Dat waren nog eens tijden! Wel of geen aansteker als basisuitrusting, daar heeft het management toen vast lang over vergaderd. Overigens heeft mijn GSpecial hem wel gewoon standaard.
OT: Grappig om te zien hoe de automobiele moraal t.o.v. roken veranderd is: mijn DS3 heeft niet eens een asbak. Die kun je als optie los bestellen voor € 12,-. Een sigarenaansteker zit er ook niet in trouwens, wél een aansluiting met een klepje erover.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Twaalf euro voor een asbakje, is-ie dan ook verzilverd voor dat geld? De nieuwe aansteker die sinds vandaag mijn GSA siert kostte maar liefst €3,65 bij de automaterialenhandel.
Geïnstalleerd en werkend, ook op de autolader van m’n mobiele telefoon.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Netjes!
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Je kan ook een andere choke kabel nemen, 1je met een lampje in de trekknop zoals die in de eerste gsa,s met groene lunelles zaten.,en ook op de 2cv van na 1980. En dan de tellerbak met groene klok gebruiken. Kilometer stand is vrij gemakkelijk aan te passen.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Kan ook, maar is weer zo’n gedoe. Afijn, ik zie wel, heeft geen haast.
Vandaag op de sloop nog een paar kleine dingetjes voor de GSA gehaald: een kentekenlampje, afkomstig van een BX, en een Citroën-badge voor op de achterklep, afkomstig van een Visa. Dus metaal en mét chevrons erop. Betreffende plaatje miste namelijk op de achterklep.
Vòòr:
Na:
Het is een vroege GSA, dus eigenlijk horen er geen losse plaatjes op de klep maar zo’n sticker-strip, maar goed, wellicht dat ik daar ooit nog eens tegenaan loop. Ook het asbakje in de achterdeur is weer gefikst, het metalen clipje in het bakje bleek niet goed gemonteerd te zitten.
Ik heb wat lekkage via de achterklep. Aan de binnenkant, onderaan de achterruit is de rand roestig, zoals bij veel GSA-achterkleppen, en een paar centimeter van beide raamhoeken lekt het bij regen naar binnen. Hoe kan ik dit het beste verhelpen, een randje kit onder het raamrubber? Of het dichtmaken van de beide kleine gootjes vlakbij de raamhoeken? Of iets anders?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ik zou die spoiler er eens afhalen want het zou zomaar kunnen dat die erop is gezet om iets te camoufleren. Een paar cm uit de hoeken zitten nml afwateringsgootjes en die gaan als een van de eerste plaatsen roesten. De lekkage kan een aanwijzing zijn dat ie daar is doorgerot.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Volgens mij hoort jouw GSA helemaal geen lange stickerstrip op de achterklep te hebben, maar zoals het nu is: met twee losse plaatjes “GSA Spécial” en “Citroën”.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Volgens mij horen er plakletters op vroege GSA’s te zitten. Die heeft de Draak in elk geval wel. En Pekeltje, een Pallas C-matic uit ‘81, had een metalen strip. (waar zou die auto terecht zijn gekomen?) De metalen strip vind ik de mooiste typeaanduiding, gevolgd door de plakletters.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Ik heb de spoiler er onlangs afgehad, en er is geen relevante rotterij te zien van buitenaf, ook niet onder het rubber, alleen nóg meer bladderende blanke lak. Het lekt wel precies ter hoogte van die gootjes naar binnen. Het druppelt er doorheen, geen stralen o.i.d. Wat is wijsheid?
En modeljaar 1981 had nog een plakstrip, geen losse plaatjes. Die zijn pas in modeljaar 1982 geïntroduceerd, als ik de folders mag geloven.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
De plakletters zijn toch in de loop van 1981 geïntroduceerd?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
De ruit afkitten, rondom, tussen metaal en rubber EN rondom tussen ruit en rubber. Gegarandeerd geen lekkage meer
Vooraf afplakken, anders wordt het een zooooooitje.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Dankje Dirk, dat gaan we doen, zodra het goed droog weer is.
Vandaag bij de magazijndag van de GS-vereniging een nieuwe olievuldop, een kachelbediening en een nieuwe aandrijfas gehaald. De rechteras is erg hoorbaar en heeft behoorlijk speling, tijd dus voor een nieuwe.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Heb je hem nu nog niet gemonteerd??
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Voor als je met die nieuwe assen aan de gang gaat: de tripoïdehuizen passen amper door het gat doordat de ophanging in de weg zit. Alleen als de auto helemaal door de knieën is gezakt wil het met heel veel gefreubel. Dankzij deze uitmuntende ergonomie en de scherpe randjes heb ik al eens een hoes vernield…
Je kunt ervoor kiezen om de huizen van de oude assen op de bak te laten zitten. Dan wel oppassen dat de kogels niet van de tripoïde schuiven, want dan kun je naaldlagertjes gaan puzzelen.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Dat moet je natuurlijk nooit doen.
In de oude tripoidehuizen zit gegarandeerd ook slijtage!!!
Wil je meer ruimte om de werken, demonteer dan de gehele fusee.
Zit met 4 M7 boutjes vast aan de draagarmen. Als je beide voorwielen van de grond hebt kun je ook het stabilisatorstangetje los halen van de bovenste draagarm. Dan kun je die vrij bewegen en kan het tripoidehuis rechtstandig door het gat in het subframe. Wil je de zes bouten aan de bakzijde makkelijk losdraaien…...dan van bovenaf een sleutel op de moer, deze tegen het subframe laten lopen en het wiel draaien. Kost op deze manier geen kracht.