1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Mogelijke aankoop Xantia diesel
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 30 mei 2012 08:48 PM

Hallo medeforummers,

ja, de naam klopt, maar ik ga de XM verlaten waarschijnlijk. Distributie eraf gelopen en nu toe aan iets kleiners, dus kom ik al snel bij de Xantia.

Ik wil per sé weer een diesel, maar weet vrij weinig van de Xantia. Weet iemand of het net zo lekker rijdt als de 2.1 TD XM ? Zijn de blokjes degelijk en duurzaam ? Enwaar moet ik op letten, voornamelijk bij de diesels ?

Ik heb wat op het oog in de andere kant van Nederland. Auto komt bij de dealer vandaan, weet niet of het hele verleden ook bekend is, lijkt me wel. 272k km gelopen, een 2 ltr HDI uit 2000. Vraagprijs is 1140€. Dat zal wel teveel zijn in jullie (mijn) ogen, maar een goeie auto is me dit waard. Hoe goed dat is wil ik ter plekke beoordelen en daarom dit topic.

Wat zijn de zwakke plekken, en wat geeft de boordcomputer aan ? Hoe bruikbaar is de cruise control en hoe degelijk de airco ? Ik heb gehoord dat de kachelradiator een probleem kan vormen ???

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 30 mei 2012 10:03 PM
  [ # 1 ]

Ik heb zelf niet veel ervaring met Xantia diesels. Wel met benzine/LPG varianten. Een HA2 Xantia met verse bollen rijd mijns inziens net zo goed en misschien nog wel beter dan een XM. Het HA2 systeem (nogmaals; mits goed werkend) resulteert in de normale rijstand in heerlijk comfort. Tegelijkertijd vind ik de Xantia persoonlijk een stukkie strakker sturen dan de XM. Met name met het HA2 systeem en een Activa is helemaal fantastisch! Bij die laatste lever je echter wel een hoop comfort in tov een normale of HA2 Xant. Ook is het Activa systeem wat onderhoudsgevoeliger.
Qua airco zit je bij een Xantia perfect. Het systeem is betrouwbaar en mits in goede staat hoeft het niet ieder jaar bijgevuld te worden. De kachelradiateur is wel een puntje, als deze kapot is moet het hele dashboard er uit. Ik heb het zelf echter gelukkig nog niet meegemaakt. Mijn advies: Auto met lekke kachelradiateur laten staan, of dat op laten lossen.
Qua duurzaamheid kan ik je ook zeker de 16 kleps motoren op LPG aanraden. Deze zijn vrijwel onverwoestbaar en lopen zeer goed op LPG. De 1.9 TD is ook nagenoeg onverwoestbaar. Ik zou echter voor een HDI gaan zoals je zelf al beschrijft. Mooiere loopcultuur en een prettiger koppelkromme.
Originele cruise control was alleen een optie op de automaten en is zeldzaam! Ik heb zelf een originele Hella cruise control uit een sloper in mijn Activa gebouwd. Bij sommige auto’s met name de luxere modellen is alles al voorbereid. Bij mij is dat niet het geval, en dat resulteerde dan ook in een aardige klus. Een boordcomputer heeft een Xantia niet, dus daar kunnen we snel klaar over zijn.

Het is volgens mij een beetje een warrig verhaal geworden, maar ik hoop dat je er wat aan hebt Wink

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 30 mei 2012 10:46 PM
  [ # 2 ]

Dus vooral de kachel in de gaten houden ? Hoe kan ik die kachelradiator het beste testen ? Alle kachelfuncties nalopen ? Bij de XM was dit vaak een lekkende radiator en die had je er binnen een klein uurtje uit (als je rookt). Ik hoorde al dat het bij een Xantia doffe ellende is om te vervangen, dus even goed opletten.

Dit is de omschrijving in de advertentie :

achterbank neerklapbaar, airbag bestuurder, airbag passagier, airbags zij, airconditioning, antenne, armsteun voor, audiovoorbereiding, boordcomputer, cd-speler, centrale vergrendeling, climate control, cruise control, elektrische ramen voor, getint glas, gordelspanners, hoofdsteunen achter, in hoogte verstelb. stoel(en), koplamp in hoogte verstelbaar, mistlampen, pareleffecctlak, radio/cd-speler, ruitenwisser achter, signaal vergeten verlichting, ski luik, spiegels electrisch, stuurbekrachtiging, toerenteller, verstralers

Ik zie ook bij de RDW niets over de uitvoering staan, bij mijn XM staat Ambiance en dan weet ik welk optiepakket er op zit. In de omschrijving staat boordcomputer, kan dat dat scherm zijn welk portier openstaat ? En die cruise control die erbij staat is dan een after market (de Xantia is immers handgeschakeld) ?

Bedankt voor je snelle reactie !

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 30 mei 2012 10:57 PM
  [ # 3 ]

Een cruise control die vaak door dealers ingebouwd werd was de VDO tempostat met elektrische servo. Best kans dat die er in zit. Ik kan er niks zinnigs over zeggen zonder foto’s of de advertentie zelf te zien.

Een lekkende kachelradiateur herken je aan; natte vloerbedekking bij de bijrijder. Zoetige KVS lucht in het interieur, en een beslagen vooruit. Ik ben er zelf niet zo huiverig voor. Ik ben inmiddels aan mijn 5e Xantia bezig, en heb het nog nooit meegemaakt.

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 30 mei 2012 11:23 PM
  [ # 4 ]

Deze foto is de duidelijkste in de advertentie :

Dit is de advertentie :

http://www.autotrader.nl/auto/citroen/kessel/4fbt5/citroen-xantia-20hdi-airco-elekt-pakket-apk-juni-2013/fotos/?zoekopdracht=citroen-xantia|bouwjaar-van-2000|brandstof-bevat-diesel#foto-6

Ok, die kachelradiator is dus niet iets wat je vroeg of laat tegenkomt, het is alleen een rotklus. De symptomen zijn wel zoals bij de XM zie ik, bedankt hoor !

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 30 mei 2012 11:24 PM
  [ # 5 ]

Ik heb het 1x meegemaakt, een lekke kachelradiator. Zelf doen is wel te doen, maar kost veel tijd, ik ben er zo’n 14 uur mee bezig geweest. Een nieuwe kachelradiator kost bij de Brezan 3 tientjes. Laat je het door de dealer doen dan kost het je dik 100 euro voor de radiator en 12 keer 90 euro uurloon. Tel uit je winst. Het is gewoon heel veel werk, waardoor zo’n klus vaak duur wordt. Test dus bij een proefrit goed de kachel bij warme motor, stook ‘m dan maar lekker warm. Voor de rest: wat LJ al zei. Enne… dezelfde 2.1TD uit jouw XM is ook in de Xantia geleverd, al zijn die zeldzaam. Een HDI wordt door veel Xantia-rijders geroemd om betrouwbaarheid, duurzaamheid, trekkracht, verbruik en vermogen.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 31 mei 2012 02:02 AM
  [ # 6 ]
PrutsyLJ schreef:

De 1.9 TD is ook nagenoeg onverwoestbaar. Ik zou echter voor een HDI gaan zoals je zelf al beschrijft. Mooiere loopcultuur en een prettiger koppelkromme.

Als je een mooie en goed onderhouden 1.9TD kan vinden, dan zou ik het zeker niet laten.
Een HDI is vooral zuiniger, wat wel zo prettig is met de huidige dieselprijzen, daarom ben ik ook een HDI gaan rijden.

Het koppel van een HDI is iets meer dan bij een TD, zelf merk ik daar niet veel van.
De TD heeft wel het voordeel van een intercooler, bij warm weer en zware belasting heb je meer aan deze motor. De 90pk heeft geen intercooler, de 110PK HDI wel, maar daar zit de motorruimte erg vol, dus meer arbeidsloon bij reparaties.

De 2.1TD zou ik links laten liggen, grote zware motor, niet zo zuinig en de Lucas Epic pomp is er eentje met lekgarantie.

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 31 mei 2012 06:57 AM
  [ # 7 ]

Bedankt allemaal, het klinkt me toch echt dat een 2.0 HDI een prima motortje is. Ik ben erg tevreden over de diesel eigenschappen van mijn XM, het is wat dat betreft zonde dat hij de geest heeft gegeven.

Zijn de stoelen in een Xantia ook zo subliem of toch echt een stuk minder ? Mijn broer (toch regelmatig passagier) maakt zich zorgen dat hij die erg gaat missen ...

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 31 mei 2012 10:16 AM
  [ # 8 ]

Die zijn wel wat minder, met name de zittingen zijn aan de korte kant. Maar mocht het nodig zijn dan kun je vrij makkelijk een set XM-stoelen in je Xantia zetten, daarvoor hoef je alleen maar de rails te wisselen. Helaas delen de XM en de Xantia geen bekledingsstoffen (behalve leer), dus dan zul je wel met een verschil van stofje moeten kunnen leven.

In Nederland zijn de meeste HDI’s de turboloze versie, dus ook zonder intercooler. Een HDI 110 vinden zal dus ietsje lastiger worden.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
bjornh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 30-05-2011

Gepost: 31 mei 2012 11:28 AM
  [ # 9 ]

Een Xantia HDI is een heerlijke auto, ik heb een paar jaar een 90pk gehad met ruim 200.000 op de teller. Geen enkel probleem gehad. Een aandachtspunt bij de vroege HDI’s, dus bij alle xantia’s met een HDI motor is de krukaspoelie, deze gaf vaak problemen. Maar aan de andere kant, als er nu nog een HDI rond rijdt, zal de poelie vast wel vervangen zijn.

Een HDI zonder turbo? die is er niet volgens mij, het grote verschil tussen de 90 en 110 pk is de intercooler.

Verder heeft een xantia geen boardcomputer of iets dergelijks…

Nu c3 ph2 e-HDI 2014 & C1 2011
ex: Visa 17d Leader, ZX 1.6 aura, Xantia 1.8X, Xantia HDI, C4 1.6 HDI ebv6 Image, C3 1.4i ph2

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 31 mei 2012 12:19 PM
  [ # 10 ]

Ohja, dat was het verschil, excuus.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 31 mei 2012 02:28 PM
  [ # 11 ]
ZX1.4i schreef:
PrutsyLJ schreef:

De 1.9 TD is ook nagenoeg onverwoestbaar. Ik zou echter voor een HDI gaan zoals je zelf al beschrijft. Mooiere loopcultuur en een prettiger koppelkromme.

Als je een mooie en goed onderhouden 1.9TD kan vinden, dan zou ik het zeker niet laten.
Een HDI is vooral zuiniger, wat wel zo prettig is met de huidige dieselprijzen, daarom ben ik ook een HDI gaan rijden.

Hoe groot is dat verschil tussen je TD en je HDI dan?

Ik draai betrouwbaar 1:18,3 met mijn TD. I. draaide met haar Xsara HDI 66kW (75 kilo lichter) rond de 1:19 en met de 306 Break HDI 66kW (50 kilo lichter dan de Xantia) ongeveer 1:18. Dat verschil in verbruik hoeft dus denk ik niet zo groot te zijn.

@OP: als je zelf sleutelt zou je de relatieve eenvoud van de 19TD wel eens kunnen waarderen. Alleen het onderste moertje van de inspuitpomp is monumentaal slecht te bereiken Mr. Green

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
TCT tijger
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006

- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Gepost: 31 mei 2012 06:58 PM
  [ # 12 ]
japv schreef:

Die zijn wel wat minder, met name de zittingen zijn aan de korte kant. Maar mocht het nodig zijn dan kun je vrij makkelijk een set XM-stoelen in je Xantia zetten, daarvoor hoef je alleen maar de rails te wisselen. Helaas delen de XM en de Xantia geen bekledingsstoffen (behalve leer), dus dan zul je wel met een verschil van stofje moeten kunnen leven.

Hmm, ik heb nu zwart leer in mijn XM, misschien de moeite om die stoelen dan hier te houden ...

Maar is de stoel niet veel groter en ga ik geen beenruimte achter missen dan ?

Nu C5 tijger…

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 31 mei 2012 07:09 PM
  [ # 13 ]

Nee, dat valt heel erg mee.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
nitro
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 15-11-2006

Gepost: 31 mei 2012 09:49 PM
  [ # 14 ]

Ik heb een 2.1 xantia break te koop,wellicht is dat iets voor jouw.
Ze is in een uitstekende staat en heeft 331.000 km gedraaid.
Er zit net een verse APK op.
Bij interesse graag pb.

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 31 mei 2012 10:41 PM
  [ # 15 ]

Ik heb de XM stoelen vorige week in een ZX geplaatst en zelfs dat past heel aardig…

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook