Ik heb een Xantia 2000cc HDI 90pk van het bouwjaar 1999.
De laaste tijd licht er 2 lampjes op op mijn boodcomputer dat van STOP en links daarlangs het teken van remmen of zo, het lijkt er op van die handrem lampje.
Het gekke is , dat deze 2 lampjes , niet altijd blijven branden, die gaan aan en uit…somtijds gaan die zeer langzaam flauw branden, en dat alléén in de winter, nooit in de zomer dagen of warme dagen…zodra de motor gedeelde op bedrijfs temperatuur komt gaan die uit…..
Wie weet hier raad méé
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Zet je auto in de hoogste stand, open de motorkap en controleer (met draaiende motor) het peil van de LHM, dat is de hydraulische vloeistof waar vering, stuurbekrachtiging en remmen mee werken. Het oranje parapluutje moet in de hoogste stand tussen de twee oranje streepjes staan. Ik vermoed dat die daar (ver) onder staat. Is dat het geval dan dien je dit bij te vullen met LHM. Niet met motorolie of andere zooi, alléén met LHM, verkrijgbaar bij de Citroën-dealer (groene flessen van Total) en de betere automaterialenzaak.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Bedankt, het heuvel is opgelost….maar ik heb wat teveel ingedaan, het paraplutje staat boven het bovenste streepje.
Kan dat kwaad?
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Niet echt. Het kan wat gaan lekken als de auto helemaal inzakt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1224
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Nee, kan geen kwaad, zet je auto in de onderste stand ( dat is de stand waarbij de meeste LHM in het voorraadvat zit) en als hij dan overloopt is dat het enige dat kwaad kan….
Houd het peil wel in de gaten, af en toe checken met de auto in de hoogste stand, en als het peil minder wordt dan lekt er iets en moet je dus zoeken waar het lekt.
De retourleidingen bij de veerpoten is dan het eerste waar ik aan denk.
En zorg ervoor dat je een liter reserve LHM in de auto hebt.
Bedankt voor al die snelle reactie….ik heb ondertussen wat eruit gehaald,voor alle zekerheid
Het niveau is goed nu