 10-2000 (117PK)orga 8705 KLH
voorheen Xantia 1.9D, ZX 1.9D, Visa 1.7RD, 205 1.8D, 306 1.9D break
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 04-06-2011
- GS/GSA Pallas
- C5 2.0 hdif break caractère
Bij mijn Xantia T2 was die stengel ook al na 300.000 km stuk. Schande!
Overigens 2e hands exemplaar gemonteerd, doet het ook alweer jaren.
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 10-04-2006
- Xantia xantia 1.9SD
- Xantia 2.0 HDI break
pas na 300.000? geluktvogel bij was hij al na 295.000 km stuk het moet niet gekker worden!
nu Xantia HDI break 10-2000 (117PK)orga 8705 KLH
voorheen Xantia 1.9D, ZX 1.9D, Visa 1.7RD, 205 1.8D, 306 1.9D break
Je kunt er ook veel langer mee doen, om het NIET te gebruiken en het lampje gaat oooook veeeeel langer mee
The King is in de building
Citroen C4 Grand Picasso 16VTI LPG G3 2011
Citroen C3 14 exclusief 2003
Nou helaas dan, de 300.000 heeft deze niet bepaald gehaald, de auto heeft net geen 176.000 op de teller, dus dan is deze wel erg snel overleden…
Misschien had de eerste eigenaar nogal een lompe manier van bedienen van de stengels? (stan zal er wel voorzichtiger mee geweest zijn denk ik zo als ik de rest van de staat zo bekijk).
Mazda 323f 1.5i GLX 1994 -verkocht-
Citroen Xantia 1.8i Collection 1998 -verkocht-
Citroen ZX 1.6i Avioraz 1996 -verkocht-
Renault Twingo 1.5 DCI ECO2 Dynamique (bedrijfsauto)
Citroen BX 1.9i GTI 1994
Ik heb twee weken geleden toevallig mijn auto voor de deur kunnen parkeren en kwam daar dit beeld tegen, maar gezien mijn telefoon het een hele tijd na heeft gelaten heb ik de foto nu pas kunnen uploaden
Nog even daarvoor heb ik (helaas met mijn telefoon in plaats van mijn digitale camera) een mooie foto kunnen schieten van de Xantia in de ochtendzon, helaas is hij een beetje vaag geworden.
Het enige verschil met de auto toen hij in Stan’s bezit was zijn dus de velgen, hoewel deze velgen hem ook niet verkeerd staan vind ik persoonlijk.
Mazda 323f 1.5i GLX 1994 -verkocht-
Citroen Xantia 1.8i Collection 1998 -verkocht-
Citroen ZX 1.6i Avioraz 1996 -verkocht-
Renault Twingo 1.5 DCI ECO2 Dynamique (bedrijfsauto)
Citroen BX 1.9i GTI 1994
Zie er echt heel mooi uit, nu ook wat foto’s van de binnenkant en we zijn allemaal weer blij.
Heel veel rij plezier
The King is in de building
Citroen C4 Grand Picasso 16VTI LPG G3 2011
Citroen C3 14 exclusief 2003
Nu zakt me de broek af, dacht ik vanmiddag bij het lezen van de nieuwe boete-tarieven. Ik zou er bijna mijn auto voor verkopen, puur en alleen omdat ik het ze niet gun zo’n enorm bedrag te incasseren voor één miezerige overtreding als onnodig toeteren??
Dus wanneer ik op zondagmiddag bij mijn oma op bezoek ben geweest, wegrijd en even toeter bij het uitzwaaien kan ik met een beetje pech een boete verwachten die gelijkstaat aan 4(!) maanden studiefinanciering? Echt ziekelijk gewoon, over 3 jaar betalen we waarschijnlijk €750,- voor door rood rijden ofzo?
Maar ik heb twee kleine probleempjes waar ik eigenlijk iets over wilde vragen:
Mijn linker ruitenwissersproeier geeft een dermate miezerig straaltje dat het vrij weinig helpt voor het schoonmaken van de ruit, heeft iemand hier een oplossing voor of ervaring mee?
Mijn uitlaat is lek, helaas pindakaas, de auto bezorgd me inmiddels toch regelmatig onverwachte onkosten, moet niet te lang zo doorgaan, want dan gaat ie in de verkoop, heeft nu binnen een maand toch al voor ruim 200 euro aan onverwachte (kleine) reparaties gehad, als ie dit nog twee maanden doet dan gaat ie weg. Hoeveel zal me dit grapje kunnen gaan kosten? Gezien het feit dat ik geen zin heb in een (belachelijk hoge) boete van €240,- en gezien het feit dat de uitlaat al eens gerepareerd is, dus wel ver heen zou zijn als ik ernaar laat kijken.
Mazda 323f 1.5i GLX 1994 -verkocht-
Citroen Xantia 1.8i Collection 1998 -verkocht-
Citroen ZX 1.6i Avioraz 1996 -verkocht-
Renault Twingo 1.5 DCI ECO2 Dynamique (bedrijfsauto)
Citroen BX 1.9i GTI 1994