Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Ha Arjan,
Ehm, tja, sloopprijzen vroeg je (toch een beetje vloeken in de kerk, hier). Je bent met ongeveer 100 euro wel klaar, vrees ik (als het ding nog loopt, anders is het de helft). Als je ‘m uit elkaar trekt en alleen het metaal inlevert, krijg je pak ‘m beet negen tientjes (als je motor en bak laat zitten).
Vanaf 200 tot 350 euro is weer een andere BX te vinden, maar dan heb je natuurlijk geen enkele garantie dat je al deze problemen (en meer!) niet weer voor de kiezen krijgt. Zolang het overzichtelijk is: repareren die hap, is mijn advies.
Misschien een forummer uit de omgeving op de koffie vragen?
Groet,
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Op het printje van de kachelmotor (onder de kap) zit een soort pepermuntje (halfgeleidertje) om contact te maken tussen de transistor en een verbindingsbruggetje. Dat wil nog wel eens slecht contact gaan maken met de omschreven symptomen als gevolg.
Oplossing: het verbindingsbruggetje er even af solderen, pepermuntje aan beide kanten goed schoonmaken en dan de boel weer in elkaar zetten.
En als je geen soldeerapparaat bij de hand hebt: het pepermuntje heen en weer wrikken met een schroevendraaier wil soms ook al helpen. Niet te wild, het kan breken.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Zo, het is weer gaan dooien dus ik ben weer aan de slag gegaan. Ik moest zo’n 1,5 liter kvs bijvullen, die liep weg ergens onder de motorkap maar ik heb niet kunnen constateren waar, daar kwam 2 weken geleden een enorme rook onder vandaan dus ik dacht zelfs aan een lekke waterslang oid. Maar dat zie ik nu dus niet meer…
In de bijlage een filmpje van de ‘‘rookontwikkeling’’ uit de uitlaat. Valt hier iets uit af te leiden?
Kansloze missie of toch nog mee aan de slag gaan?
Op het moment van filmen draade blok al minimaal 15 minuten en na een stukje rijden…
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Pff, dat lijkt me geen condens meer nee.. Hoe ruikt het?
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Zoetige lucht = kvs verbruik !
MAAR: 15 minuutjes laten draaien is niet heel veel overigens, de olie is dan nog niet op temperatuur, zelfs niet met een stukje rijden erbij, liever pas na een half uur kijken naar de damperitus.
Hoe ik hier bij kom: ik zag slechts een heel klein beetje “witte mist” en de rest was waterdamp, TU’tjes maken bij koud en/of vochtig weer sowieso vrij veel en vrij lang damperitus.
Zo’n thermo-sensor in de radiateur kost iets van een 15 eurootjes, die zou ik sowieso vervangen indien de fan na het doorverbinden het nog niet doet.
Als de koelfan is aangesprongen, als die normaal werkt tenminste en dan deze rook is waarschijnlijk toch de koppakking aan zijn einde. Maar bij een TU is dat niet een grote ramp.
TU-powerrr schreef:Zoetige lucht = kvs verbruik !
MAAR: 15 minuutjes laten draaien is niet heel veel overigens, de olie is dan nog niet op temperatuur, zelfs niet met een stukje rijden erbij, liever pas na een half uur kijken naar de damperitus.
Hoe ik hier bij kom: ik zag slechts een heel klein beetje “witte mist” en de rest was waterdamp, TU’tjes maken bij koud en/of vochtig weer sowieso vrij veel en vrij lang damperitus.Zo’n thermo-sensor in de radiateur kost iets van een 15 eurootjes, die zou ik sowieso vervangen indien de fan na het doorverbinden het nog niet doet.
Ik ga eens ruiken zodra ik weer van de griep af ben
Rook niks zoetige btw..
De doelman doet helemaal niks maar ook nog niet getest.
Heb al eerder gehad dat de boel overmaakte toen ik lang in file stond voor een stoplicht. Kan me eigenlijk niet herinneren fat die doelman ooit heeft gedraaid. Ook dat ga ik dus maar eens testen door het door te verbinden..
Kom er op terug!
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Ik heb een 1.6 (dat is geen TU ) en die kan in deze tijd van het jaar ook heeeeeel lang blijven dampen, gister 90 km snelweg gereden, 45 heen, en na ong. 2 uur weer terug, en toen ik weer thuis was nog steeds een beetje damp uit de uitlaat.
Met dit topic in het achterhoofd maar eens goed geroken: geen bijzondere geuren.
Heb de auto 2 jaar en heb nog geen koelvloeistof hoeven bijvullen.
Maar als je het zeker wilt weten, kun je het koelsysteem natuurlijk eens af laten persen.
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Wat dampen met koud weer ben ik met je eens, dat doen/deden mijn TU en GTi ook. Maar écht niet zo’n ‘dichte’ wolk als bovenstaand filmpje. Vooral waar gas wordt gegeven, dat is m.i. geen condens uit de uitlaat meer.
Wat ik overigens ook wel eens gelezen heb, is een aansteker bij het uiteinde van je peilstok houden. Als het dan knettert, schijnt er koelvloeistof in je olie te zitten?!
Succes in elk geval.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Arjan75 schreef:TU-powerrr schreef:Zoetige lucht = kvs verbruik !
MAAR: 15 minuutjes laten draaien is niet heel veel overigens, de olie is dan nog niet op temperatuur, zelfs niet met een stukje rijden erbij, liever pas na een half uur kijken naar de damperitus.
Hoe ik hier bij kom: ik zag slechts een heel klein beetje “witte mist” en de rest was waterdamp, TU’tjes maken bij koud en/of vochtig weer sowieso vrij veel en vrij lang damperitus.Zo’n thermo-sensor in de radiateur kost iets van een 15 eurootjes, die zou ik sowieso vervangen indien de fan na het doorverbinden het nog niet doet.
Ik ga eens ruiken zodra ik weer van de griep af ben
Rook niks zoetige btw..De doelman doet helemaal niks maar ook nog niet getest.
Heb al eerder gehad dat de boel overmaakte toen ik lang in file stond voor een stoplicht. Kan me eigenlijk niet herinneren fat die doelman ooit heeft gedraaid. Ook dat ga ik dus maar eens testen door het door te verbinden..
Kom er op terug!
Zo zeg, autocorrectie telefoon is lekker bezig geweest
Doelman = koelfan
Overmaakte = overkookte
en nog wat vreemde dingetjes
UPDATE, enk even weer met me mee;
Zojuist wat uitgevogeld, stuk gereden, weer zelfde probleem, een rookmassa onder de motorkap. Dit wordt niet veroorzaakt door een lekke slang, nee het water wordt er door de vuldop uitgegooid en spuit vervolgens over het blok wat de rookontwikkeling veroorzaakt. Nog wat dingen,
- Aanjager binnen werkt weer gewoon
- Kachel binnen wordt NIET warm
- Witte rook uit uitlaat zo goed als weg, is weer ingeruld voor de lichte blauwige rook (door veel olieconsumptie)
- Koelfan slaat niet aan
- Er zit geen water op de oliepeilstok
- Geen sludge of smurrie aan dop koelvloeistofreservoir
- Als je voor de auto staat wordt de rechterwaterslang gewoon warm (heet)
Ik heb het idee dat ik meerdere problemen heb. Die koelfan, daar ga ik mee aan de slag. Maar ik heb nu ook het idee dat mijn thermostaat naar de haaien is daar mijn kachel niet warm wordt. Is dit correct? Maar als de thermostaat niet opengaat, is het dan wel logisch dat het water er onder de vuldop uitspuit?
Voor wat betreft de koelfan; zie foto. Hebben we het over deze 2 draadjes? Moet ik dat hele ding eruit draaien dan ofzo om draadjes door te kunnen verbinden?
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Je kachel is niet afhankelijk van de thermostaat. Heb je niet gewoon een fikse bel lucht in je koelsysteem? Is de boel GOED ontlucht op alle punten? Motor van koud naar goed warm (incl warme radiator) laten draaien met de dop eraf en wanneer nodig bijvullen.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
[edit mod] quote gewist, quoten van het laatste bericht is niet toegestaan!Zie regel 10 [/edit mod]
Fikse bel lucht is niet aannemelijk want ik heb de boel zeker wel goed ontlucht.
Hoe kan het dat er water van onder de dop spuit. Dat duidt er toch op dat de boel overkookt? Maar waarom kookt het over als ik gewoon met volle vaart aan het rijden ben? Dan zou het geen bal uit moeten maken of die koelfan wel of niet aan slaat…
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Je kachelkraan zit rechtsonder op het schutbord, bijrijderszijde. De buizen die daarop zitten, worden die wel warm? (Kachel natuurlijk op warm) En in de auto voelen, niet op de slangen in het motorruim. Het kan zijn dat er een klep niet opengaat in je kachelhuis, waardoor het binnen niet warm wordt. Dan zou dat los staan van de andere problemen.