Totaal aantal Berichten: 3865
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
bearwil schreef:Maar als je die vindt, zou ik er inderdaad zomerbanden om leggen en bij winterse omstandigheden de oude velgen met de all seasons.
Dit is denk ik ook de beste oplossing voor banaanepit.
Totaal aantal Berichten: 1036
- BX 16 TZI Automaat
okay een om de verwarring op te klaren ik heb nu 1 set all seasons onder de auto een vrijwel nieuw set all seasons in de stal en de 195 breede 16 valve velgen. ik wil terug na 1 set banden want de bx zal binnekort (half jaar) als hobbie gebruikt worden.
als ik bij mij de straat uit rij zit ik in duitsland 110 meter om exzact te zijn. ik ben aleen maar all seasons gewend en ik kan eerlijk gezecht niet klagen.
en de sideskirts zitten er op aleen nog maar drogen een paar daagjes
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
- BX 16V MK2
Als je toch niet meer in de winter gaat rijden dan zou ik zeker lekker voor zomerbanden gaan, dan heb je all seasons niet eens meer nodig. Mocht je dan toch in een uitzonderlijk geval alsnog een keer bij 7 graden of kouder Duitsland in moeten kun je alsnog een setje all seasons monteren.
Ben overigens erg benieuwd hoe de side skirts zijn geworden!
- BX 16 TZI Automaat
ik moet nog de stootstrip op de skirts er bij spuiten maar de kleur is vrijwel gelijk ben er best trots op
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
Totaal aantal Berichten: 9068
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
deur63 schreef:Ik lees overigens dat je voor 16v velgen wil gaan. Naar mijn weten moeten daar 195 banden op, de breedste die als optie om een BX zijn geleverd.
Ik heb onder mijn 16v velgen 185/65/14. Past prima.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 1195
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
All season band is altijd een compromis.
Het is zowel een slechte zomerband EN een slechte winterband.
‘s Zomers rijdt ik op Uniroyal Rain Expert 185-60-14
Een prima band met goede grip onder alle omstandigheden. Maakt ook weing afrolgeluid en is ook nog eens behoorlijk slijtvast. Ze gaan inmiddels meer dan 25.000 km mee en zijn nog niet eens halfsleets. (ongeveer 4.5 tot 5 mm. profiel) De band is redelijk geprijsd (incl. montage enz. rond de 70.00 euro)
‘s Winters rijd ik op Federal Himalaya 185-60-14. Geen topmerk dus.
Heb op sneeuw en ijs beduidend meer grip dan met m’n zomerbanden.
Doorslaan van de voorwielen in de sneeuw is er niet bij!!!
Heb deze set een keer gebruikt gekocht en ben er heel tevreden mee.
Heb er zelf inmiddels meer dan 15.000 km. mee gereden en heb nog ruim 6 mm. profiel.
(Heb ze gekocht met 7.5 mm.)
Als je ‘s winters weinig met de auto rijdt kun je de aanschaf van winterbanden natuurlijk achterwege laten. Je zit dan natuurlijk alleen met de Duitse wetgeving.
Mogelijk een liefhebber vinden voor je eigen set all seasons en een gebruikte set winterbanden aanschaffen.
De banden waar ik de meeste km. mee rijdt, zomerbanden dus, koop ik altijd nieuw.
Als je de BX inderdaad alleen maar in de zomer wilt gebruiken, dan zul je merken dat je met goede zomerbanden echt veel meer grip hebt dan met all seasons. En onder mijn 16V zitten ook gewoon 185 banden. Is zeker voor jouw auto breed genoeg. En mocht je door omstandigheden toch ooit onder winterse omstandigheden met de BX moeten rijden, dan is het altijd handig om een setje velgen met all seasons klaar te hebben staan en die mogen dan in Dtld ook.
En ik zie dat er hier meer mensen zeer tevreden zijn met de Uniroyals. Zijn gewoon erg goed en ook nog redelijk geprijsd.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
- BX 16 TZI Automaat
ik heb veel te maken met duitsland als ik na de snelweg rijd rij ik in duitsland (één weghelft is namelijk duits) ik heb liever een legaale oplossing als ik ver reizen moet doe ik dat namelijk niet is die rammel nissan van mijn mams.
dus een winterband die ook goed werkt in de zomer of een all season die degelijk werkt. ik moet plaats hebben dus 2 sets extra velgen is overbodige luxe.
Totaal aantal Berichten: 3167
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Zou je toch eens willen proberen wat meer punten, komma’s, hoofdletters en spelling te hanteren? Opnieuw een post van je die niet erg duidelijk geschreven is… Of de volgende tip te gebruiken: typen > nalezen > eventueel corrigeren > dan pas posten.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
- BX 16V MK2
Winterbanden in de zomer? Dan slijten ze zo weg, dat zou ik zeker niet doen.
- BX 16 TZI Automaat
japv schreef:Zou je toch eens willen proberen wat meer punten, komma’s, hoofdletters en spelling te hanteren? Opnieuw een post van je die niet erg duidelijk geschreven is… Of de volgende tip te gebruiken: typen > nalezen > eventueel corrigeren > dan pas posten.
Probeer er aan te werken, zwaar dyslecties.
Twee sets extra velgen? Nee, maar 1 set! Als je nu goede zomerbanden om die 16V velgen laat leggen, bewaar je die velgen die dan van je auto komen met de all season banden, voor als het echt gaat winteren. Op elkaar gestapeld nemen die echt niet zoveel plaats in. Als dan de sneeuw gaat vallen en je wilt toch met de BX rijden, zet je die oude velgen er weer onder. Voor iemand die zelf het dak uit zijn auto zaagt, lijkt me dat ook geen al te grote opgave. Dit heeft alleen maar voordelen. Op de eerste plaats rijden smalle banden beter in de sneeuw dan brede, met all seasons kunnen ze je in Dtld niks maken en je bespaart je fraaie 16V velgen de inwerking door pekel.
Overigens nog maar een misverstand uit de wereld helpen: in Dtld zijn winterbanden niet de hele winter verplicht, maar moet je ze er wel onder hebben als de omstandigheden daarom vragen, dus als je een ongeluk krijgt en dat kan geweten worden aan het feit dat je dan nog op zomerbanden rijdt, dan ben je strafbaar.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
- BX 16 TZI Automaat
jep nee daar heb je gelijk ik ik wist zelf niet dat all seasons zo slecht waren
Totaal aantal Berichten: 2255
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Nou, de kwalificatie “slecht” is dan weer wat te sterk. Het is vooral een constante compromis die je maakt. Je zult dus buiten de winterperiode met all-seasonbanden toch minder grip hebben dan met goede zomerbanden. En in de winterperiode zul je bij winterse neerslag een flink verschil kunnen ervaren tussen winterbanden en all-seasonbanden. Die laatste zullen misschien iets beter presteren dan zomerbanden bij sneeuw, maar alweer: het blijft een compromis. Als je daar verder goed mee kan leven is er geen enkel bezwaar om all-seasonbanden te gebruiken.
Het ligt er dus vooral aan hoe je je BX gaat gebruiken. Als je een extra setje velgen hebt liggen maakt het niet zoveel uit of je ze mét of zonder banden in de schuur hebt liggen. En als die banden dan toevallig all-season- of zelfs winterbanden zijn is dat toch alleen maar handig?
Nu is gebrek aan opslagruimte wel een goed argument als je in een jaren “30 appartementje zonder berging woont ergens in de Randstad, maar ik had begrepen dat dat bij jou niet echt het geval is….toch?
- BX 16 TZI Automaat
Ik woon bij mijn ouders die een degelijke opslagplaats hebben, maar ik krijg altijd op de klote wegens de ruimte die ik gebruik.
Zei vinden dat ik mijn rommel ergens anders kwijt moet, Dan kan ik beter de banden weg doen. Ik moet ook nog altijd mijn tzi interieur kwijt zien te raken en om dat in een vochtige stal te leggen is natuurlijk geen goed idee.