Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Hallo allemaal,
We schrijven afgelopen maandag 26 maart.
Er stond een prachtige ph1 AX 14TRS op marktplaats te koop waardoor het bloed al kroop waar het niet gaan kon. Na het weekend direct gebeld omdat ik het ding graag uit Deventer wilde ophalen. Had al een vriend van me geregeld die mijn Xantia op moment van aanschaf terug wilde rijden dus alles was perfect gepland.
Echter reageerde de ‘eigenaar’ van het betreffende autobedrijf erg boos aan de telefoon toen ik het bod deed van 250 euro, zijn minimum vraagprijs volgens de advertentie. Die middag een vriend van me laten bellen, zodat een man een ‘nieuwe’ klant hoorde, voor een bod die iets hoger lag maar de auto bleek verkocht.
Uiteraard baalde ik heel erg want had graag dat guitige toekomstig klassieke wagentje gewild die ik naast mijn Xantia 1.9TD kan gaan rijden.
Toen ik diezelfde maandag nog even op autoscout24 keek wat er aangeboden werd in dezelfde categorie zag ik een prachtige oer-AX in de basis uitvoering te koop staan in Zeeland. De Citroën AX 10E met zijn karakteristieke 41PK leek op de foto in perfecte staat en een 10E is een AX waarvan ik altijd al zei er ooit een te willen hebben.
Zelf vond ik Zeeland erg ver weg en de AX werd aangeboden voor 500 euro, leek mij teveel geld. Die vriend van me had wel zin in een ritje Zeeland en adviseerde me op zijn minst even te bellen, en zo geschiedde. De man ging akkoord met 300 euro. Tsja, dan moet je wel…..
.... de Xantia vol diesel en op naar Zeeland.
Verwachtte toch wel enigszins een barrel aan te treffen omdat het autootje toch wel 24 jaar oud is. Maar dat viel allerzins mee, wat nog een gaaf autootje! Heb er een blokje mee om gereden en meteen besloten hem mee te nemen.
Heel gaaf natuurlijk, zon oer-AX maar 350km vanuit Zeeland naar Drenthe is toch wel veel in zo’n ‘koekblikje’ zonder enige isolatie en 41PK!
Uiteraard heel thuis aangekomen en heb er in ieder geval een heel gaaf, toch wel beetje klassiek, autootje bij!
Tijd voor foto’s!
Nog even ter plaatse een beetje benzine er in..
Vanuit de Xantia. Zie me blij zijn!
Vanuit de AX. Heerlijk, zo’n dun stuurtje!
Binnenkort meer..
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
YESYESYES!!
Behouden voor de toekomst dat ding Bas, want 1.0E-tjes worden rétezeldzaam..!!
Wat is het ORGA?
Heeft deze nog:
- de lange motorkap-steun of al de korte?
- de zeldzame 160 km/u teller of al de latere 180 km/u dinges? (al gezien op foto),
- het stalen pielding waarmee je de luchtaanvoer kunt selecteren op koude buitenlucht of warme uitlaat?
- de oude 2-standen ventilatorknop?
- de ielige 145 bandjes? Niet veranderen in 155!! Hoort zo..
U snapt al: FOTO’S!!
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Pascal schreef:YESYESYES!!
Behouden voor de toekomst dat ding Bas, want 1.0E-tjes worden rétezeldzaam..!!
Wat is het ORGA? 4091 (Betekent 21 Jan 1988 gebouwd)
Heeft deze nog:
- de lange motorkap-steun of al de korte? De lange motorkapsteun
- de zeldzame 160 km/u teller of al de latere 180 km/u dinges? (al gezien op foto), Precies, gaat tot 160
- het stalen pielding waarmee je de luchtaanvoer kunt selecteren op koude buitenlucht of warme uitlaat? Weet niet precies wat je bedoelt?
- de oude 2-standen ventilatorknop? Jazeker!
- de ielige 145 bandjes? Niet veranderen in 155!! Hoort zo.. Nee! Heeft 135 bandjes zelfs!U snapt al: FOTO’S!! Komen eraan!
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
Wat een droom AX!
135 bandjes!? Dit is echt een waardige opvolger van de visa basismodellen.
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Bart1989 schreef:Wat een droom AX!
135 bandjes!? Dit is echt een waardige opvolger van de visa basismodellen.
Thanks.
Nog even wat foto’s van de AX van gisterenavond.
Hangt een heerlijk sfeertje in dit interieur!
Let vooral op wat er níet op zit!
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik vergiste me: inderdaad 135 bandjes.
De latere hebben 145…
135 wordt wèl zeldzaam, Uniroyal heeft ze iig nog in hun assorti.
Als je de motorkap opent zie je de luchtslurf richting luchtfilter: net achter de radiateur zit de selector waarme je kunt kiezen wat voor lucht je aanzuigt.
Koude lucht of de warme lucht die van je uitlaat(-spruitstuk) komt (dus de winterstand).
Dat pieletje is op de eerste modellen van staal, later is er een plastic ding voor gekomen.
Ik heb er nog zo’n oude radio/cassette inzitten, waarvan de volumeknop meteen aan/uit is….lekker nostalgisch.
Enne…een pré ‘90-er Cit móet natuurlijk op geel…
Wat heeft het ding gelopen?
‘Pino’ zit al op 161K, ik heb er in 5 jaar tijd ruim 60K mee gereden, still going strong..
Veel plezier met je albino!
‘Spirit of avant-garde’
Mocht je nog 2x Michelin 135 zoeken:
http://link.marktplaats.nl/543637057
Heeft de AX ook geen sigarettenaansteker?
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Ik zal even kijken morgen Pascal!
En uiteraard horen er gele koplampen in deze AX en die komen er ook wel in mits ik R2lampen in het geel gevonden heb.
Het ding heeft 117 gelopen, en zo ziet ze er ook uit!
@Bram1989
Deze heeft inderdaad geen 12v aansteker. De vraag is dan ook: wat heeft ‘ie wel?
Nou, 41PK, smalle bandjes, dun stuurtje en veel karakter!
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
Totaal aantal Berichten: 6152
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
wat een ongelofelijk gaaf autootje! Wees er zuinig op, wat Pascal al zegt: dit ís al een klassieker! Geweldig, dat basale. Helemaal goed. Veel plezier ermee!!
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Wow. Wat enorm leuk! De AX deed me eigenlijk niks, maar bij dit soort modelletjes begint dat toch te komen!
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Wauw In mijn ogen is elke AX leuk, maar zo’n 10E is wel echt iets bijzonders. Veel plezier met dit karakterbakkie!
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Je hoeft niet naar gele R2’s te zoeken, dat wordt moeilijk.
Makkelijker is van die glazen gele kapjes te kopen die je gewoon over je H2/4’s schuift
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Leukleukleuk!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Proficiat, wat een leuk kaal wagentje, helemaal in het wit.
De AXjes met het kraakplastic dashboard uit de eerste serie is HET origineel.
(hier in Enschede rijdt ook nog een AX met een T-kenteken,ook wit)
Ik heb altijd tussen de andere citroëns die ik reed wel stiekem naar een AX gekeken.
Er staan nu maar 2 1e serie AXen op marktplaats.
Een 14D met 377***km en een mooie 11TGE .
Zo`n eerste serie AX komt hier nog wel eens als de visaatjes niet meer op straat te houden zijn wegens onderdelenschaarste
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Pascal schreef:Je hoeft niet naar gele R2’s te zoeken, dat wordt moeilijk.
Makkelijker is van die glazen gele kapjes te kopen die je gewoon over je H2/4’s schuift
Thanks, zal ze is bestellen!
Maurice van Mourik schreef:Proficiat, wat een leuk kaal wagentje, helemaal in het wit.
De AXjes met het kraakplastic dashboard uit de eerste serie is HET origineel.
(hier in Enschede rijdt ook nog een AX met een T-kenteken,ook wit)Ik heb altijd tussen de andere citroëns die ik reed wel stiekem naar een AX gekeken.
Er staan nu maar 2 1e serie AXen op marktplaats.
Een 14D met 377***km en een mooie 11TGE .Zo`n eerste serie AX komt hier nog wel eens als de visaatjes niet meer op straat te houden zijn wegens onderdelenschaarste
Inderdaad, het kraakplastic dashboard. Verbazingwekkend genoeg is dat van mijn 10E nog volledig heel! Over het algemeen zou het vierkante ph1 dashboard meerdere breuken moeten hebben zodat je er leuk mee kunt puzzelen.
Het klopt dat er de laatste tijd vrijwel geen enkele serie 1 te koop wordt aangeboden. Dat is iets wat mij ook al een tijd opvalt. Toen ik net begon met autorijden en mijn eerste AX (Ook serie1) kocht was het aanbod OER-AX’en nog redelijk te noemen, hierbij praten we over 2009. Zal de slooppremie vorig jaar ook wel mee te maken gehad hebben.
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Tel daarbij op dat vrijwel iedereen zich blindstaart op de Sport en GT(i) modellen en de andere massaal links laten liggen.
Dus interesse was lange tijd 0,0..
Als er dan een ‘kale’ serie I bijvoorbeeld een riem-/koppelingswissel of reparatie nodig had kreeg het ding al snel een enkeltje sloop…
Het verbaasde en verbaast me nog steeds hoevaak ik bijvoorbeeld nette ‘First’-jes op de sloop zie liggen met iets meer dan een ton op de klok, terwijl er zo op het oog niets aan mankeert..
Zo gaat dat met 13-in-dozijn of niet-bijzonder-genoeg modellen..
‘Spirit of avant-garde’