1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
koelvin Xantia 1993 blijft draaien
lemmer16
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 21-05-2012

Gepost: 21 mei 2012 12:29 PM

De koelvin van de auto blijft draaien nu las ik dat iemand met een Belingo ook dit probleem had en die heeft toen relais 9 1of 92 schoongemaakt en die vond hij achter de grille ....zit dit relais ook bij de xantia op die plaats? ,graag uw reactie.

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 21 mei 2012 02:34 PM
  [ # 1 ]

Als je airco hebt dan zitten er idd een drietal relais bovenaan tussen de beide koelfans, achter de grille.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
lemmer16
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 21-05-2012

Gepost: 21 mei 2012 03:24 PM
  [ # 2 ]

Ik heb geen airco maakt dat nog uit voor de plaats of hoeveelheid relais?
alvast dank Ryan

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 21 mei 2012 08:27 PM
  [ # 3 ]

Als je geen airco hebt dan heb je ook geen relais achter de grille zitten. Je koelfan (idd, zonder airco maar eentje) wordt dan aangestuurd door een thermocontact. Die zit (als je voor de motorruimte staat) rechts achterop je radiateur, met als het goed is een blauwe stekker erop (uitgaande van een benzinemotor). Die hoort stroom door te geven aan de fan als de koelvloeistof een bepaalde temperatuur heeft bereikt. Wellicht is dat contact stuk en blijft die stroom doorgeven. Een nieuw thermocontact kost pak ‘m beet 15 euro bij een Brezan e.d., vervangen is vrij makkelijk te doen, mits je een beetje handig bent. Zoek anders maar eens in het Xantia forum op ‘thermocontact’.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
ronjo
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 15-07-2008

Gepost: 22 mei 2012 01:54 AM
  [ # 4 ]


Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 22 mei 2012 02:01 AM
  [ # 5 ]

Nr 5, de 1264 43, dat is het thermocontact waar ik ‘t over heb. Kastje 14 en relais 15 heb jij niet, die zitten alleen in auto’s met het stuur aan de verkeerde kant Wink

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
guzziman
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Gepost: 22 mei 2012 09:21 AM
  [ # 6 ]

Ik heb onlangs mijn airco laten vullen, deze was leeg.
Sindsdien gaat de vin direct draaienen zodra ik de auto start.
Daar had ik voorheen geen last van, mede omdat het natuurlijk winter was. Ik heb de auto sinds november 2011. Het betreft een Xantia 20i 16V uit 2000

Wat kan het probleem zijn en hoe los ik het op?

Profiel  
 
guzziman
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Gepost: 22 mei 2012 09:21 AM
  [ # 7 ]

Ik heb onlangs mijn airco laten vullen, deze was leeg.
Sindsdien gaat de vin direct draaienen zodra ik de auto start.
Daar had ik voorheen geen last van, mede omdat het natuurlijk winter was. Ik heb de auto sinds november 2011. Het betreft een Xantia 20i 16V uit 2000

Wat kan het probleem zijn en hoe los ik het op?

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 22 mei 2012 10:20 AM
  [ # 8 ]

Het probleem van de topicstarter is nog niet verholpen en is behoorlijk anders dan jouw probleem (airco versus geen airco, dus compleet andere aansturing). Voor de duidelijkheid van dit topic lijkt mij het handiger om niet twee verschillende problemen door elkaar te gaan behandelen.

En nog iets: als je je bericht wilt posten moet je niet dubbelklikken op ‘Plaatsen’, maar slechts één keer. Anders krijg je dubbele postings.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
lemmer16
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 21-05-2012

Gepost: 22 mei 2012 07:30 PM
  [ # 9 ]

Wow ,bedankt voor de tekening ik had gekeken maar zag geen thermocontact ....nu ga ik nog eens kijken maar hoe krijg ik die grille los?THX!

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 22 mei 2012 11:12 PM
  [ # 10 ]

Om het thermocontact te vinden hoeft de grille er niet af. Het thermocontact zit aan de achterzijde van de radiator, niet aan de kant van de grille. Zie ook het plaatje hieronder, gezien vanaf de motorzijde.

Het thermocontact is dat blauwe dingetje helemaal links in beeld. Rechts zit het reservoir.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
lemmer16
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 21-05-2012

Gepost: 23 mei 2012 12:32 PM
  [ # 11 ]

Hartelijk dank ,maar misschien had ik moeten vertellen dat ik een 2.0i benzinemotor heb en bij mijn radiator zit geen blauwe thermostekker.
Bovendien zit mijn reservoir voor de koelvloeistof links in de hoek bij de ruitensproeier reservoir(als je voor de auto staat)
Wel zit er een soort stekker op mijn carterpan en die is losgemaakt maar dat zal wel een andere functie hebben.?
Ik hoop dat iemand mij kan vertellen waar die thermostekker dan zit?
Hartelijk dank alvast! gr R

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 23 mei 2012 12:50 PM
  [ # 12 ]

Stekker op je carterpan is een ongebruikte olietemperatuursensor, heeft hier idd niets mee te maken. Heb je toevallig een automaat? Want bij automaten (met of zonder airco) zitten er wél weer 2 koelfans die relaisgestuurd zijn, de relais zitten dan weer achter de grille, bovenaan tussen de fans. Hoe je grille los moet staat hier te lezen en te zien. Er bevindt zich nog wel een thermocontact in je radiator, nr 12 op onderstaande afbeelding, die zit dus aan de zijkant van de radiator aan de bijrijderskant.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
lemmer16
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 21-05-2012

Gepost: 23 mei 2012 01:28 PM
  [ # 13 ]

Inderdaad wat een oen ben ik ....en ja automaat!;-)  kan het zijn dat die relais even corrosie vrij moeten worden gemaakt of is het het zeker het thermostekkertje?
THX

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 23 mei 2012 01:36 PM
  [ # 14 ]

Gewoon even kijken wat je aantreft. Haal de relais eens los en inspecteer de boel even op vuil en corrosie, maak de boel goed schoon en spuit de voetjes in met wat contactspray. Vervang desnoods de relais door nieuwe. Als dat allemaal niet werkt het thermocontact vernieuwen. Die relais geven nogal eens gedoe in de diverse Citroëns. De thermocontacten willen ook wel eens stuk gaan, maar dan doen de fans juist niets meer. Vandaar dat je mijns inziens je het beste eerst op de relais en hun voetjes kunt richten.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
lemmer16
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 21-05-2012

Gepost: 23 mei 2012 01:42 PM
  [ # 15 ]

Laatse vraag waar zit het relais op de tekening?

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook