Brander d’r op?
Het is in principe een metalen ring met een opstaand randje, en daaromheen rubber. Wij hebben met een tang net zo lang zitten slopen tot ie ergens door was, en boog. Voorzichtig dat je de rand waar ie in zit niet beschadigd.. En zorg dat je alle losse vijlseltjes verwijdert.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Dat is ook wat mijn broer (die er toevallig ook was) en ik hebben gedaan, en met resultaat! De keerring is eruit, de nieuwe zit op z’n plek, de achterste pakking van de nokkenas is vernieuwd en de nokkenas zit weer in de kop. Kleppen gelijk maar gesteld, de kop is nu klaar om te worden geplaatst. Aan het blok zelf heb ik nu alle koelbeplating gedemonteerd, op die ene na die er alleen af kan als de kop er af gaat. Komende donderdagavond olie aftappen, de olieleidingen loskoppelen en dan kan de kop er (eindelijk) af!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 280
Geregistreerd: 04-06-2011
- GS/GSA Pallas
- C5 2.0 hdif break caractère
Die nokkenaskeerringen willen inderdaad wel eens vaker onverklaarbaar vast zitten. Prettig dat het uiteindelijk allemaal lukt, mijn complimenten wederom.
Enne, over dat bolletje aan het spruitstuk, dat is een expansiebol. Deze bol zit er als ik mij niet vergis om het volumeverschil in de uitlaat links en rechts (spruitstukken zitten niet recht tegenover elkaar) op te heffen. In hoeverre dit nuttig is weten de echte techneuten, maar het effect is in elk geval een ander uitlaatgeluid. De latere GSA’s hadden zo’n expansiebol niet meer.
Die bol wil wel eens doorroesten, en de garage/de specialist/beun de haas zette indertijd regelmatig de slijptol erin om de bol te verwijderen en het spruitstuk dicht te lassen. Daar rijdt de auto niet minder om.
Mijn uitlaat lekt rond de koppelingen heel erg, klinkt als een ouwe amerikaan. Rijd er prima mee
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
De kop is eraf!
Vanavond weer aan de slag geweest en zoals altijd lekker rustig aan gedaan. Allereerst de motorolie afgetapt en vervolgens de olieleiding van de kop losgemaakt, waarna ik de kopbouten stuk voor stuk heb losgemaakt. Daarna was het even pielen en hannessen om de kop er af te krijgen, ook omdat het olieretourpijpje een beetje bleef vastzitten. Tsja, hoeveel kracht gebruik je dan? Dit is m’n eerste kop-demontage die ik bij welk type auto dan ook doe, dus geen referentie aanwezig. Maar uiteindelijk is het allemaal gelukt en lag alles netjes en intact naast het blok. Eerst maar eens even kijken hoe de cilinderbussen, zuigers en kleppen van de oude kop er uit zien.
En volgens mij - but correct me if I’m wrong - ziet dat er voor een motor van die leeftijd (31 jaar) helemaal niet verkeerd uit.
Nadat ik op de ‘nieuwe’ kop en op het blok de raakvlakken van kop en cilinderbussen zorgvuldig had schoongemaakt heb ik de ‘nieuwe’ kop er op geschroefd en voorlopig aangedraaid, netjes in de door m’n beide werkplaatshandboeken (Haynes en Citroën) aangegeven circulaire volgorde. Toen vond ik het voor vandaag wel weer genoeg, het natrekken komt de volgende keer aan bod. Zodra deze kop klaar is mag de voorste nokkenaskeerring van de andere kop nog worden gedaan, aangezien die dus daadwerkelijk lekt. Máár… de kop is eraf!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ziet er zo prima uit.
Monteurtje hoor!
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gaat de goede kant op zo te zien. Pas op voor de typefout in de Haynes bij het aanhaalmoment van de kopbouten.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
In de kluwer vraagbaak staan de juiste waardes
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Knap werk Jochem! Krijg op deze manier helemaal zin om de kop binnenkort van de AX te gaan demonteren!
Succes nog even!
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Goed bezig Jochem!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Dankjulliewel! Ik bedacht me dat ik ook nog een Olyslager ergens had liggen, en daar stond als uiteindelijk aanhaalmoment 2-2,5 daNm vermeld, net als in de Citroën-map. En 1 daNm is gelijk aan 10 Nm, dus heb ik de kopmoeren in de tweede fase op 20-25 Nm aangetrokken. Vervolgens de oliekoeler en een deel van de koelbeplating teruggemonteerd, waarna ik de nokkenas uit de andere cilinderkop heb gehaald, om de voorste nokkenaskeerring te kunnen vervangen. En de oude keerring ging er zowaar vlotjes uit! Nu wachten tot de nieuw bestelde keerring binnen is, ondertussen ik de andere kop verder afbouwen. Helaas ga ik het evenement bij Bonhof a.s. zaterdag aan me voorbij laten gaan, deels wegens andere bezigheden, deels ook omdat de GSA nog uit elkaar ligt en toch binnenkort weer in elkaar moet zitten. Volgende keer beter! En ondertussen knutselen we vrolijk verder.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Is ‘t niet juist leerzaam, de Bohhofmeeting? Ik kan helaas niet.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Zal ongetwijfeld ook leerzaam zijn, maar ja, ik zit toch met een lichte tijdsdruk om de garage weer bijtijds leeg te hebben als m’n ouders van vakantie terugkomen. Een beetje uitloop is niet erg, maar ik kan hem niet nog wekenlang bezet houden.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91