Totaal aantal Berichten: 56
- C3 1.4 exclusive
- Xantia 1.8 16v
- 2CV club
Hallo allemaal,
Wie kan mij helpen met het volgende probleem ?
Ik heb een Citroen Xantia 1.8 uit ‘99.
Ik heb een probleem met de koeling van de motor.
Als ik blijf rijden is er niets aan de hand , maar als ik in de file kom of zo , dan loopt de temperatuur op omdat de ventilatoren niet aan slaan.
Nou heb ik al de thermostaat vervangen , een ook de ventilatoren zelf.
Nou ben ik wel een beetje technisch , en heb de stekkers een voor een los gemaakt ven de sensoren die op/aan het thermostaat-huis zitten. ( er zitten er 3 op een rij )
Bij het los maken van de BRUINE stekker (de middelste) ging er wel een fan draaien en was de temperatuur zo weer op normaal.
So far , so good.
Maar hoe heet nou die sensor ?
Ik kan ‘m natuurlijk zo halen bij de matrialen shop , en dan gaan ze vragen om een chassis nr en ze vragen : welke sensor is het dan ?
Dus als iemand mij kan vertellen hoe die sensor heet (en misschien ook wel een type nr) , dan zou ik enorm geholpen zijn.
BVD Ton
Citroën , C’est une tres bien voiture !
Totaal aantal Berichten: 3167
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Niet draaiende koelfans kan ook een probleem met de bitron-eenheid betekenen of problemen met de 3 relais boven tussen de beide koelfans. Dit probleem komt vaker voor bij Xantia’s met airco (zonder airco is er alleen een simpel thermocontact aan de radiator), een kapotte sensor op het thermostaathuis komt niet vaak voor. Op het forum van de Xantiaclub is hier al heel wat over geschreven; http://forum.xantiaclub.net en dan rechtsboven eens gaan zoeken op zoektermen als ‘koelfans’, ‘bitron’, ‘koelproblemen’ e.d. Succes met zoeken
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91