Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2012
- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
hoi iedereen,
uren knutselen, en sleutelen hebben dan eindelijk toch wat resultaat opgeleverd.
Op 17 juli hing de motor op z’n plek, maar vlotjes draaien was er toen nog niet bij.
Effe pauze genomen en (met vrouw en Xantia, met airco !) een dikke week naar de Atlantische kust,Bordeaux en zo, en intussen weer terug in mijn gewone doen.
Vandaag de problemen één voor één aangepakt :
de linker kop was verdachte nummer één, dus de klepspeling hier nog maar eens gecontroleerd en heel lichtjes bijgesteld. Leverde niet echt veel op.
De distributieriemen was ik ook niet helemaal gerust in : op de verpakking stonden de merktekens ietsie anders gekanteld dan in de ‘vraagbaak’. Van de rechter riem had ik de tanden geteld, van de linker nog niet. Dus voor de zekerheid nog maar eens gecontroleerd : de merktekens zijn juist volgens de figuur bij de riemen, het aantal tanden klopt ook volgens de opgave van de ‘vraagbaak’. Ik zou niet weten wat ik nog meer kon doen.
Intussen had ik wel al wat hulplijnen ingeschakeld : een gepensioneerde citroen-dealer opgebeld, die eventueel bereid was te komen helpen, en via de dealergarage een halve motor aangeboden gekregen, maar ze zouden nog nakijken of het wel een 1300, en dan nog een G13/646 was.
Nog eens proberen starten, en dat ging, net als vorige keer gepaard met erg veel rook, en ook wel een paar luide knallen (de buren dachten al dat de volgende kampioen liggend carabijnschieten aan het oefenen was voor een olympische medaille )
Bij het heropbouwen ontdekte ik dat de bougiekabels van de rechter motorhelft onvoldoende gemarkeerd waren : welke van beide hoorde op welke aansluiting van de stroomverdelerkap ? ? Ik heb toen maar gegokt, en ik was zo zeer gefocust op de linker cilinderkop, dat ik daar geen fout meer zag. Tot vandaag dus, kabeltjes gewisseld, motor onmiddellijk draaiend !
Het rechter uitlaatspruitstuk blaast nog wat, dus daar hebben we nog wat werk aan, maar voor het overige komen we dicht bij de eindmeet.
Tussendoor ook nog :
koppelingskabel nieuw, maar moeten aanpassen omdat de schacht waarop de regelmoer en de borgmoer draaien, te lang was : ik kon de kabel onderaan niet aan de bak inhaken. Intussen OK.
leidinkje voor vacuümvervroeging van de carburator naar de ontsteking was afgebroken : kwarthoek vormstuk aan carburator helemaal verstorven. Het heel zaakje omgedraaid, en een langer verbindingstuk, zonder kwarthoek aan de ontsteking. Eveneens OK.
Benzineleidingen tussen pomp en carbu vervangen, evenals het stuk komende van de tank, net voor de benzinepomp. OK.
Ik maak mij nog zorgen in de compressie : de linker kop lekt hoe dan ook een beetje.
verder verwacht ik ook wel nog wat olielekkage : het Tstuk op de retour HLM is niet helemaal droog, en ook het tandwiel op de linker cilinderkop-nokkenas had deze namiddag al een druppeltje olie.
Er komt ook nog wel wat rook van tussen de koelribben op de cilinders, maar ik denk dat dat de verf is, waarmee ik de koelbeplating netjes heb gespoten . . .
Enfin, we zien wel, eerst de uitlaat dicht krijgen, dan horen we wel weer wat meer (of wat minder)
Het blijft een hele uitdaging voor een nieuweling
Nogmaals dank aan allen die mij tot nu toe via dit forum hebben bijgestaan : zonder jullie hulp was ik er zelfs niet aan durven beginnen, laat staan dat het zou lukken. Dank ! !
groeten,
Bart
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Mooi werk, ga zo door!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2012
- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
en vandaag was het dan eindelijk zo ver !
Auto (opnieuw) bij de keuring aangeboden, nadat hij helaas nog eens was afgekeurd, 2 weken geleden.
Stomme foutjes : zekering gesprongen, en dus geen stoplichten meer, én ook de afstelling van de koplampen moest worden overgedaan.
Maar vandaag is het dus gelukt, een ‘groen’ keuringsbewijs, zonder één enkele opmerking. Zelfs de olielekkage die vroeger steeds op het blaadje stond onder de rubriek ‘nauwlettend in het oog te houden’, is er nu niet meer . . .
Nooit gedacht dat een leek als ik een motor kon demonteren, alle dichtingen kon vervangen, en ook nog eens de distributieriemen en de koppeling.
Met mijn oprechte dank aan allen die in dit topic hun advies en goede raad hebben gepost. Zonder dit alles was het echt niet gelukt.
Er blijft natuurlijk nog werk :
de motor trilt nog op de één of andere plek tegen de koets of mekaniek, want het geheel schudt en davert nog iets te veel. Ik vermoed dat het een uitlaatdeel is. Eens de auto warm gelopen is, is het beter maar niet helemaal weg.
er is ook nog wat parasiet geluid aan de rechterzijde : misschien wel een gaatje in het uitlaatsysteem. Soepele verwarmingsbuis en luchtfilterhuis eerst maar eens demonteren, zodat we een beter zicht krijgen.
dan is er natuurlijk ook nog het getik, ook al rechts. Het verhaal van Jochem en de benzinepomp indachtig, maak ik mij zorgen. De kleppen staan goed geregeld, dus . . .
En tenslotte heb ik nog wat aarzeling als je het gaspedaal intrapt. Zonder belasting gaat de motor snel in de toeren, maar al rijdend hapert het toch een beetje. Daarvoor wil ik eerst het optrek-element in de benzinetank nog eens controleren. Omdat de tank ook telkens wat overloopt als er benzine gevuld wordt, zou een lek daar vals lucht kunnen aantrekken ? Moet in ieder geval nog eens open, want de benzinemeter doet niet veel, staat altijd op zo 2/3 vol. Ook de benzinepomp is mogelijk het probleem. Kan het zijn dat het membraan kapot is ?
Kortom, er blijft nog wat werk.
Maar al bij al : we rijden, en dat voelt fantastisch.
groeten,
Bart
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gefeliciteerd met je goedkeuring!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gefeliciteerd met de nieuwe apk.
Over de probleempjes:
- Check de voorste uitlaatpijpjes. Als die een beetje gedraaid gemonteerd zijn dan kunnen ze tegen het subframe aankomen te liggen. Dat bromt, trilt, ratelt enz.
- Valse lucht in de brandstof is bij een benzineauto geen probleem. Het zou door de pomp kunnen komen maar dan is die wel erg slecht. Ik denk bij jouw omschrijving als eerste aan een verstopte accelleratiesproeier of een lek membraan van de pomp daarvoor.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2012
- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
Hoi allemaal,
vandaag van het mooie weer gebruik gemaakt om nog eens aan de GSA te werken.
Probleem nr. 1 bleven de trillingen die van de motor op de koets werden overgezet.
Bleek dat de linker uitlaatcollector onderaan op de kinnebak leunde. Ik heb alle uitlaatdelen nog eens gecontroleerd, maar het leek mij niet dat er daar iets fout in elkaar zat.
Ik heb dan maar een ongewone oplossing gezocht: ik heb de motorsteunen losgemaakt en tussen de motorsteunen en het subframe aan beide zijden 2 rondellen geplaatst, samen goed voor zo’n 2,5 mm.. Daardoor wordt de motor vooraan zo’n 6 mm opgetild. De uitlaat leunt nu niet meer op het subframe !
Ik had ook gemerkt dat het center van de koelfan veel te laag voor de slingeropening op de kinnebak zat. Dat is nu ook weer ‘normaal’.
De motorsteunen zijn bij de drooglegging vervangen, ik heb nog eens gecontroleerd, het zijn GSA steunen die ik bestelde. Ik herinner mij ook dat ik vergeleken heb met de oude, en op het zicht geen verschil.
Misschien heb ik met deze ingreep iets heel doms gedaan, maar het probleem is toch maar mooi opgelost : trillingsvrije aandrijflijn, wat een plezier om te bollen.
Mocht iemand nu denken : dit komt niet goed, dan hoor ik het graag !
Het andere euvel is nog niet helemaal opgelost. Intussen is de benzinepomp vervangen, en is het filterelement in de benzinetank nieuw, en ook het flowfiltertje onder de tank. Er is behoorlijk wat beterschap, maar de motor blijft aarzelen, laag in de toeren, onder belasting. Ik denk dat er nu nog 2 mogelijkheden zijn. Ofwel is er iets loos met de carburator, ofwel is de vervroeging niet goed afgesteld. Voor beide problemen heb ik niet de juiste middelen om het te controleren, dus dat wordt een klusje voor de garage.
En ... intussen ook aangesloten bij de gs/a vereniging !
groet,
Bart
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Klinkt alsof je GS-motorsteunen hebt, die zijn idd 5 mm lager dan GSA-steunen. En heb je je ontstekingstijdstip goed afgesteld met een stroboscooplamp? Contactpuntjes ook netjes afgesteld?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Een GSA van 1983 heeft geen contactpuntjes meer maar een elektronische ontsteking.
De ontsteking kan afgesteld worden met een proeflampje (spanningzoeker met een draadje).
Dit staat beschreven in de vraagbaak GS-GSA 1978 - 1985 op bladzijde 46.
Dit is goed zelf te doen.
Tweede verdachte is de carburateur. Hierin kan wat vuiligheid zitten.
Als je het deksel losschroeft dan kun je in de vlotterkamer kijken. Zit daar vuil op de bodem dan is het raadzaam de carburateur te demonteren, uit elkaar te halen en te reinigen. Als je dit laat doen, zoek dan een garagist die met oude auto’s bekend is, de gemiddelde jongere monteur weet nl. niet eens meer wat een carburateur is.
Succes gewenst.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een elektronische ontsteking met een module mag je NOOIT afstellen met een proeflampje! De module gaat vrijwel zeker in rook op…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Helemaal gelijk!!!
Excuus, zit het net nogmaals door te lezen, deze methode geldt inderdaad alleen voor contactpuntontstekeing.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Daar werkt het inderdaad prima!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Met strobo-lamp en toerenteller afstellen dus. In een paar seconden klaar.
De GSA heeft trouwens ook een uitlees-stekker om het ontstekingstijdstip af te stellen. Daar heb ik alleen nog nooit een apparaat voor gezien. Zou wel handig zijn.
Je kunt ook nog de tryal & error-methode toepassen: ontsteking laat zetten, gaan rijden en telkens een beetje vroeger zetten tot ie gaat pingelen bij hoge belasting en dan weer een stukje terugzetten. Zo heb ik dat in het begin wel eens gedaan en twijfelachtig optrekken/ laat reageren op het gas klopt als symptoom bij een te laat ontstekingstijdstip. Een defect in het vervroegingscircuit kan daarom inderdaad ook een oorzaak zijn.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Je hebt je motor een dikke halve centimeter omhoog gebracht.
Let even op de slangklem op de mof tussen carburateur en luchtfilterhuis.
Als je de schroef bovenop hebt kan deze een kale plek aan de binnenkant van de motorkap veroorzaken.
De kap zit nl. vlak boven deze mof. Verplaats deze schroef naar de zijkant van deze mof.
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2012
- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
Hoi,
omdat ik de voorbije tijd veel bezig ben geweest met de wissel tussen 2 Xantia’s, zijn de belevenissen met de GSA wat op de achtergrond geraakt. Af en toe rijden kon nog wel, soms was er zelfs geen keuze, want geen Xant rijklaar.
Vorige week de jaarlijkse keuring gepasseerd. Er bleken 2 probleempjes te zijn.
De stofkap over de aandrijfas, links, aan de zijde van het wiel, was losgekomen. Geen scheur, alleen los. Heb ik laten vastzetten in de garage.
De CO-meting was tot 3 keer te hoog. Ik had trouwens ontieglijk lang moeten staan aanschuiven en met een warme motor wil het starten niet altijd lukken, dus erg veel op stationair staan draaien. Alles bangelijk warm geworden in het vooronder…
Net voor de keuring had ik nog een stukje benzineleiding vervangen : het eindje dat toekomt op de pomp. Dat stuk was nog nooit vervangen, het eindje droeg de originele productiedatum van oktober 1982. Onnodig te zeggen dat het heel poreus was geworden.
Dat verklaart nog niet waarom er nu plots zo’n hoge CO-waarde gemeten werd. Ik heb dan de voorbije dagen wat opgezocht over carburateurs en afstellingen en vandaag de sprong gewaagd. Op m’n GSA zit een WEBER DGS 30 en in de vraagbaak staat een nette afbeelding. Daarmee ben ik aan de slag gegaan. Eerst het gaaszeefje er uit en doorgeblazen. Daarna alles zo ged mogelijk ‘doorgeblazen’. Dan de chokekabel losgemaakt, want die ging heel stroef. Zonder kabel kon ik de choke wel bedienen, maar toch wat stroef. Weerstand zat vooral bij het kunststof staafje tussen gaskabel en carburator. Mits een beetje vet op de kogelgewrichtjes gaat dat al een stuk beter.
Vervolgens heb ik de motor warm laten lopen. Toen merkte ik dat in de rechter buis voortdurend benzine sputterde. Door de stationaire mengselschroef te verdraaien (en heel veel !) is dat gestopt. Vooral dat ik zo veel heb moeten draaien, is vreemd.
Daarna de boel netjes opnieuw gemonteerd, en proefrit gemaakt. Auto trekt veel beter, en vrijwel alle haperingen bij het in toerental klimmen zijn er plots niet meer.
Mocht je in mijn relaas iets lezen wat not done is, dan hoor ik het graag.
Benieuwd of we nu door de keuring geraken !
groeten,
Bart
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Als je de mengselschroef naar binnen hebt gedraaid, dan klopt het verhaal met de te hoge CO waarden. Als je ‘m ongeveer anderhalf tot twee slagen naar buiten hebt staan, dan klopt het. Als je de schroef juist heel ver naar buiten hebt gedraaid, dan is er iets mis, waarschijnlijk een sproeier, luchtkanaaltje of emulsiepijp verstopt.
Het komt ook wel eens voor dat de tweede trap niet helemaal sluit, dat geeft ook vage klachten en maakt van afregelen een frustrerende klus. Als ik dan lees dat er dingen nogal stroef bewegen, dan denk ik dat een druppeltje vet op alle asjes van de carb. geen kwaad kan… De choke van deze Webers gaat echter nooit echt mooi soepel. Het beste is om het gaspedaal een beetje in te drukken voordat je ‘m aantrekt. ‘t Staat volgens mij zelfs zo in de handleiding.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30