Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Thx
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
En het blok ligt er naast:
Helaas sneuvelde tijdens het demonteren het pijpje aan het rechter uitlaatstuk, hij scheurde af, kennelijk had-ie bij de vorige uitbouw al één en ander voor de kiezen gehad:
Nieuw uitlaatdeel is besteld, met nog wat ander spul. Morgen andere dingen te doen, woensdag weer verder!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Je hebt de vaart er in elk geval goed inzitten.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Het is wel een zwak punt bij die pijpjes…
Maar ze zijn nog te koop bij het magazijn heb ik me net laten vertellen…
Goed werk verder!
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Goed bezig Jochem!
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Dankjulliewel!
Vanmorgen ben ik weer verdergegaan, allereerst met het uitbouwen van de linker nokkenas. Hier ligt de oude naast de nieuwe, deze had ik een tijdje terug via Marktplaats aangeschaft.
De slijtage was nog lang niet zo erg als bij de andere nokkenas, maar toch waren de achterste twee nokken (aan verdelerzijde) niet helemaal mooi rond meer. Vergelijk ook even met dezelfde nok van de nieuwe as op de tweede foto:
Ook de achterste twee tuimelaars konden de toets der kritiek niet geheel meer doorstaan, al was dat erg moeilijk op foto vast te leggen. In elk geval heb ik alle vier de oude tuimelaars vervangen door nieuwe exemplaren, ook afkomstig van Marktplaats.
Vantevoren heb ik netjes de binnenkant en het raakvlak met de nokkenas met fijne staalwol wat gepolijst en daarna net als de tuimelaarasjes in de olie gezet. Vervolgens het spul ingebouwd en daarbij voorzien van nieuwe O-ringen, koperringen en eindplaatjes. Nu kon de nieuwe nokkenas worden gemonteerd, de distributieriem weer worden aangebracht en de kleppen worden gesteld. Kleppendekseltjes er weer op en voila, klaar!
Helaas kan het ontstekingshuis nog niet terug op z’n plek omdat ik de benodigde keerring niet in huis heb, maar daar wordt aan gewerkt.
Tot slot voor vandaag heb ik de motorsteunen vervangen door een setje nieuwe. De oude steunen zagen er op zich nog niet erg zorgwekkend uit, maar wel erg vuil en hier en daar wat verdroogd. Afijn, nu de boel er toch uit ligt…
Morgen verder, dan is de uitlaat aan de beurt; het Y-stuk wordt dan vernieuwd en de kapotte voorpijp gaat er dan af, in afwachting van de nieuwe.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Waar ga je die keerring voor de ontsteking vandaan halen? Ik moet er eigenlijk ook nog 1 hebben. Het club magazijn zal ze vast ook wel hebben maar das niet echt naast de deur en volgens mij zit ie niet in dempostorder service.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Yep, dat zit-ie wel volgens de laatste Gazette Spéciale, als “nokkenaskeerring ontstekingszijde 30x42x8” Dus daar bestel ik ‘m, mailtje is al verstuurd.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Deze maat is bij de automaterialenzaak zo te koop.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Ik zat gisteravond nog even wat foto’s die ik had genomen te bekijken, en ik dacht te zien dat de oude motorsteunen hoger zijn dan de nieuwe motorsteunen. Vandaag ter plekke gekeken en gecheckt en inderdaad, ze verschillen in hoogte. Hier een nieuwe steun op een oude gelegd:
Is dit een probleem?
Tevens heb ik vandaag bij de automaterialenhandel een keerring voor achter het ontstekingshuis gevonden (dank Dirk voor de tip!), dus kon ik het schoongemaakte ontstekingshuis weer terugplaatsen.
En het Y-stuk is er onderuit. Was ook wel tijd, ik had ‘m vorig jaar al eens laten lassen, maar ik heb nu een nieuwe, dus tijd om ‘m te vernieuwen! Vandaag is ook de nieuwe voorpijp binnengekomen, dus morgen daar mee aan de slag.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Lekker bezig!
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
De motorsteunen die je wilt gebruiken zijn voor een GS (Zie ook het onderdelennummer dat begint met GX ipv GY). De motorsteunen voor de GS zijn lager dan voor een GSA. In hoeverre dit echt tot problemen leidt, weet ik niet, maar het blok ligt lager en onder een andere hoek. Ik zou dus kiezen voor de GSA-motorsteunen. De vereniging heeft nieuwe GSA motorsteunen.
teveel citroenen
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
De webshop van Daniel Engelhardt geeft het omgekeerde aan qua hoogte, wellicht dat daar het misverstand is ontstaan. Eens zien of ik ze kan ruilen op de één of andere manier. Heb er toch 100 euro voor betaald…
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
japv schreef:
De slijtage was nog lang niet zo erg als bij de andere nokkenas, maar toch waren de achterste twee nokken (aan verdelerzijde) niet helemaal mooi rond meer. Vergelijk ook even met dezelfde nok van de nieuwe as op de tweede foto:
Dit is geen slijtage, er zaten dus hete nokkenassen in jouw motor.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Hete nokkenassen? Leg uit als je wilt En van dichtbij was er wel slijtage zichtbaar in de vorm van heel licht vlakke kantjes, maar dat is heel lastig om op foto vast te leggen.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91