Totaal aantal Berichten: 5487
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
René Jongejan schreef:Gert, welk lampje gaat er branden?
In m’n 2.1 TD had ik er twee voor de koelvloeistoftemperatuur, een oranje (symbool thermometer met pijltje omhoog) en een rode (symbool thermometer in vloeistof).
De oranje is een vooralarm en de rode gaat gelijktijdig met STOP branden.
Beide lampjes worden aangestuurd vanuit de Bitron.
Het oranje lampje dus…
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
En, Arjan vroeg het ook al, draaien dan de ventilatoren op volle snelheid?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 10351
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat zou namelijk wel moeten. Weet je ook zeker dat alles goed ontlucht is?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
JaapJ schreef:GWHENDRIKS2 schreef:Oke,
@Jaap ik hoop toch niet, de koppakking is nog héél…
Gert, ik zie het misschien te simpel, maar je schrijft een paar keer (en ik ga niet terugzoeken) dat de ventilator(s) soms op volle snelheid loeien. En volgens mij op grote ritten/snelweg heb je er geen last van, maar op korte ritten cq 80 km wegen wel. Je kunt me een hoop wijsmaken, maar niet dat die relais je alleen dwarszitten als je 80 km/u rijdt. Ik neem ook aan dat die dingen niet meteen bij starten op volle snelheid gaan loeien. Dus volgens mij kun je die relais wegstrepen, ze schakelen soms (goed) in en soms (goed) uit. Dan zal er iets in de besturing (sensors of bitron ?) niet goed zitten, maar volgens mij heb je zelf die bitron ook al weggestreept omdat je die gewisseld hebt zonder verandering.
Ik heb gemerkt dat zo’n V6 heel wat warmte ontwikkelt, misschien zit er inderdaad gewoon in je koelsysteem iets niet goed. En dat er dus te weinig rijwind is bij lage snelheden om de boel koel te houden. Volgens mij begon deze narigheid ook nadat je interieurkachel gewisseld hebt, dus wellicht (nog steeds) een ontluchtingskwestie. Of je radiator zit gewoon dichtgekalkt.
Je weet dat de aanname van iets de grootste fuckup is ?
Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat wel degelijk mogelijk is. Met mijn V6-12 heb ik het meegemaakt dat ik \s-morgens de auto starte en direct beidde fans op vol vermogen begonnen te draaien. Op het display kwam vervolgens de melding dat de temperatuur te hoog was… Om even zeker te weten dat mijn wagen die nacht niet zonder mij op stap was geweest ff handje op het blok gelegd… Het blok was uiteraard ijskoud…
Die melding had ik een dag of 2 ervoor ook al gehad maar toen was er al een stuk gereden en de motor dus warm. De watermeter gaf echter een normale temp aan.
Conclusie… JE moet METEN om zeker te weten…Er was ergens dus wel degelijk een sensor kaput.
Aangezien ik niet kan meten en de rekening toch niet voor mij was heb ik alle sensoren gewoon vrolijk vervangen. 3 of 4 waren dat er.. Groen, zwart, blauw en bruin. Daarna daar gaan problemen meer mee gehad..
Tevens ontlucht een V6 zichzelf. Ga maar es zoeken naar ontluchtingsnippels… Die zijn er niet… Als je kvs peil ok is gaat ontluchten vanzelf. Je zou hoogstens eens je kvs reservoir dop kunnen inspecteren.
Als je radiator zou zijn dichtgekalkt had je een dusdanig koelprobleem gehad dat dat zich heel duidelijk gemanifesteerd zou hebben. Tevens kun je dit prima controleren door met je hand te voelen of je radiator overal warm word…
Kortom… Gert moet eens gaan meten. Met aannames die nergens op gebaseerd zijn blijf je bezig. Kun je dat niet, breng dat ding dan weg naar een echte specialist, een echte he!, laat het oplossen, betaal de rekening en klaar.
Kortom…
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Als die dingen meteen waren gaan loeien hadden we dat wel gelezen Gompy, ik neem in mijn “analyse” wel een beetje mee wat Gert allemaal heeft vermeld. (En ik betwist trouwens niet dat het wel mogelijk zou zijn, daar zijn kapotte relais en sensors voor uitgevonden)..En ik kan het uiteraard mis hebben, geen zin om 22 pagina’s terug te lezen. Maar het gaat er nog bij mij niet in dat hij (voor zover ik me dat kan herinneren) alleen echt last heeft bij korte of langzame ritjes en dat dan een relais oid de boosdoener zou zijn. That’s all. Ook ik stel voor back to the basics te gaan, net als jij.
Hoe ontlucht een V6 zichzelf trouwens ? Gewoon benieuwd…
PS de dop heb ik als me niet vergis als vorige eigenaar uit voorzorg vernieuwd. Of was dat bij de XM ervoor ??
Bij korte of langzame ritjes kan een relais of sensor wellicht net niet warm genoeg worden om in storing oid te gaan. Bij mij was dit verschijnsel ook in eerste instantie op vage momenten en vroeg ik me ook af waar het in zat. Die ochtend was eigenlijk een geschenk uit de hemel omdat ik toen zeker wist dat er gewoon verkeerde waardes werden gemeten door een van die dingen.
Ik heb gewoon uit gemakzucht die genoemde sensoren vervangen. Ze zijn gewoon nog beschikbaar en waren meen ik bij elkaar nog geen 100 euro. Voor dat bedrag ging ik echt niet nmoeilijk doen. Die keuze zou je nog kunnen maken zonder te meten. Helpt dat ook niet dan word het meten om te bepalen of er stekkers een probleem geven.
Spoelen van radiatoren is in mijn persoonlijke opinie bezigheids therapie aangezien je gewoon met je hand kunt controleren of de radiator boven en onder warm word. Overigens… De meter die de watertemp aangeeft krijgt zijn info van een andere sensor dan de fan’s
Geen idee hoe een v6-12 zichzelf ontlucht maar het is blijkbaar wel zo.
Totaal aantal Berichten: 5487
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Goed, ondertussen rij ik met een glimlach rondt in de karakterbak, neemt niet weg dat ik toch ook van afwisseling hou! Dus de V6 moet ook wéér zweven..
Vrijdag ga ik samen met een medeforummer Japv de V6 uitmeten met een multimeter. Nouja eerder hij ik ga erop letten/leren hoe ik zo iets in de toekomst zelf kan gaan doen..
Dus de a4tjes gaan mee voor aantekeningen..
Ben erg benieuwd wat we kunnen vinden, ik hoop zelf dat het de radiator is.. Dat is makkelijk te vervangen.. Anders ga ik eens contact opnemen met een Xmspecialist (Gompel te Eindhoven?).
Wordt vervolgt!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
gompy58 schreef:
Spoelen van radiatoren is in mijn persoonlijke opinie bezigheids therapie aangezien je gewoon met je hand kunt controleren of de radiator boven en onder warm wordt…
Helemaal mee eens, dat spoelen is zinloos.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Ik ben vanmiddag met Gert eens op onderzoek uitgegaan met een multimeter in de hand. De symptomen zijn (in alle gevallen met uitgeschakelde airco/CC) dat het gedrag van de fans (inschakelen en wisselen qua draaisnelheden) nogal onvoorspelbaar is. Toen de motor was afgekoeld en we daarna hem een tijdje staionair lieten lopen begonnen op een gegeven moment de fans op halve snelheid (6V) te draaien, en even later (zo rond de 95 graden op de meter) op volle snelheid (12V). Alleen het wisselen van 6 naar 12V gaat soms nogal onregelmatig, alsof-ie niet weet wat-ie wil. Soms wisselt-ie heel snel en onregelmatig tussen 6 en 12V, soms doet-ie wat-ie moet doen. Soms blijft de 12V heel lang lopen, ookal geeft de motortemperatuur daar geen reden toe.
Op zekering 23 staat als de fans op halve snelheid draaien zo’n 13,4V, bij volle snelheid daalt dit naar ongeveer 12,5V. Er zitten geen rare stroomdips of anderszins in. De drie relais onder de kap en hun voetjes zijn prima in orde, de fans worden prima gevoed. Wel tikte er een relais in/bij de zekeringkast af en toe behoorlijk vaak en behoorlijk snel, maar later deed-ie dat niet meer. Ik kon ook niet achterhalen welk relais dat precies is, aangezien het schema wat ik online vond niet de juiste was (wel twee fans, maar met thermocontact i.p.v. bitron) en ook geen verklarende lijst van de nummertjes e.d. bij zat. Bovendien kon ik, ook na het loshalen van de onderkant van het dashboard, niet fatsoenlijk bij de relais op en achter de zekeringenkast komen om e.e.a. te proberen. Als ik het goed begreep is dit het relais wat er voor zorgt dat de voeding van de fans contactgeschakeld is. Ook wees Gert me er op dat er een hoeveelheid fijn ijzerslijpsel onder het contactslot lag in de ronding van de stuurkap.
Constateringen:
- de fanmotoren doen het prima
- kabelbreuk in de voeding van de fans lijkt uitgesloten
- de 3 relais onder de kap zijn uit een andere, goed functionerende XM afkomstig
- de relaisvoetjes van die 3 relais zijn in orde
- uitwisselen van de bitron voor een identieke maakt geen verschil.
Kan iemand me van een juist schema voorzien voor deze t1 V6 12V automaat met airco? Welk relais bij de zekeringkast is die van de koelfanvoeding? Is het mogelijk dat een versleten contactslot hier een rol in speelt?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 5487
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Bedankt voor de hulp Jochem!
Zoals Jochem (Japv) vertelde heb ik samen met hem, nouja eerder Jochem dus.. de Xm onder de loep gelopen..
Vanmorgen nog naar het werk gegaan en terug naar huis.. Ondertussen de airco aan gehad en 5a 6min van te voren bij thuiskomst uit gezet.. Géén Fans die op 12V liepen…
Bij de sleutelplek, was alles in orde netzoal Jochem al vertelde..
Maar op de terugweg bleven de fans op 12V hangen/staan?.. En op de snelweg begon de relais bij het dashboard flink te tikken…(eventjeskort)
En dat bij airco aan en bij normale bedrijfsthemperatuur:
... bleven ze op 12v draaien. Bij deze stand bij de benzinepomp langs de snelweg gestopt en geluisterd of ze nu door de rijwind op 6Volt liepen.. Nee dus!
Dus wat o wat zou het kunnen zijn?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 5487
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Een maandje terug met het hete weer (in de 20graden) en de wind tegen ook met airco aan en met 3man achterin en volle bagageruimte naar Schiphol geweest..
Geen probleem met de fans.. Alleen op de terugweg begon de fans weer continu op 12V blazen..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
even een vraagje over je tikkende relais dat je net noemt op de terug rit… Waar kwam dat getik vandaan?? Je weet dat er ook getik kan ontstaan van een relais als het worteltje waarmee je de richting aangeeft wat contact problemen heeft ?
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Op basis van de metingen van japv krijg ik de indruk dat de problemen mogelijk worden veroorzaakt door ergens een slechte verbinding in het circuit van de temperatuursensor.
Omdat deze een temperatuursafhankelijke weerstand heeft, leidt elke slechte verbinding tot mismetingen, waardoor de Bitron op de meest vreemde momenten besluit de ventilatoren in of uit te schakelen.
Je kan dit testen door de sensor te demonteren en rechtstreeks met 2 stukjes draad op de Bitron aan te sluiten.
Met een schildersföhn o.i.d. kan je dan de temperatuur laten variëren en controleren of de schakeling dan wel correct werkt.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
We konden de (blauwe) sensor die de meter aanstuurt en de (groene) sensor die volgens mij het lampje aanstuurt wel vinden, maar lostrekken van de stekkers met draaiende fans maakte niet uit, de fans bleven draaien. Vandaar ook dat ik op zoek ben naar het juiste schema (ivm de bitron en zn bekabeling) en evt ook de positie van de juiste sensor, zodat dat nogmaals kan worden gecheckt.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Beide lampjes worden gestuurd vanuit de Bitron.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986