Wat meer vermogen
Pogi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 08-09-2007

- C5 HDI 110 berline
Gepost: 25 juni 2012 10:44 PM

Ik heb een Xantia 2000 cc HDI 90 pk,189000 km, ik zou die wat meer vermogen willen geven, 90 pk is wat aan de langzame kant, er zijn van die speciale luchtfilters K&N filter, zou dat wat helpen?
Wie heeft hier ervaring in, voor wat meer vermogen uit te halen?

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 25 juni 2012 11:29 PM
  [ # 1 ]

Inlegfilters gaan je misschien een halve pk opleveren. De makkelijkste en snelste manier om een HDI te kietelen is chiptuning. Een beetje googlen moet wel een aantal adressen opleveren die dat voor je kunnen realiseren.

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 25 juni 2012 11:59 PM
  [ # 2 ]

Ik heb zelf een K&N inlegfilter, en zoals LJ al zegt: dat verschil merk je niet. Open luchtfilters wil je al helemaal niet aan beginnen, die happen alleen maar warme lucht vanwege hun plaatsing in de motorruimte, en weg is je eventuele vermogenswinst. Chiptunen is de enige serieuze manier om zoiets te doen. Ik ken een HDi 90 die is gechiptuned naar 117 pk als ik het goed uit m’n hoofd zeg. Alleen zal lang niet elke chiptuner een auto met een forse km-stand willen tunen, dat is even iets om vooraf duidelijk te overleggen met de tuner.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Pogi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 08-09-2007

- C5 HDI 110 berline
Gepost: 26 juni 2012 08:29 PM
  [ # 3 ]

Het is niet al even gemakelijk om de bomen in het bos te zien is, er is zoveel op de markt te zien en te vinden.
Wat denk u hier van op ebay?
http://www.benl.ebay.be/itm/Diesel-Economy-Tuning-Chip-Box-Citroen-Xantia-HDI-/110309789471?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item19aef9cf1f

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 26 juni 2012 08:56 PM
  [ # 4 ]

Kan ik vrij kort over zijn: Troep!

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
Pogi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 08-09-2007

- C5 HDI 110 berline
Gepost: 26 juni 2012 09:13 PM
  [ # 5 ]

Dat is kort en bondig, nu weet dat ook ondertussen, ik weet en ken daar weinig over chiping van een motor.
Wat is dan wel goed of te vertrouwen?

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 26 juni 2012 11:46 PM
  [ # 6 ]

Begin maar eens met het uitschakelen van de EGR en schoonmaken van de luchtinlaat, deze is vaak dichtgekoekt door de EGR, dit levert meteen iets extra vermogen op. Verder zou je kunnen overwegen om een intercooler in te bouwen, i.c.m. met chiptunen bij een echte chiptuner.

Profiel  
 
Daan75
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 26-06-2010

- Xantia 1.9 TD Break SX
Gepost: 27 juni 2012 12:42 AM
  [ # 7 ]

Ik heb het zelfde HDI blok gehad in mijn Xsara Picasso en die vond ik er snel genoeg mee

Zweven is niet moeilijk

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 27 juni 2012 12:59 AM
  [ # 8 ]

De topicstarter kennelijk niet Wink

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 27 juni 2012 08:12 AM
  [ # 9 ]

Je zou de motor kunnen laten testen op zijn huidige prestaties, misschien mankeert er iets aan de compressie?
Vuil luchtfilter, kan ook.

Wil je sneller optrekken, dan kun je ook ‘el cheapo’ iets kleinere bandenmaat op vooras leggen. Rijd je ook niet meer zo gauw te hard…

knuffel

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 27 juni 2012 11:02 AM
  [ # 10 ]
Daan75 schreef:

Ik heb het zelfde HDI blok gehad in mijn Xsara Picasso en die vond ik er snel genoeg mee

Mijn Xantia HDI met 90PK is ook harstikke snel, je komt echt niets tekort.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 27 juni 2012 11:20 AM
  [ # 11 ]

Zo snel zal een 90pk hdi niet zijn. Een 110 pk heeft al 13 seconden nodig om naar 100 te komen en loopt maar 190. Zo’n 90 pk zal dus nog wel wat trager zijn.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 27 juni 2012 11:27 AM
  [ # 12 ]

Valt wel mee, 90PK HDI haalt ook de 190, de sprint naar 180 is vrij rap, naar de 190 heeft even wat tijd nodig. Invoegen en inhalen gaat prima op de snelweg, je komt dus prima mee met het verkeer. Ik denk dat er technisch e.e.a. niet in orde is als TS zijn HDI traag vind.

Profiel  
 
harryh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 10-04-2006

- Xantia xantia 1.9SD
- Xantia 2.0 HDI break
Gepost: 28 juni 2012 10:12 PM
  [ # 13 ]

@ ZX 1.4i, je hebt het verschil gevoeld met een gechipte 90 pk hdi.
Ik heb nog nooit in een ongechipte gereden.

nu Xantia HDI break 10-2000 (117PK)orga 8705 KLH
voorheen Xantia 1.9D, ZX 1.9D, Visa 1.7RD, 205 1.8D, 306 1.9D break

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 30 juni 2012 01:19 AM
  [ # 14 ]

Er is zeker verschil, maar om eerlijk te zijn, niet zoveel verschil dat ik het persoonlijk de moeite waard zou vinden om mijn eigen HDI te laten chippen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook