Totaal aantal Berichten: 5479
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Oke dan! De eerste kennismaking van de V6 zoal ik de Xm ga noemen,,,,
Vrijdag 4mei….
Met een brok in de keel achterlatende ouwe eigenaar zet ik koers naar het Oosten van het land met als passegier mijn neefje, hoewel laat het neefje maar achterwegen hij is groter als ik…
Maar goed we maken ons gemakkelijk in de leren stoelen, eventjes de wangen van de bestuurders stoel wat losser zetten, iets wat bij de bijrijdersstoel ontbreekt, maar voor de rest is het de zelfde principe als de bijrijders stoel.. De hoogte, de schuinte als de afstelling van voor naar achteren toe van de stoel is elektrisch instelbaar.. Zelfs de armleuning is in hoogte verstelbaar.. Dat is zeer overdreven. Nee je wordt niet snel moe om de ideale afstelling van je zitpositie..
Ondertussen draaien we de N242 op wat overgaat in de A9 richting Amsterdam… Dan zien we een gebouw te voorschijn komen naast de N242… Me neef en ik kijken elkaar aan, en we denken aan een ding das nie onze club!.. Een mooi excus om de V6 te laten brullen
VROEAAMMMMMmmmmmmmmmmm..
In de achterruitspiegel zien we het gebouw aan de horizon verdwijnen, tijd om de cruise control erop te zetten, nadat me neef lezend uit het instructieboekje precies uitlegde hoe het werkt. Dat was ik tijdens de proefrit niet echt achter gekomen…
Maar goed we rijden al een tijdje op de A9 rustig aan de verplichte snelheid, want in z’n auto heb je geen haast.. Telkens zien we voor ons auto’s stuiteren over het slecht wegdek, waar we geen last van hebben!
“Goh voel jij iets”? Nee antwoorde me neef.. Telefoon gaat, het is ons mam, me neef kan rustig praten zonder dat het motor geluid als storend kan worden ervaren.. Z’n XM v6 is verdomd stil..
Na z’n 2uurtjes komt de V6 op z’n nieuwe plek aan:
Zeg nou zelf, z’n oprit kun je alleen maar kwijlen….. Maar goed lang van deze uitzicht kon ik niet genieten, want er moest nog een Xsaar naar de Stalling gebracht worden…..
5Mei..
Vroeg op gestaan, er moest nog wat de een en ander gedaan worden, want Citromobile staat op het programma, en een BBQ met een paar forummers, naast de V6 lust de schrijver ook aardig wat..
Eerst de kofferbak van de Digit leeggeroofd, en in de V6 gedumt, Goh wat een kofferruimte heeft z’n V6.. Daar kan ik in de toekomst wel iets leuks in doen (Iets met Ice…)..
Maar goed tijd om aan te rijden, ditmaal een I-pad als medepassergier:
Effe een flashback naar de vakantie in canada toen functioneerde de I-pad ook als autoradio..
Maar toch, een radio kopen is wel handig…..
Maar goed we zijn onderweg lekker de cruisecontrol op scheelt me weer een bekeuring als ik een traject-controlle passeert…
Wat me erg opvalt, is dat de Xm veel goedkeuring krijg van mede Citroënsrijders.. Een Dsrijder steekt zijn duim op en een XM komt van de uiterste linkerbaan naar rechts toe, om me XM te keuren en gaat weer op het gas.. Nou ik weet niet maar een Xm valt zeer goed in smaak naast de Digit de vorige keer Citromobile… De Xsaar daartegen kreeg nooit z’n spontane aandacht..
Maar goed ik sta weer een paar uurtjes op Citromobile en heb net een setje mistlampen voor de Xm ontvangen, dit schijnt moeilijk aan te komen zijn, maar medeforumer had me gemailt dat hij een setje had gevonden.. Nou een punt van “to do list” afgevinkt.. Trouwens iemand een trekhaak nodig? Dat is de volgende “to do ding”.. Mijn god dat ding ontseert de V6 helemaal..”
Maar goed ik was uitgenodigd om met andere forumers te gaan BBQ..
De reis daarheen was in erg aangename gezelschap:
Mooie actie foto van de V6…
6Mei
Na de BBQ en de nodige alchol smorgens fris en fruitig opgestaan, want als carnavalvierder ben je immers wel wat gewend..
Ging de V6 terug naar Citromobile in goed gezelschap:
Nou, het weekend vloog nee zweefde voorbij en voor je het weet rij je om 12uur s’avonds op de A2 naar huis toe:
Het is rustig op de weg en ik ga eens 160rijden op cruisecontrole.. Nou wat een verschil, ik bedoel je merkt er niks van! Is het met de Xsaar, van ik ga hárd! Is het met de V6 gááp rij ik maar 160? Nee heerlijk met z’n 6cilinder te rijden op de weg…
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 5479
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Afgelopen week:
Ik stond nog te twijvelen of ik de V6 op de directieplek neerzet, maar ik dach je kunt ook overdrijven.. Dus gewoon bij het personeel neegezet de V6… Je moet natuurlijk niet overdrijven het is immers een 20jaar ouwe auto met kuurtjes.. Want tja kararaktertrekjes dat is weggelegd voor één auto..Juist ja! ..
De kuurtjes wat ze ging geven was: .... Vroeammmmmmmmmm....... Weg power….
Tja geen vermogen weer, wel netjes terugschakelen op de automaat en toen niks.. Ik ging ervanuit dat automaat kapot was en ..... hallo Xsaar…
Toch even starten en jaaaaa ze doet het weer en de automaat ook! En voor de rest van de week niks aan het handje!
Het plan was eigenlijk om zondag (vandaag) de auto voorzien van nieuwe bakolie, olie, luchtfilter (K&N),oliefilter, verdelerkap, rotor..
Maar de garagehouder waar ik het probleem voorlegde stelde voor om de auto eerder te brengen dan maandag voor de apk.. Hij zelf was erg verbaasd over de goeie staat van het koetswerk en wist wel wat het probleem van vermogenverlies en moeilijk starten op bedrijfs-themperatuur is..
Dus dat gaat ze bij de garage doen:
-Remmen nakijken
-Auto uitlezen
-Probleem oplossen, vermogenverlies, slecht starten op bedrijfsthemperatuur.
-Apkt’je
En daarna ga ik zelf de sappen verversen.. (Zo ga ik de auto beter kennen)
Wordt vervolgt..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 27926
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mooi verhaal.
Ik heb hem naturlijk gezien op CitroMobile, maar het is idd een hele nette XM
Waarom trekhaak eraf? Dat is toch ideaal zo’n V6 met trekhaak? Als je ooit nog eens iets met je BX heb kan je hem tenmiste op een aanhanger erachter vervoeren.
Ook met verhuizen e.d. is een trekhaak ideaal
Totaal aantal Berichten: 43293
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lekker laten zitten die haak: haal je hem weg dat zit je met een rind gat in je bumper, gaten in de koets en doorgesnokte bedrading waar alleen maar gezeik van kan komen.
Ik hoop trouwens wel dat die garage van je een beetj een specialist is en xm’s goed kent want dit soort barrels vragen een speciale aanpak….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Mooi ding hoor.
die haak idd laten zitten. Krijg je wat meer ruimte bij het parkeren.
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Mooie auto! Het eenspakige stuurwiel en het strakke S1-dashboard passen naar mijn mening toch veel beter bij de XM dan wat er in de S2 toegepast is. Geniet ervan!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Je bent lekker bezig Gert. Ben benieuwd wat je probleem was met het vermogensverlies.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Zeer nette XM V6 Exclusive serie1 . Ik ben het volledig eens met de opmerking van Rens Korevaar.
Nu ik deze foto’s zie krijg ik ook steeds meer trek om met mijn V6.24 serie1 te gaan genieten zodra die grondig aangepakt is door de garage.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Eej das mooi! Gefeliciteerd met je nieuwe voiture!
Totaal aantal Berichten: 5479
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
https://ovi.rdw.nl/VoertuigDetails.aspx
En ze heeft een nieuwe APk, voor de rest zijn de remmen nagekeken een temperatuurzender vervangen die houdt de motorthemperatuur in de gaten, bij koud geeft hij meer benzine door en bij warm minder. Waarschijnlijk is dit de oorzaak waaom de vermogen weg was (Té veel benzine aan de motor gegeven waardoor hij verzoop)...
Het moeilijk starten heeft ze nog een beetje als ze op bedrijfsthemperatuur is.. Even kijken hoe dit verder verloopt..
Voor de rest is de LHM-leiding bij de activiabol? hersteld, daar was hij lek..
Maar goed, om dit te vieren heb ik een leuke radio gekocht: Pioneer DEH-4400BT, zelfde functies als de radio van de Xsaar.. Nu maar hopen dat Jaap niet alle speakers eruit gehaalt heeft…
To do list:
-Radio
-Motorolie/oliefilter
-Verdeelkap
-Rotor
-K&N inlegfilter.
De garagehouder merkte op dat de koelvloeistof als de LHM er nog prima uitzagen, dus deze hoef ik niet te vervangen. Ook de bakolie vond hij nog prima eruit zien. Tja zal ik het toch vervangen of wachten?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Een Activa-bol op een XM? Die zitten alleen op Xantia’s Ik neem aan dat je de anti-zink-bol bedoeld? En gefeliciteerd
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Anti-zink op een type 1? Ik gok op de Hydractiefbol!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gefeliciteerd! Mooie bak zeg
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Timo1990 schreef:Anti-zink op een type 1? Ik gok op de Hydractiefbol!
Ohja, DOH!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
GWHENDRIKS2 schreef:Voor de rest is de LHM-leiding bij de activiabol? hersteld, daar was hij lek..
Goed voor de spijsvertering!