Totaal aantal Berichten: 5481
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Nou dat ga ik dan maar niet meer doen….
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Gert, misschien rare vraag, maar hoe is je koelwaterpeil?
Ik heb het ooit weleens gehad met een auto (geen Citroën) die gewoon continu teveel brandstof kreeg toegediend omdat de temperatuursensor voor de injectie niet onder water stond. Dus de computer dacht telkens dat het koud was dus die bleef volle bak brandstof door de injectors pompen. Op hoge snelheid was dat geen probleem, maar bij plotseling gas terug nemen (bijvoorbeeld op de afrit) verslikte hij zich daar dan als het ware in en sloeg hij bijna af.
Het is een zeer kleine kans dat dit bij jou ook aan de orde is, maar je weet het nooit.
Maar goed, de XM kennende zal het wel ‘gewoon’ een elektronisch probleempje zijn. Iets met de ontstekingsmodule of de injectiecomputer ofzo. En ik vrees dat je dit alleen kunt testen door onderdelen uit te wisselen.
Ken je verder niemand met zo’n auto?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
hoe was het temperatuur verloop in die file?
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Die tip van La Leo is wel de moeite waard om te bekijken Gert, ik heb ooit eens met grote tussenpozen koelvloeistof bij moeten vullen en heb toen een nieuwe dop geplaatst. Stel je eens voor dat dat niet het euvel was en dat je nivo nu weer iets gedaald is…..
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
En als dat zo is, kijk je expansietankje eens na, ik heb ‘m niet op lekken kunnen betrappen (niks nergens niet, overigens) maar die schijnen nog wel eens de geest te kunnen geven op de naad….met dank aan het XM-club forum…...
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Een wat smerig stappenmotortje wellicht?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
GWHENDRIKS2 schreef:... alleen bij het afremmen voor de naderde rotonde viel wéér de motort stil….........
Ik zet in op de ontstekingsmodule. Zit ie gemonteerd met hitte-afvoerende paste?
ps, koud niet willen sterten wordt hier in eerste instantie niet door veroorzaakt.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 9424
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Als een temperatuursensor niet in koelvloeistof zit, maar in een luchtbel, meet hij juist een hogere temperatuur en niet een lagere.
De soortelijke warmte van lucht is namelijk vele malen kleiner dan van water, dus ook koelvloeistof.
De luchtbel warmt daardoor veel sneller op dan de koelvloeistof.
Een keer gehad met een slecht ontluchtte Xantia, de dashboardmeter schommelde heel erg en gaf dus ook zeer hoge waarden aan, terwijl de ventilatoren niet inschakelden.
Goed ontlucht en probleem verholpen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
japv schreef:Een wat smerig stappenmotortje wellicht?
Heb ik schoongemaakt, en dat herinner ik me nog goed, want wat een etter om ertussenuit te vissen….
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ree schreef:GWHENDRIKS2 schreef:... alleen bij het afremmen voor de naderde rotonde viel wéér de motort stil….........
Ik zet in op de ontstekingsmodule. Zit ie gemonteerd met hitte-afvoerende paste?
ps, koud niet willen sterten wordt hier in eerste instantie niet door veroorzaakt.
Is het niet zo dat zo’n ding goed is of stuk, en als ie stuk is de auto helemaal niet meer start ? Die ervaring heb ik wel bij een ex-Bx van me…..
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Als ie te warm wordt stopt ie ermee. Na een paar seconden koelt ie weer af, en dan doet ie het weer. Hij kan ook helemaal stuk gaan zoals bij je BX.
Die module moet zijn warmte goed kwijt kunnen, vandaar de pasta.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 9424
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Zitten transistoren in, die ermee stoppen als ze te warm worden.
Een juiste benaming is eigenlijk versterkingsmodule, die het pick-up-signaal uit de verdeler versterkt ten behoeve van de bobine.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
René Jongejan schreef:Als een temperatuursensor niet in koelvloeistof zit, maar in een luchtbel, meet hij juist een hogere temperatuur en niet een lagere.
Oh? Hoe verklaar je dan dan dat als er onvoldoende water in de radiateur (van bijv. een CX) zit de koelfans niet aanspringen? Dan zou het thermocontact toch ook continu massa moeten maken door die hete luchtbel aldaar???
Die sensorenpikken warmte op uit het koelwater, warme lucht kunnen ze niet zo goed voelen, is mijn ervaring.
René Jongejan schreef:Een keer gehad met een slecht ontluchtte Xantia, de dashboardmeter schommelde heel erg en gaf dus ook zeer hoge waarden aan, terwijl de ventilatoren niet inschakelden.Goed ontlucht en probleem verholpen.
Dat betekent dus dat het thermocontact geen koelwater voelde door lucht in de radiateur, maar je temperatuursensor wel. Een luchtbel hoeft niet altijd persé in de cilinderkop te blijven hangen. Maar ik had het in mijn voorbeeld niet over die sensor, ik bedoelde de sensor die info doorgeeft aan de computer. Ik weet overigens niet waar op die auto deze zich bevond.
Overigens zet ik, net als Ree, ook in op de ontstekingsmodule.
@Gert: die zit naast de bobine! Is wel een usual suspect.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 43295
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lekker aan het gissen jongens? Misschien is het wel zo handig om eerst eens even goed te gaan METEN en ZOEKEN voor er weer eens lukraak onderdelen voor Jan met de korte achternaam worden vervangen!!
Dus: eerst weten WAT er gebeurt. De motor slaat af. En wil dan kortstondig niet meer aanslaan. Is er dan wel een vonk? Of krijgt hij misschien wel helemaal geen brandstof?
Meten = weten
Gissen = missen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ok, ik twijfel niet aan jullie kennis en ervaring, maar Gert staat in de file, alles wordt lekker warm, file over en Gert trekt als een beer weg, en dan bij de volgende rotonde denkt de ontstekingsmodule pas: “pff wat heb ik het warm ? “